Gå til innhold

M20b25.


Runar-CSi
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Setter en femmer på at Anne er Kapteinens samboer! ;)

Den tør ikke jeg og gå imot...:) Gleder meg til i morra... Kansje jeg får noen svar på hva det er som feiler... :lol:

Men som sagt, det er strøm fram til coilen, det virker som den mangler signalet for å få gnist og det signalet styrer girkassefølerne så jeg holder en knapp på de! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her, dette var en lang tråd om feilsøking på M20 b25...

Feilsøking på denne motor er "relativt" enkelt... :wink:

Spøk til alvor, jeg tror nok ikke det er tenningslåsen jeg heller.

Det første jeg gjør på en motronic-motor som ikke går er å sette på tenning trinn 2. Går da tomgangsmotor?

Hvis ja, da er det strøm til det meste som trenger strøm. Vri på nøkkel (slik at den kinner"), og hør om det er liv i dysene. Hvis ikke (som det sannsynligvis ikke er, siden du nevnte at pumpa ikke går). Bytt da om på girkasse-sensorene. Hvis fortsatt ikke liv, mål dem. De ligger vanligvis på mellom 530 og 580 ohm. Det er den i senter samt den ene i ytterkant som skal måles. PS! Det er bare 2 pinner det er "liv" i, så det går ikke ann å bomme her.

Hvis nei, sjekk om det er tenning + inn til styresentral på "1" (stikket som ligger utenfor styresentral (3-pins: hvit, sort og grønn ledning). Dette er da den grønne som skal ha 12v ved tenning på (trinn 2).

Er det 12v på den, gå til "rele-sentralen". Det orange releet er pumperele. Mål om det er 12v på klemme 30, noe det vanligvis er. Du kan jo evnt. kjøre en jumper mellom 30 og 87 for å sjekke at pumpa går (og gjerne se om den tilfeldigvis starter :wink: Jeg gjør iallefall dette alltid, hehe...)

Er det som det skal der, så gå på det hvite dioderele. Sjekk at det er signaler inn og ut der også. Husk at dette er ikke et vanlig 87-rele, dette er negativt styrt. Har vært ute for dette relet noen ganger, men når dette er defekt - så blir det heller ikke liv i styresentral (og ei heller tomgangsmotor, dyser etc..).

Og sist men ikke minst (i denne kortversjonen av Pedi's feilsøkings-blablabla), så er jo styresentralene til første generasjon Motronic besatte med dårlige loddinger/kontaktfeil. Hvis alt overnevnte ikke hjelper, så kan du jo låne deg en sentral og prøve, sånn for skams skyld?

Vanligvis så ligger feilen på de motorene innenfor denne rammen av oppramsinger. Klart at andre ting kan være feil, men denne prosedyren (sånn ca) pleier å få start på de Motronic'ene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen strøm på tomgangsmotor. Strøm på coil. en girkasseføler er defekt MEN, det er kun 1 ledning inn på hjerne som har strøm! Det er jo ikke bra... Motorkantakten med sikringsboksen har plenty med strøm så feilen må vel ligge i motorlednigsnettet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER kun den grønne som skal være strøm på,den sorte og hvite er henholdsvis turteller og måleren til bensinforbruk i bunn av speedo.

Bytt føler så begge fungerer og prøv,hvis ikke bytt de om på kontakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det vet jeg, var ikke den kontakten jeg mente, var sikkert litt dårlig forklart... :oops: I den kontakten er det ingen ledninger som har strøm. Og det var den kontakten inn på hjernen jeg mente tidligere idag, en av 40 ledninger ca har strøm....

Trur ikke jeg gidder og kjøpe denne bilen selv om det er meget billig for det blir et sinnsykt arbeid å få den brukbar... :roll: Men om noen har lyst på et E30 325 cab prosjekt så si ifra, den går nok for en 15-20k EU ok til september 07....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett strøm på den grønne ledningen ved hjernen,den kontakten med tre i som sagt,så tenker jeg du har strøm flere plasser jeg.

men det må jo være en grunn til at det ikke er strøm der også da...

Kanskje kapteinen hadde rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...