Gå til innhold

Irritereden durrrrrrrrrre lyd når jeg svinger mot høyre?


simenbk
 Share

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg har en bmw e30 som det kommer en irriterende durring når jeg svinger til høyre , så fort rattet vender mot høyre kommer lyden .

Noen som kanskje vet hva det kan være , jeg har byttet lager på denne siden.

Denne lyden har bare blitt sterkere og sterke etter jeg var en liten tur i en snøfond :?

Hilsen Simen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok feil. Svinger du til høyre vil sentripetalkreftene virke mot venstre (eller snarere rett fram i følge definisjonen) pga. at bilens tyngde motsier seg endring av bevegelse (treghetsloven). Derfor vil påkjenningen virke på venstre hjullager og derfor er det nok dette som er ødelagt hvis det er lageret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok feil. Svinger du til høyre vil sentripetalkreftene virke mot venstre (eller snarere rett fram i følge definisjonen) pga. at bilens tyngde motsier seg endring av bevegelse (treghetsloven). Derfor vil påkjenningen virke på venstre hjullager og derfor er det nok dette som er ødelagt hvis det er lageret.

:clap:

hør der ja :D

helt enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannheten er at kroppen vil rett frem når bilen svinger mot venstre/høyre. Problemet er at mange misforstår måten denne kraften virker på! Sentrifugalkraft er en allment akseptert kraft som visstnok virker utover når du svinger (karusell prinsippet) men denne kraften eksisterer egentlig ikke.

Faktum er at skal du svinge må bilens tyngde endre retning, og til dette kreves en akselerasjon som går vinkelrett på farten til bilen. Det er denne kraften vi merker når vi sitter i bilen siden bilen akslerer innover i svingen mens kroppen fortsatt prøver å gå rett frem (treghetsloven igjen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...