Diesel power Skrevet Februar 19, 2006 Share Skrevet Februar 19, 2006 1600,- er nok noe i overkant av hva jeg er villig til å betale for en liten fastnøkkel på noen gram også. Men det var for å vise ytterpunktene. Og den var helt merkelig å skru med. Minte meg om leke/plastsettet til podden. Veide ingeting. Men det tengtools settet der er faktisk meget rimelig. Bare sjekk rundt pris på slike skap. Og skal du i tillegg fyllle opp med verktøy, tror jeg faktisk du må på noe Europris greier, evt raske sammen noe i "verktøy-" skrinet bak i en Kia eller noe slikt. Tror faktisk Biltema skal slite med å svare den der prisen. Innholder Momentnøkkler, gjengetapper/snitt, en haug med tenger, fastnøkkler og piper i både MM og tommer osv osv. Alt meget ryddig og fint i egne tilpassede skuffer. You name it! Jeg ville følt meg litt konge med ett slikt sett. Håper å få kjøpt ett i løpet av året. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steffan C Skrevet Februar 19, 2006 Share Skrevet Februar 19, 2006 Helt enig med Diesel power, det TengTool settet er grisebillig, samt kvaliteten er utrolig bra. Er jo veldig bra at Biltema har 10 års garanti, og gir nytt verktøy når noe går i stykker. Men du kan jo banne på at noe blir ødlagt når man mest trenger det, og Biltema sjappa er stengt . Verktøyet er HALVE jobben . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maxxsonics Skrevet Februar 20, 2006 Share Skrevet Februar 20, 2006 kjøp kamaza eller TengTool, vettu priser, godt og bruke, ikke klumpete og fælt, og er kvalitetsverktøy!eneste ar at 1/4 skrallene ikke holder ved verksted bruk,men funker fett til privat bruk! men selfølgelig, det er ikke hazet, men prisen er heller ikke som hazet! skal du ha tenger så kjøp knipex, det er overlegene når det kommer til tenger! de er meget solide og slite sterke, har flere knipex tenger på jobben, og blir virkelig brukt vær dag! de er nesten ikke å få slitt ut! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nisse Skrevet Februar 20, 2006 Share Skrevet Februar 20, 2006 Latmansarm er for eksempel ei forlenga skralle som gjere det lettare å opne skruer.. Sånn at du sleppe å slite deg ut ehh...etter min erfaring er latmannsarm og skralle to forskjellige ting d... kan vell brukest til mykje av dei samme oppgavene men latmannsarm har da ingen skrallefunksjon den. biltema kan vere greitt det, men dei faste størrelsene på piper og div som du nyttar ofte og som pleier ryke ville eg ha offret eit par ekstra lapper på å få kjøpt i skikkeleg kvalitet.så funkar resten greitt etter min erfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet Februar 20, 2006 Share Skrevet Februar 20, 2006 Latmansarm er for eksempel ei forlenga skralle som gjere det lettare å opne skruer.. Sånn at du sleppe å slite deg ut ehh...etter min erfaring er latmannsarm og skralle to forskjellige ting d... kan vell brukest til mykje av dei samme oppgavene men latmannsarm har da ingen skrallefunksjon den Du kan få dei som skralle også, men dei koster peng.. Men ja, det er ein forlenga verktøy som kjere det enklare å løsne skruer/bolter som sitte godt fast... Er vel ikkje akkurat rett å samanlikna det med skralle Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mEhE Skrevet Februar 20, 2006 Forfatter Share Skrevet Februar 20, 2006 Du kan få dei som skralle også, men dei koster peng.. Men ja, det er ein forlenga verktøy som kjere det enklare å løsne skruer/bolter som sitte godt fast... Er vel ikkje akkurat rett å samanlikna det med skralle er dette hva dere kaller latmannsarm? den med lang skaft og bøy ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diesel power Skrevet Februar 20, 2006 Share Skrevet Februar 20, 2006 Du kan få dei som skralle også, men dei koster peng.. Men ja, det er ein forlenga verktøy som kjere det enklare å løsne skruer/bolter som sitte godt fast... Er vel ikkje akkurat rett å samanlikna det med skralle er dette hva dere kaller latmannsarm? den med lang skaft og bøy ? Det er en utgave av latmannsarm ja. Fås i mange utgaver. Og det er også ett ankepunkt mot "billigsettene". Om man er heldig sprenger man pipa på lørdagskveld, men det verste er at de ødelegger bolt og skruer i samme slengen. Det er tråd opp og ned med folk som sliter med runde bolter mm på dette forumet. Det er ikke alltid feil bruk som er årsak. Like ofte er det verktøyet som ikke griper skikkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet Februar 20, 2006 Share Skrevet Februar 20, 2006 Her kan du sjå sånn ca korleis ein latmansarm ser ut. Heilt til venstre er ein vanleg fast nøkkel a 10 mm. Så ser du ein "vanleg" fast nøkkel a 36 mm. Deretter er det ein liten latmansarm og heilt til høgre er ei momentstang (100 - 500 nm). Momentstanga har sånn mellomstor størrelse vist du ser på det som ein latmansarm til NORMALT bruk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diesel power Skrevet Februar 20, 2006 Share Skrevet Februar 20, 2006 Her kan du sjå sånn ca korleis ein latmansarm ser ut. Heilt til venstre er ein vanleg fast nøkkel a 10 mm. Så ser du ein "vanleg" fast nøkkel a 36 mm. Deretter er det ein liten latmansarm og heilt til høgre er ei momentstang (100 - 500 nm). Momentstanga har sånn mellomstor størrelse vist du ser på det som ein latmansarm til NORMALT bruk. Kan ikke huske noe sted på en bil man trenger 500Nm, men så skrur ikke jeg så mye bil heller. M24 i SuperDuplex skal vel ha 472Nm. Synes heller ikke at man skal anskaffe seg en arm som strekker seg fra 100-500Nm. De har en sterk tendens til å bli meget unøyaktige, spesielt i de lavere momentene. Vi må kallibrere våre årlig, og det er nesten alltid justering. Synes også at den momentarmen din så vel kort ut for å være hensiktsmessig opp til 500Nm. Vi har 25-100Nm, 75-200Nm, 150-300Nm, 250-400Nm, 300-500Nm, 500-700Nm og 700-1000Nm arm. Det er ett greit spekter, men ikke noe for hobby mek. Hadde holdt med en 50/75-200Nm samt en 100/150-300Nm arm skulle jeg tro. Glem heller ikke å anskaffe deg kraftpiper når du begynner å nærme deg 400Nm. Det er jævli vondt å sprenge piper med det pådraget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet Februar 20, 2006 Share Skrevet Februar 20, 2006 Gjere ikkje det heller Far min er mekaniker, og skrur på litt av kvart.. Me har momentstang fra 0 - 50, 50 - 100 og 100 - 500. Det meste av måleutstyr du trenge, og så og seie alt av spesialverktøy som du trenge til VW passat 1989 mod - 1994 mod og golf 1 - 3, bmw 34, jetta 1 - 2. Så eg vil tørre å påstå, at eg har eit breit utvalg når eg bruker verkstaden til pappa.. Det er sant det at nokre stenge kan vere ganske unøyaktig i lågare NM, men denne blir levert inn og testet ein gong i året, og det har enda ikkje vore noko problem med den. Så eg føle meg ganske sikker når eg bruke den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr_Tran Skrevet Februar 21, 2006 Share Skrevet Februar 21, 2006 det sprøs hvor mye penger du har tengt og legge ut. jeg har et wurth verkstøyskap. men har også noe fra biltema, de har mye bra der. men ikke alt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mEhE Skrevet Februar 21, 2006 Forfatter Share Skrevet Februar 21, 2006 tenkte egentli bare på et kitt til en 1500kr i førsteomgang... så tror nok biltema er mitt første alternativ... vis ikke kamakaze tools også er rimelig? hvor selges dett? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sperre Skrevet Februar 21, 2006 Share Skrevet Februar 21, 2006 Lat mannsarm har jo folk brukt i fler hundre år. Kan jo tenke deg selv hvis du skulle løfte opp en stor betongblokk. Da blir det kanskje litt lite med ett spett, men hvis du forlnger denne med ett rør så løfter du tyngre med like mye kraft som når du løftet med spettet. (sikkert ekstremt dårlig forklart, hehe) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 320 Skrevet Februar 21, 2006 Share Skrevet Februar 21, 2006 Lat mannsarm har jo folk brukt i fler hundre år. Kan jo tenke deg selv hvis du skulle løfte opp en stor betongblokk. Da blir det kanskje litt lite med ett spett, men hvis du forlnger denne med ett rør så løfter du tyngre med like mye kraft som når du løftet med spettet. (sikkert ekstremt dårlig forklart, hehe) Nettopp Kan jo f.eks forlenge ei skralle berre med å sette på ei røyr som er ein meter lang, dermed får ein mykje større moment! Må berre passe på at skralla tåler å bli brukt med så mykje moment...eg klarde å knekke ei tvers av på denne måten.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet Februar 21, 2006 Share Skrevet Februar 21, 2006 Lat mannsarm har jo folk brukt i fler hundre år. Kan jo tenke deg selv hvis du skulle løfte opp en stor betongblokk. Da blir det kanskje litt lite med ett spett, men hvis du forlnger denne med ett rør så løfter du tyngre med like mye kraft som når du løftet med spettet. (sikkert ekstremt dårlig forklart, hehe) Hva med Kraft ganger Arm? Det har vel de fleste hatt på skolen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå