Dr_S Posted February 15, 2006 Posted February 15, 2006 Som topic sier, hvilken funksjon har termostaten i bilen min?
NSS Posted February 15, 2006 Posted February 15, 2006 Den slår av og på viften på radiatoren og sender signal om tempen på motoren til dashbordet om jeg ikke tar helt feil...
Nygaard Posted February 15, 2006 Posted February 15, 2006 spørs vell da hvilken termostat d er snakk om:P du har vell en som slipper vann ut i det "ytter" kjølesystem når dn pasers en viss grad. så har du vell en som styrer vifte på radiator osv.
Aracna Posted February 15, 2006 Posted February 15, 2006 BMW moroter har mekanisk vifte som standard, så det er ikke thermostaten som styrer denne. Thermostaten fungere som en ventil i motoren, som hele tiden regulere vannmengden etter hvilken temperatur motoren har. Åpner og lukker seg heletiden for å regulere vannmengden. Derfor blir ikke motoren ordenlig varm når tehrmostaten er gåen, fordi den står på full åpning hele tiden, og motorne blir overkjølt. Ikke skyt meg hvis dette er feil!
Boss Posted February 15, 2006 Posted February 15, 2006 Eller koker hvis termostaten ike åpner. Siden motorene er vannavkjølte, må må det sirkulere vann i motorens kanaler. Termostaten føler på vann varmen om den skal åpne mot radiatoren, og dermed kjøle ned vannet før det gr inn i motoren igjenn.
02 Touring Posted February 15, 2006 Posted February 15, 2006 En termostat regulerer temperaturen, så den holdes på et stabilt niveau.
Gunnar Posted February 15, 2006 Posted February 15, 2006 Den slår av og på viften på radiatoren og sender signal om tempen på motoren til dashbordet om jeg ikke tar helt feil... Hvordan klarer den å slå av og på den mekaniske vifta? Termostaten ligger på et velvalgt sted i kjølesystemet, oftest ganske nær radiatoren, der vannet går inn igjen i radiatoren etter å ha vært i motoren og varmeapparatet. I lukket tilstand sperrer den hele kjølesystemkretsen. Når vannet på "innsiden" (det som kommer fra motoren) er såpass varmt at det er på tide å sirkulere inn litt nytt vann i motoren vil den åpne. Når den åpner kommer helt an på hvilken temperatur termostaten er laget for. De fleste biler ligger nok mellom 80-90 grader. Når den da åpner får det varme vannet fra motoren gå inn i radiatoren til kjøling igjen, og nytt allerede nedkjølt vann fra radiatoren får gå inn i motoren/kjølesystemet for å holde den på riktig temp. Og slik går det altså. Det er hva termostaten gjør i isbilen din, Dr_S. Det som er litt utrolig er at disse dingsene bare er mekaniske. De er fyllt med voks som smelter når det blir varmt, og voksen ekspanderer da noe voldsomt, og det gjør at den presser "ventilen" åpen.. Har putta et par slike i gryte med vann over komfyren for å se at de fungerer - festlig innretning!
sledoholic Posted February 15, 2006 Posted February 15, 2006 Hvordan klarer den å slå av og på den mekaniske vifta? Termostaten har ingenting med vifta å gjøre. på vifta sitter det en viskosekobling som regulerer den.
Gunnar Posted February 15, 2006 Posted February 15, 2006 Hvordan klarer den å slå av og på den mekaniske vifta? Termostaten har ingenting med vifta å gjøre. på vifta sitter det en viskosekobling som regulerer den. Ååå, sier du det? Det var noe ironi/sarkasme inne i bildet der...
Lien Posted February 15, 2006 Posted February 15, 2006 Termostaten regulerer tempen på motoren som Gunnar så fint forklarer, og en enkel måte å teste dette på er å legge den i et kar med vann som du koker opp. Hvis du hører at den åpner virker den, og du kan da utelukke denne hvis det er noe feil et sted! Når vi da har fått termostatfunksjonen ut av bildet, hvordan virker egentlig viskosen? Er det også voks som utvider seg slik at den mekaniske koblinga tar tak på akslingen for deretter å starta vifta?
propan Posted February 15, 2006 Posted February 15, 2006 Fungerer som en klutsj,bare at den strammer ved varme. Det er derfor det er kjøleribber på den(varmeribber) Når temperaturen nærmer seg 92+ grader strammer den trinnvis opp til 1/1 utveksling ettersom varmen stiger.
eriklepe Posted February 15, 2006 Posted February 15, 2006 Fungerer som en klutsj,bare at den strammer ved varme.Det er derfor det er kjøleribber på den(varmeribber) Når temperaturen nærmer seg 92+ grader strammer den trinnvis opp til 1/1 utveksling ettersom varmen stiger. dette var nytt! har alltid trodd at det kun var treghet i viskosen, slik at den ikke skulle følge motorens turtall....
propan Posted February 15, 2006 Posted February 15, 2006 Ja det er jo viskosen som blir varmet opp,men den fungerer SOM en klutsj.
Lien Posted February 15, 2006 Posted February 15, 2006 m-m, høres logisk ut dette! Veit du hvilket materiale som brukes som "lameller" for å få den til å ta tak ved 92+ grader?
propan Posted February 15, 2006 Posted February 15, 2006 Hakke peil,jeg vet hvordan den fungerer og om den fungerer og når den ikke fungerer,holder for meg Mulig det er en slags trykkplate som fungerer på samme måte som f.eks termostaten som klemmer ved varme,eller det er en væske som blir varmet opp. Mange kaller det også slureklutsj...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now