Gå til innhold

M30B35 - Hva er denne kontakten til?


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

cimg20377ua.jpg

Noen som kan si meg hva den kontakten er til? Den sitter på en M30B35 fra en E34 535i.

På 535en er pluggen/ledningen som kommer ned der, og inn på den kontakten, forlenget frem til E28 M535-gasspjeldsensoren (3-pins, mot E34 sin 6-pins). Alle kablene er blå, to av de har hvit/gul stripe på. Men dette er jo et E34-ledningsnett, så E34-sensoren (6-pins) ligger klar, men har ingen blå ledninger.. derfor lurer jeg jo fælt på hva det er de har koblet spjeldsensoren på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunnar.

La meg se. Er sinnsykt trøtt i trynet nå, da jeg duppet i sofaen noen sekunder etter å ha kost meg med Lara Croft... :wink:

Men skal ta et kjapt svar her. Det du skrev om de to ledningsnetta var litt forvirrende (kanskje det bare er jeg som må ut å ha meg ein røyk og klarne hodet litt, hehe...), men slik er det jeg ser det på stående fot:

1. De blåe ledningene er nok som du sier til nivåføler bunnpanne.

2. Hvorfor kople de mot TPS? Aner ikke.

3. TPS E28 3-pins, E34 6-pins? Ville trodd den var 5-pins flatkopling, man kanskje du har den runde utgaven på E34en din? Den med flere pinner enn 3, er nok tilhørende en eller flere utgaver ledningsnett: automat, sportsautomat (med S, E og W) og/eller cruisecontrol.

Sjekk opp hva du har for utstyr (har du automat? hvis ja, skal du bruke den?), og kople til etter behov.

Den TPS med flere enn 3 stikkere, kan klare å bli "lurt" - dvs ved å kun bruke 3 stikkere. Men da kan du kødde til kickdown etc hvis du har automat...

Fikk du noe svar i hele tatt av meg nå?? :roll: Tror jeg tar meg en luftetur heller jeg, istedenfor å svare i hytt og pine her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har rund kontakt på den andre E34 535-motoren min. Den er fra en automatbil (sportsautomat) opprinnelig.

Men også på det nye nettet ligger den runde klar:

CIMG2080.JPG

Men der ser du at spjeldhuset fra E28 har trepins-kontakt, og det er altså denne de har forlenget ledningene som skulle gått til nivåføleren og koblet til..

Den runde ligger jo klar, så det jeg har gjort er å flytte over sensoren fra den andre motoren min (E34 535i-motor), slik at jeg kan bruke den runde kontakten. Så lenge ledningsnettet har den kontakten burde det vel fungere selv om bilen ikke har automatkasse?

Grunnen til at jeg ikke bytta hele spjeldhuset var forøvrig at det fra E28-motoren hadde to slanger inn som E34-huset ikke hadde noen tilkoblinger til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woohoo! It's AAAALIIIIVEEE! (Jim Carrey-style)

Bruker nå 6-pinskontakten, og har koblet helt bort de jallagreiene de hadde koblet på oljenivåsensoren?!

Men.. fikk litt problemer med reimhjulssensoren. Prøvde å sette på den fra E34, men den passa ikke i braketten til sensoren fra E28, og E34-braketten passa ikke på motoren, så prøvde først med E28-sensoren, og da var det helt dødt, null tenning, så bytta jeg sensor, og mekka til noe greier med en lang bolt og noen muttere. Det ble litt skjeivt, men da starta den som ingenting. Dør når jeg slipper den ned på tomgang, og sviver veldig urent, men går ihvertfall! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, reimhjulet fra E34 er taggete hele veien, mens E28-hjulet kun har EN liten tapp et sted. Sensoren på E28 er også mye mindre, og virker ikke å være magnetisk, i motsetning til den fra E34 som henger seg fast overalt. Men hvis 0.8mm stemmer, så skal jeg prøve å få gjort noe med plasseringen. Må få sensoren lenger inn og få den med riktig avstand, så får vi se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...