Gå til innhold

Unormal Vibrasjon i chassis på tomgang. Problem Solved!!!!


Remi
 Share

Anbefalte innlegg

Bilen min vibrerer litt på tomgang noe som irriterer meg grenseløst.

Jeg hadde den på verkstedet i tønsberg hvor de byttet det ene motorfestet, men det ble ikke bra. Skal tilbake med bilen på mandag men lurte på om det er noen som har hatt det samme problemet.

Hvis jeg gir litt gass forsvinner vibrasjonen og den blir bedre når jeg setter den i nøytral. Turtallet ligger på det det skal være på tomgang etter det jeg veit 700+-40. Virker som det er motoren som vibrerer. Når jeg lukker opp vinduet på førersiden litt får jeg en unormal bankelyd...vinduet slår liksom :roll:. Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den vært sånn hele tiden, eller har det kommet i det siste? Definer litt vibrasjoner, det må jo være en del så lenge det er plagsomt. Hadde tatt en titt under bilen hvis jeg var deg. sjekk fester til girkasse, motor, eksos o.l. sikkert bare en bagatell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den vært sånn hele tiden, eller har det kommet i det siste? Definer litt vibrasjoner, det må jo være en del så lenge det er plagsomt. Hadde tatt en titt under bilen hvis jeg var deg. sjekk fester til girkasse, motor, eksos o.l. sikkert bare en bagatell.

Det har vært sånn helt siden jeg kjøpte bilen. Er veldig fornøyd med den bortsett fra dette. Vibrasjonen er ikke sterk, men den er slik at man merker det er unormalt. Det kiler liksom i rompa på tomgang og hvis jeg drar rattet til siden, begynner midten av rattet også å vibrere på enkelte steder. Er jeg så vidt borti gassen gir det seg. Når jeg kjører er alt ok, helt til jeg kommer tilet kryss jeg må stoppe i :cry:

Tror ikke det er eksosanlegget for deler av dette byttet jeg på verksted forrige uke og det var ingen bedring etterpå.

Rygglenen på passasjer setet lager "huskelyd" på vibrasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok sjekke foringene/opphengene til alt som er festet direkte i motoren.. altså motor, girkasse og eksosanlegg.

Ser du bor i Horten, så du kan jo svinge innom Essoen på Borre og kjøre bilen inn over grava, la motoren gå og gå under den selv, så kanskje du er heldig og ser et eller annet som ikke stemmer helt. Det koster 2,-/minutt å låne grava, eller 100,-/timen.

Kanskje den bare treffer egenfrekvensen til bilen, slik at du burde finne ut om det går å justere tomgangsturtallet litt.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd. Så de leier ut der ja...greit å vite. Har sjekket litt rundt på nettet og det virker som turtallet ikke er justerbart sånn uten videre. Og nivået på turtallet virker riktig i forhold til manualer...men det er sikkert litt forskjell fra motor til motor.

Skal på verkstedet i tønsberg i morgen med den, så da får jeg se hva de sier. De snakket om å skifte det andre motorfestet, men har ikke helt trua på at det er problemet. De sjekket dette når de skiftet det første.

Jeg poster løsningen i morgen hvis de finner ut av det. Hvis ikke blir det grava på Esso på meg tror jeg... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da har den vært på verkstedet, uten at det var særlig oppløftende.

Den ene glødepluggen var defekt så de lurte på om dette hadde noe å si for gangen på motoren. Jeg synes dette høres litt rart ut da jeg trodde disse kun er for å gløde sylinderene... uten at jeg har noe greie på det. Dette koster nesten 4000 :shock: da det var en del skruing. Noen som har gjort dette før og som kan gi meg noen instuksjoner på hvor de sitter. Kanskje jeg skal gjøre det selv. Det andre de kanskje trodde var årsaken til vibrasjonen var motorfestet. De støttet opp motoren på den ene siden og påsto at motoren fikk en annen gange.

Fint hvis noen kan hjelpe meg å finne glødepluggene på min 320 D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er motorviften hel?

Jeg klarte å knekke et vifteblad en gang. Det resulterte i en voldsom vibrasjon på tomgang (kjente ikke så mye til det når jeg kjørte). Dette må i så tilfelle ordnes med en gang da det kan skade bla. vannpumpe...

Ja, sjekket det også...men den var hel. Det heller vel mot at jeg skifter det andre motorfestet også. Kan nok hende dette har blitt belastet for mye da venstre side var defekt.....skjønner ikke hvorfor de ikke foreslo å bytte begge sider med en gang, når jeg først hadde bilen der. Det hadde bare kostet 700 ekstra, mens nå må jeg ut med 1500...kjedelig. Noen som har lite å gjøre på kveldstid her?? :lol: ..neida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en glødeplugg skal vel ikke hå noe med vibrasjonen og gjøre. heller ikke noen ugjevn gange.. hørtes rart ut. min teori er at det motorfestet er slakk/defekt eller at det er noen annet som gjør at endten motoren eller noe annet ligger p tar i mot karosseriet. etter min mening høres ikke det verkstedet ut som noe serriøst firma spørr du mæ..

kick me if i`m wrong..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei....veit. Litt rart for det er jo BMW i tønsberg. Men, men jeg skal i allefall skifte motorfestet på høyre side også så får vi se. Dette skjer på fredag. På et annet verksted. Skal spørre om jeg kan få det gamle festet...er nyskjerrig på hvorfor det blir vibrasjon pga dette. Logisk hvis motoren ligger skjevt i motorrommet fordi dette er sammentrykt. Den som lever får se.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det andre motorfestet skiftet.....og det var ANDRE BOLLER!!!!!....Ahhhhh det var deilig. Motoren er helt rolig og ingen vibrasjon noen steder. Dette festet har helt sikkert vært belastet for mye over lengre tid da det andre var defekt. Nå er jeg glad. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...