blade77 Posted February 16, 2006 Posted February 16, 2006 Hei har fått igang bilen etter regreimbrudd med litt bøyde ventiler og kos. Alt her er byttet, men har problem at tomgangen har blitt litt høy, ligger rett over 1000. Har renset opp tomgangsventil, har lekkasjesøkt med startgass, men finner ikke noe galt her. Noen som har noen gode tips hva det kan være. Jeg synes og bremsene har blitt litt tunge, akkurat som om servoen ikke funker som den skal. Men siden jeg ikke finner at den trekker falsk luft så er jeg litt rådløs. Nettopp byttet skiver og klosser foran, så kan jo være at de må gå seg til litt og. Takker for all hjelp jeg har fått på forumene før her og for all hjelp jeg kan få på dette og.
mEhE Posted February 16, 2006 Posted February 16, 2006 kan kansje være så enkelt at du kan stille ned tomgangen med skruen på spjeldet.. er en umbrakoskrue som du kan stille turtallet med.! _________________
en325ic Posted February 16, 2006 Posted February 16, 2006 du kan stille ned tomgangen på innsuget!! i bakkant av innsuget på eksossiden har du en skrue som du kan justere på *kubbejern, flat* prøv den så får du til=)
Aroid Posted February 16, 2006 Posted February 16, 2006 Du meiner no på luft masse Måleren no ja? Du kan no still tomgangen på luft masse måleren. en skru der. ett lang hull i den ved ut gangen av masse måleren.
Pedi Posted February 16, 2006 Posted February 16, 2006 du kan stille ned tomgangen på innsuget!! i bakkant av innsuget på eksossiden har du en skrue som du kan justere på *kubbejern, flat* prøv den så får du til=) Det du beskriver her er på en annen M20-utgave. Du meiner no på luft masse Måleren no ja?Du kan no still tomgangen på luft masse måleren. en skru der. ett lang hull i den ved ut gangen av masse måleren. Er ikke luftmassemåler på denne bilen (og btw... på en luftmassemåler er det ingen justeringsmuligheter...) - det er luftmengdemåler på denne motoren. Og der kan du ikke justere tomgang, den justeringsskruen der er til å justere CO... @ Mehe: her er det du som har helt rett....
blade77 Posted February 16, 2006 Author Posted February 16, 2006 Skal prøve den skruen som sitter på spjeldet ikveld. Skal si ifra hvordan det går.
blade77 Posted February 16, 2006 Author Posted February 16, 2006 Justerte skruen, men liten nytte. Tror den gikk ned 50 rpm. men ligger fremdeles for høyt. Har hatt problemer med at den har jaget på tomgang før, men renset tomgangsmoteren nå. Kan jo være at denne begynner å ta kvelden.
Bimmerlars Posted February 16, 2006 Posted February 16, 2006 Hvis tomgangen var fin før, men høy nå fikser man vel ikke problemet ved å justere ned tomgangen. Jager den? Mellom hvilke turtall? Defekt LMM kanskje. Eller monterte du 304 grader schrick kam når du skrudde sammen toppen?
mEhE Posted February 16, 2006 Posted February 16, 2006 stilte du den helt ut da? er jo en skrue på gasswaieren også..men er redd for waieren kan bli for slakk.. men du kan jo prøve
blade77 Posted February 17, 2006 Author Posted February 17, 2006 Jager ikke nå. Men ligger av og til på 950 og for det meste på 1100 ca. Monterte inn en Kam fra en litt nyere m20 b25. Skulle være kammen til en katalysator motor. Han jeg kjøpte den av sa den var litt vassere, men....... Justerte helt ut, så er sikker på at spjeldet lukker helt. Har og sjekket vaieren, så ligger ikke der heller. Må sies at de gangene jeg står i en svak oppoverbakke, og holder bilen med clutchen så tomgangen går lavere, så virker gangen på motoren litt hard/grov.
blade77 Posted February 20, 2006 Author Posted February 20, 2006 Løsning funnet ser det ut til. Etter mye feilsøking i kulda idag har jeg endelig funnet ut hvorfor bilen min gikk høyt på tomgang. Justering av skruen ved spjeldet er ikke å anbefale, da det ikke ser særlig sunt ut at spjeldet stopper i godset. Derimot er den en skrue som satt under en plastplugg. Denne styrer luft utenom spjeldet og øjker tomgangen. Denne var vid åpen på min. Det som jeg tror har skjedd er at tidligere eier har justert denne. Grunnen til det er at o-ringen som er på røret som går mellom bunnkassa og innsuget, den til bunnkasseluting (heter det ikke det), var røket, jeg byttet denne o-ringen når jeg overhalte toppen etter reg. reim bruddet mitt. Når denne da var tett, så ble det feil etter "justeringa" til han gnomen som gjorde det. Bedre å utbedre en feil enn å jukse det til litt. Lekkasjen der førte jo og til en del mere søl, og oljelekkasje liksom så...... Men nå er jeg hvertfall superglad. Alltid digg når et problem som man klør seg grovt i hodet av blir løst.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now