David Skrevet Februar 12, 2006 Share Skrevet Februar 12, 2006 har en kompis som har prøvd å få denne lyden.. d jalp ikkje å stille på dumpen på bilen hans, fikk ikke fram den lyden.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MikkeBMW Skrevet Februar 12, 2006 Share Skrevet Februar 12, 2006 Eg får ikkje denne lyden med rfl dump som er schimsa kraftig opp..(laddar kun 0,5) skal prøve no å blokkere skikkelig og sjå ka lyd som blir då.. LMM vil nåkk dempe lyden en del. Mikael Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxmix Skrevet Februar 12, 2006 Share Skrevet Februar 12, 2006 kommer ikke denne lyden når trykke blir sendt tilbake til turboen da?!...reduserer vell levetiden til turboen litt.. det er vertfall denne forklaringen jeg har fått. hks "blow of valven" som lager den lyden har resirkulering ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SteffenM2 Skrevet Februar 12, 2006 Share Skrevet Februar 12, 2006 Rått.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mEhE Skrevet Februar 12, 2006 Forfatter Share Skrevet Februar 12, 2006 kommer ikke denne lyden når trykke blir sendt tilbake til turboen da?!...reduserer vell levetiden til turboen litt.. det er vertfall denne forklaringen jeg har fått. hks "blow of valven" som lager den lyden har resirkulering ja men dump med resirkulering trodde jeg det ikke kom noe lyd i det hele tatt?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2RE_Racing Skrevet Februar 12, 2006 Share Skrevet Februar 12, 2006 Dette tror jeg er lyden av dumpventil som er innstilt litt for stramt. Derfor blir lyden hakkete. Trykket som bygges opp av turboen slippes ut, og i det samme fjæra i dump'en er sterkere enn trykket i intercooler, stenger dump'en. Men siden turboen fortsatt roterer med en vanvittig fart, så vil trykket bygge seg opp igjen, og dump'en må igjen åpne. Dette gjentar seg selv. Denne motoren har nok en hybrid- eller overdimensjonert turbo til motoren, så massetregheten i turbinene vil ikke bremses betydelig selv om dump ventilen er stilt litt vel stramt. Er noe usikker nå, men kan ikke finne annen forklaring på at dumpventilen åpner og lukker hele tiden. Er ganske enig med deg der... Men jeg tror også det har med hvordan grenrør man har til turbo, altså om det er liketrykkslading eller pulsladding for turboen... Ved pulsladding vil turbo få et "kick" hver gang en sylinder åpner seg for tømming.. Da vil dumpventilen åpne, stenge, åpne osv i en helv... fart.. Er ikke sikker på det men en teori.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trotto Skrevet Februar 12, 2006 Share Skrevet Februar 12, 2006 Lyden kommer når man slipper gassen, som f.eks giring eller hurtig gassoppslipp rett etter pådrag. Da er gasspjeldet stengt og sylindrene vil ikke bli fylt med nok luft til å drive turboen, dessuten er wastegaten vidåpen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2RE_Racing Skrevet Februar 12, 2006 Share Skrevet Februar 12, 2006 Lyden kommer når man slipper gassen, som f.eks giring eller hurtig gassoppslipp rett etter pådrag. Da er gasspjeldet stengt og sylindrene vil ikke bli fylt med nok luft til å drive turboen, dessuten er wastegaten vidåpen. Ja det er jo greit det... Men her lurer trådstarter på hvorfor det blir sånn psjjjssss-tjsp-tjsp-tjsp lyd istedenfor vanlig med bare en psjjjjsss... Hvis du skjønner Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Februar 12, 2006 Share Skrevet Februar 12, 2006 Denne lyden kommer nok av tilbakeslag av turbotrykk. Av f.eks. for stram dump. Dette minsker levetiden av turboen, om det er mye er det delte meninger om, men at turboen ikke lever like lenge er fakta. Dog rå lyd, blir nok litt stramming av min til sommern;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trotto Skrevet Februar 12, 2006 Share Skrevet Februar 12, 2006 Lyden kommer når man slipper gassen, som f.eks giring eller hurtig gassoppslipp rett etter pådrag. Da er gasspjeldet stengt og sylindrene vil ikke bli fylt med nok luft til å drive turboen, dessuten er wastegaten vidåpen. Ja det er jo greit det... Men her lurer trådstarter på hvorfor det blir sånn psjjjssss-tjsp-tjsp-tjsp lyd istedenfor vanlig med bare en psjjjjsss... Hvis du skjønner Det ha jeg skjønt, jeg prøver også å forklare deg at en psjjjssss-tjsp-tjsp-tjsp lyd ikke kan komme av hverken liketrykks- eller pulslading, da eksossiden av turboen ikke er under trykk ved giring. Så lyden kommer nok av for stram dump - og mest trolig en åpen dump. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sindre21 Skrevet Februar 13, 2006 Share Skrevet Februar 13, 2006 det er jo den svenske muppen proskjekt jo er over 700hk i den nå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mEhE Skrevet Februar 13, 2006 Forfatter Share Skrevet Februar 13, 2006 leste nå at på videoen hadde han ikke noen dumventil montert i det hele tatt.. da ble jeg enda mer forvirra! da kommer rett å slett lyden av tilbaktrykk fra turboen igjenom filteret? http://videos.streetfire.net/comment/0/9A7523FE-65AE-452A-868D-6DBD037591D4.htm les på comment her også info og specs på bilen http://www.madtech.se/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Februar 13, 2006 Share Skrevet Februar 13, 2006 helt riktig. akkurat det samme som vil skje med for stram dump:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mEhE Skrevet Februar 13, 2006 Forfatter Share Skrevet Februar 13, 2006 men da er det jo ikke noe "effekt" i dumpventilen om du strammer den! men da har jeg ivertfall svaret:-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trotto Skrevet Februar 13, 2006 Share Skrevet Februar 13, 2006 leste nå at på videoen hadde han ikke noen dumventil montert i det hele tatt..da ble jeg enda mer forvirra! da kommer rett å slett lyden av tilbaktrykk fra turboen igjenom filteret? Jeg leser det som står i tråden der ja, og godtar svaret, noe motvillig. Min Biturbo er originalt levert uten dump ventil. Og før jeg monterte det, fikk jeg en jevn hvisling da jeg slapp gasspedalen - ikke en pulserende lyd som dette. Det skal sies at min motor går sannsynligvis på et mye lavere trykk enn denne Nissan'en gjør. Men på en annen side har jeg lest at WRC-bilene ikke bruker dump heller, og lyden er jo farlig lik. Så gjør det vel heller ingenting om turboene til brødrene Solberg er kortlivede, så lenge tilgangen på nye er såpass bra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå