Gå til innhold

godkjenning av styling

voodex
 Share

Anbefalte innlegg

Hei..

Er det noen som vet om man må få stylingen som er satt på bilen godkjent å skrevet inn i vognkortet? dette dreier seg om front fanger, bak fanger, en liten vinge, lyktelister oppe å nede fremme... event fk sine angel eyes går de gjennom en kontroll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som sagt, TÜV-papirer er mange steder et must.

I Bergen, f.eks., så må man ha disse papirene på øyelokk og bakrutesenker!

Det har ingen ting å sei ka du har for noe i bak vinduet. du kan sveis det igjen vist du vell å uten dem kan sei noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg husker:

Hvis det er montert speil til å se ut bakruten med i bilen, så skal det være mulig å se ihvertfall ambulanse og andre utrykningskjøretøy der.

Ehh, vist du skamsoter vinduet da??

Da ser du veldig lite ut..

Til og med RUNE HJELLE har godkjent en bil som eg har vert inne med

bakrute senker uten å nevna den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan så være, men skal du ha en bakrutesenker godkjent montert i Bergen, så må du ha tüv-papirer på det.

Jepp! det kan eg skrive under på!

Kan du ta kopi av vognkortet ditt å legge ut som eg får se??

kem var den på BT som krangla på det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, vist du skamsoter vinduet da??

Da ser du veldig lite ut..

Til og med RUNE HJELLE har godkjent en bil som eg har vert inne med

bakrute senker uten å nevna den..

--->

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... .html#31-1

§ 31-1. Generelt om vindu

3. Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom.

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

Det vil med andre ord si:

du kan godt skamsote bakvinduet, slik at det ikke er til å se igjennom (ikke slipper lys igjennom), så LENGE du har en varebil eller annen bil uten speil inne i kupéen til å se ut bak med.

Hvis en bil har blitt godkjent med en bakrute hvor man ikke kan se ut med, og den har speil i kupéen (som da blir ubrukelig), så er dette ulovlig. Det er ihvertfall min tolkning av loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvem gidder å vise bilen sin på biltilsynet da... ??

godkjent verksted tar seg av den jobben mye bedre..og pirker ikke på slike ting...

høres jo helt idiotisk ut å måtte godkjenne for og sette på styling!!

for håpe speilene min er tuv godkjente :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan så være, men skal du ha en bakrutesenker godkjent montert i Bergen, så må du ha tüv-papirer på det.

Jepp! det kan eg skrive under på!

Kan du ta kopi av vognkortet ditt å legge ut som eg får se??

kem var den på BT som krangla på det??

:roll:

Hmm! jah Det kan eg godt gjøre når eg kommer på land, tror eg har en kopi av vognkortet til gamlebilen!

Ble stoppa på teknisk (BT & P) med gamlebilen min, mangellapp på styling og felger, måtte inn å vise bilen, selvsagt med full tuv-dokumentasjon, for å få dette i vognkortet! Den "kjekke" mannen fra BT Heter Dag Rykkje, BT på voss! så for å være på den sikkre sida med denne bilen eg har nå, så får eg alt inn i vognkortet når det blir sommerhjulsesong. så unngår eg noe extra tull neste gang eg blir stoppa! Da skal eg også få lagt ut kopi av vognkort til denne bilen så skal du få se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...