Gå til innhold

Valgets kval: M30B35 vs M50B25 vs M20B25


oddis
 Share

Anbefalte innlegg

Etter over et år med mye tenking og grubling over motoralternativ/oppsett for min E30 så trenger jeg noen seriøse velbegrunnende innspill..

Saken er den at det blir motorbytte i E30'n til sommeren/høsten, da bilen er 10 år i Norge. Jeg har fra før sendt inn en skisse til løsninger/søknad til Biltilsynet der jeg foreslår 3 alternativ, som er nevnt i overskift.

De siste 3-4 mnd. har jeg sett mye på et M30 alternativ, type M30B35 fra 535/735 - E34/E32. Disse skal være plug and play i E30 rent fysisk, med litt lettere modifikasjoner. Andre modeller må man skifte bunnpanne og oljepumpe for å ikke komme i konflikt med travers.

Denne har en motoreffekt på ca 211-218hk og rett over 300Nm orginalt.

Dette er motorer som angivelig drar godt gjennom hele registeret, men mangler litt sprut på toppen. (?).

Det andre alternativet;

M50B25: Dette er motorer som jeg har veldig liten kjennskap til, annet enn at de har rundt 192hk og 24v. Hva angår VANOS er jeg også usikker, siden jeg vil ha en motor som er litt fleksibel for videre modifiseriger..

Motor hentes fra E34, da dette passer overens med travers. (?).

Det tredje alternativ;

M20B25: Den gode gamle 325 motoren som er bolt on.

Effekten ligger på 171 hk. Veldig trimmingsvennlig etter min oppfatning og hva jeg har sett fra andre sine M20'er.

Det er her godkjenning kommer inn, som er et must i min verden.

Kjører altfor mye til å risikere å kjøre med ulovlige saker.

Jeg har enda ikke fått svar fra Biltilsynet på min henvendelse, men jeg forstod på saksbeandler at det ikke var store problem å godkjenne om til noe som eksisterte. Her er jo M20B25 nesten bankers.

Veldig spent på deres svar på M30'n, siden dette aldri var stock i E30.

Hva de krever til bremser ol er jeg også usikker på, men en stemme hvisket meg i øret at 325i bremser var klassifisert opp til 220hk. (?).

Jeg er utrolig i villrede på hva jeg skal velge, hva som er lettest å skru på, hva som er lettest og billigst på delesiden..

Hvordan går M30 vs f.eks M50'n og M20'n. Og visa versa...

Vil ha en motor som er nogenlunde driftsikker.

Var veldig nærme ved å handle meg S38, men ettersom deleprisene på S-motorer er til å gremmes over så lar jeg det bli med denne gangen.

Trenger gode innnspill fra folk som har efaringer med disse motorene...

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med m20b25 er ihvertfall bare god.Lett å skru på,og går godt og lenge.Greie delepriser er det også.

M30b35 er jo adskillig sterkere da,men litt værre å få plass til.Sikkert litt værre å få tak i deler til også.

M50b25 er vel en mer moderne motor som er litt mer tungskrudd,men umulig er det vel ikke.Sikkert lettere å få tak i deler til også.Hviklet biltilsyn har du søkt om tillatelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M20B25 er garantert en grei sak å få godkjent, bare flytte over alt som er forskjellig på de to bilene og få det dokumentert før visning. Men da har du jo fortsatt ikke mer enn 170hk, og en rimelig vanlig bil. Skal du da trimme den er du da oppe i ulovlig igjen.. og hvor lett det er å få godkjent en trimma M20B25 foran en av de andre er vel ikke så lett å svare på..

Men hadde ikke Henrik M30B35 godkjent i E30en før V12-bygget, eller tar jeg feil? Uansett må det da være mulig å få godkjent med alle de motorene. Kan jo bygge om til E36 M3-bremser i verste fall. Da er du innenfor med god margin.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, er med på den tankegangen. Men leste, en eller annen plass på dette forumet, at uansett så måtte man få tak i noen papirer fra tyskland, som vistnok var veldig vanskelig å få tak i, for å få den godkjent i norge (selv om man byttet alt av deler) Syns jo selv dette var rart, men om du sier det ikke stemmer så er jo det kjempebra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tar du m50b25 fra 5-serie passer det elektriske på e30 som er 88 modell eller nyere.. det gjør også bunnpanna.. u-sikker på hvordan det er med motorfester.. men tror det går også! jeg her selv hatt veldig lyst til å sette denne motoren i bmw e30!mangler bare en 88modell eller nyere bil så skal jeg til værks! er lett å få tak i trim deler til den også!

men godkjenning...???? det er jeg u-sikker på!

du må legge inn tråd på prsjekter når du kommer igang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interresant.. Trodde det var vanskelig/umulig å få en gammel E30 som originalt har rekke4, til å bli godkjent med rekke6?

Problemet er å få bevist at du har det og det understellet. Biltilsynet skal ha alt dokumentert, at det du har på bilen er det og det og det er det som sitter på E30 325 orginalt. Dette må man få fra BMW, og det går ikke. Men treffer du på en litt vettug kar på biltilsynet så går det nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...