Gå til innhold

Fullast bryter


KVS
 Share

Anbefalte innlegg

Fikk nylig avlest feilkoder på min 325ix Touring (E30) og det ble funnet feil på lambda og fullastbryter. Begge er nå byttet.

Noen som har svar på hva den fullastbryteren egentlig gjør? Den er lokalisert under innsugsmanifolden og det er mulig å justere den ved å vri den ca 1 cm. Hvordan skal den evt være justert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iogmed at ix ikke er det som er innom dørene hver dag, så vet jeg ikke hvilken av de 2 typene du har. Normalt (snakker nå om BMW uten cruise-control og automat) kommer de i 2 versjoner: potmeter og 3-trinnsen. Har mistanke om at du har "3-trinnsen" iogmed at det er en ix...

Vri på gasspjeldet. Idet du vrir, kommer det en klikkelyd fra TPSen din? (den du kallte fullastbryter eller hva det nå var)

Hvis ja, her en er forenklet innstillingsversjon som funker mer enn godt nok:

Juster den inn slik at den klikker akkurat idet du begynner å åpne gass-spjeldet. Den skal akkurat "gå av" når du returnerer spjeldet også.

Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den klikker når spjeldet åpner. Satte den nye på samme plass som den gamle så da er det nok riktig. Men hva gjør den? Bilen har fungert helt greit med den gamle som jo var gåen.. Bensin forbruket har vært høyt, ca 1.1 ltr/mila, men det kan nok også skyldes lambdaen. Vet ikke om det er den som menes med TPS..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk bare vært borti en defekt tps gjennom tidene.

Det var en 520i E28. Den startet, men idet jeg ga gass så enten så stoppet den eller "druknet" helt vekk...

Byttet den, og vips, så var den iorden igjen.

Har måtte justere endel av de, men det var kun pga at "klikket" ikke kom - som da resulterer at en ikke får dysekutt når en feks renner ned en bakke på gir uten gasspådrag. Dette gir økt forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...