Gå til innhold

Hva gjør egentlig en termostat?


Dr_S
 Share

Anbefalte innlegg

Veit vi har hatt noe om dette på skolen men husker ikke direkte hva.

Slureklutsj er egentlig dumt at mange bruker for det er feil oppfatning av hvordan den virker. En slureklutsj, eller sentrigfugalclutch som det heter starter ikke før ved visse turtall; f.eks motorsager. Der går motoren direkte med kjedet, men kjedet starter ikke før du gir gass.

På den annen side så virker det også på samme måten som en sentrifugalclutch, siden denne kan bremses ved overbelastninger selv om den står i inngrep.

Blir ikke helt klok av dette men jeg tror også som deg at det har noe med en trykkplate som klemmes på og slures mindre og mindre ettersom temperaturen øker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lett skal vifta gå rundt når den er kald? Min stopper etter bare et par runder når jeg gir den en skikkelig dytt. Jeg kan tenke meg at den skal snurre lettere enn som så. Eller?

Skal være seig ja, men det er nok mange som går rundt med slitt viskose uten å vite om det! Det er jo tross alt ikke ofte du trenger den i Norge bortsett fra om sommeren med køkjøring over lengere tid f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarer den å slå av og på den mekaniske vifta?

Termostaten har ingenting med vifta å gjøre.

på vifta sitter det en viskosekobling som regulerer den.

Ååå, sier du det? Det var noe ironi/sarkasme inne i bildet der...

hehe...den var god!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være seig ja, men det er nok mange som går rundt med slitt viskose uten å vite om det! Det er jo tross alt ikke ofte du trenger den i Norge bortsett fra om sommeren med køkjøring over lengere tid f.eks.

Prøv å la bilen stå på tomgang uten vifte. Det tar ikke lenger enn 1-2 minutter før nåla kryper opp på 3/4, selv om det er ganske kjølig ute. Forutsetter her at motoren har driftstemp før du lar den stå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...