Gå til innhold

Hva gjør egentlig en termostat?


Dr_S
 Share

Anbefalte innlegg

BMW moroter har mekanisk vifte som standard, så det er ikke thermostaten som styrer denne. Thermostaten fungere som en ventil i motoren, som hele tiden regulere vannmengden etter hvilken temperatur motoren har. Åpner og lukker seg heletiden for å regulere vannmengden. Derfor blir ikke motoren ordenlig varm når tehrmostaten er gåen, fordi den står på full åpning hele tiden, og motorne blir overkjølt.

Ikke skyt meg hvis dette er feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller koker hvis termostaten ike åpner.

Siden motorene er vannavkjølte, må må det sirkulere vann i motorens kanaler.

Termostaten føler på vann varmen om den skal åpne mot radiatoren, og dermed kjøle ned vannet før det gr inn i motoren igjenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den slår av og på viften på radiatoren og sender signal om tempen på motoren til dashbordet om jeg ikke tar helt feil...

Hvordan klarer den å slå av og på den mekaniske vifta?

Termostaten ligger på et velvalgt sted i kjølesystemet, oftest ganske nær radiatoren, der vannet går inn igjen i radiatoren etter å ha vært i motoren og varmeapparatet. I lukket tilstand sperrer den hele kjølesystemkretsen. Når vannet på "innsiden" (det som kommer fra motoren) er såpass varmt at det er på tide å sirkulere inn litt nytt vann i motoren vil den åpne. Når den åpner kommer helt an på hvilken temperatur termostaten er laget for. De fleste biler ligger nok mellom 80-90 grader. Når den da åpner får det varme vannet fra motoren gå inn i radiatoren til kjøling igjen, og nytt allerede nedkjølt vann fra radiatoren får gå inn i motoren/kjølesystemet for å holde den på riktig temp. Og slik går det altså.

Det er hva termostaten gjør i isbilen din, Dr_S. :)

Det som er litt utrolig er at disse dingsene bare er mekaniske. De er fyllt med voks som smelter når det blir varmt, og voksen ekspanderer da noe voldsomt, og det gjør at den presser "ventilen" åpen.. Har putta et par slike i gryte med vann over komfyren for å se at de fungerer - festlig innretning! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termostaten regulerer tempen på motoren som Gunnar så fint forklarer, og en enkel måte å teste dette på er å legge den i et kar med vann som du koker opp. Hvis du hører at den åpner virker den, og du kan da utelukke denne hvis det er noe feil et sted!

Når vi da har fått termostatfunksjonen ut av bildet, hvordan virker egentlig viskosen? Er det også voks som utvider seg slik at den mekaniske koblinga tar tak på akslingen for deretter å starta vifta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer som en klutsj,bare at den strammer ved varme.

Det er derfor det er kjøleribber på den(varmeribber)

Når temperaturen nærmer seg 92+ grader strammer den trinnvis opp til 1/1 utveksling ettersom varmen stiger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer som en klutsj,bare at den strammer ved varme.

Det er derfor det er kjøleribber på den(varmeribber)

Når temperaturen nærmer seg 92+ grader strammer den trinnvis opp til 1/1 utveksling ettersom varmen stiger.

dette var nytt!

har alltid trodd at det kun var treghet i viskosen, slik at den ikke skulle følge motorens turtall....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hakke peil,jeg vet hvordan den fungerer og om den fungerer og når den ikke fungerer,holder for meg :wink:

Mulig det er en slags trykkplate som fungerer på samme måte som f.eks termostaten som klemmer ved varme,eller det er en væske som blir varmet opp.

Mange kaller det også slureklutsj...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...