Ole-P Posted February 19, 2006 Posted February 19, 2006 som topic sier. hvis man skal ha best mulig respons å best drag over hele registeret, hva er best sikkelig twin turbo bygg eller bare en sikkelig gromm enn. skal over 500hk å bilen skal kun brukes på bane. alle som har noe bra info om turbo bygging på b25 bygd om til 2.7l kom med info.
Mpower20 Posted February 19, 2006 Posted February 19, 2006 Jeg ville ikke gått for hverken twin eller singel, men Biturbo. En lavtrykksturbo sammen med en høytrykksturbo som sørger for godt drag fra 1500rpm til rødlinja!
Espen* Posted February 19, 2006 Posted February 19, 2006 Twin Turbo og BiTurbo er to begrep som blir brukt om hverandre... Begge deler betyr 2, så da er det to like store turboer.... Men et sekvensielt turbosystem derimot....
Bimmerlars Posted February 19, 2006 Posted February 19, 2006 Med biturbo lar man lufta fra den lille turboen gå rett inn i den store da? Har man to rør så den lille leverer til innsuget og til den store turboen? Også går det rør fra den store og inn i innsug? eller IC da såklart
stian329 Posted February 19, 2006 Posted February 19, 2006 Du vil aldri klare å utnytte effektivt 500hk+ på bane i en E30. Så mye effekt vil garantert gi deg mer hjulspinn enn hva du ønsker ved banekjøring... Den effekten egner seg nok best for drag etter min mening To Skyline R34 GT-R turboer vil egne seg meget bra på en 2,7. Disse rekker med opp til 460-480hk, men husk at den kjeramiske innmaten på R34-turboene ikke tåler over 1,1bar.... Dette hadde gitt deg en syk respons, og bilen ville ha blitt ultramorsom på bane tror jeg. Jeg har kontakter her i Stavanger som har alt av Skyline-turboer, det være seg 32-33-34 turboer... /Stian
Ole-P Posted February 19, 2006 Author Posted February 19, 2006 Du vil aldri klare å utnytte effektivt 500hk+ på bane i en E30.Så mye effekt vil garantert gi deg mer hjulspinn enn hva du ønsker ved banekjøring... Den effekten egner seg nok best for drag etter min mening To Skyline R34 GT-R turboer vil egne seg meget bra på en 2,7. Disse rekker med opp til 460-480hk, men husk at den kjeramiske innmaten på R34-turboene ikke tåler over 1,1bar.... Dette hadde gitt deg en syk respons, og bilen ville ha blitt ultramorsom på bane tror jeg. Jeg har kontakter her i Stavanger som har alt av Skyline-turboer, det være seg 32-33-34 turboer... /Stian her fikk jeg den info'n jeg var ute etter. jeg skal bake over 500 for å oppnå det. jeg er sta å skal ha pose å sekk. hehe. å bilen skal ha nok power å respons for å klare 100% kontrolert hjulslepp rundt breisladden skal kunne brukes i drag hvis jeg har lyst. men med hoved vekt på å kunne kjøre på bane. even skru ned trykkel litt da. har hele tiden vært på tanken på å bare ha en stor turbo men å få alt guffa på mellom 4-4.5k på turtallet blir litt seint. men hvis skyline turbo'ne ikke klarer mere en 1.1 bar? blir vell ikke det litt lite? eller trenger man ikke lade så mye med 2 snurrer for å få like mye guffe?
Bimmerlars Posted February 19, 2006 Posted February 19, 2006 Med biturbo lar man lufta fra den lille turboen gå rett inn i den store da?Har man to rør så den lille leverer til innsuget og til den store turboen? Også går det rør fra den store og inn i innsug? eller IC da såklart Ingen som kan forklare meg hvordan et bi-turbo oppsett fungerer?
Arimanni Posted February 19, 2006 Posted February 19, 2006 Sitat fra: http://www.amotor.no/guide/bransjenyhet ... etyr/19800 Biturbo Betegnelsen på en motor som har to turboladere. Biturbo gir da en gunstig motorkarakteristikk, hvor man drar fordel av både motorens og turboens egenskaper. Biturbo også kan benyttes med 2 aggregater, altså en mindre som starter lett, dvs ved få RPM, dermed vil det typiske turbo \"lagget\" som vi kjenner elimineres. Det minste agregatet vil tvinge luft inn i motoren på lave omdreininger. Etterhvert vil det større agregatet overta. Dette skjer gjerne mekanisk/eletronisk. Når motoren har kommet opp i omdreininger, dvs. at eksosen som driver turboen har mer kraft, vil den klare og drive det store agregatet.
Bimmerlars Posted February 19, 2006 Posted February 19, 2006 Ja, men hvordan er det lagt opp? Hvordan foregår dette skifte av turbo?
Arimanni Posted February 19, 2006 Posted February 19, 2006 "Dette skjer gjerne mekanisk/eletronisk. Når motoren har kommet opp i omdreininger, dvs. at eksosen som driver turboen har mer kraft, vil den klare og drive det store agregatet." Ut fra sånn som det er forklart her, vil eg tru at det er eksosen fra den minste turboen som starter den største. Dess meir gass du gir, dess meir eksos og trykk blir det danna av denne eksosen, noko som drive den større turboen. Det er sånn EG tolker det..
Bimmerlars Posted February 19, 2006 Posted February 19, 2006 Ja, samme her, men hvordan er det laget? hvilke rør går hvor osv
stian329 Posted February 19, 2006 Posted February 19, 2006 men hvis skyline turbo'ne ikke klarer mere en 1.1 bar? blir vell ikke det litt lite? eller trenger man ikke lade så mye med 2 snurrer for å få like mye guffe? De turboene er sykt effektive og kan over hodet ikke sammenlignes med en lastebilturbo med steinalderteknologi. Om du har orden på sysakene dine ellers så leverer de den effekten ved 1-1,1 bar.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now