Pedi Skrevet Mars 3, 2006 Skrevet Mars 3, 2006 Nå sitter jeg ikke inne med den imponerende kunnskapen til Lien, Bimmerdude og 2re Racing angående smøreoljer, men hadde en diskusjon med Shellkongen Fjellstad inne på en annen tråd. Der ble det vel diskutert litt frem og tilbake om hvor bra og ikkebra de forskjellige er. Vil ikke ødelegge mer på den tråden, så derfor legger jeg ut denne. Som sagt, jeg har ikke den sinnsyke peiling på oljens oppbygging etc - men jeg har hevdet at ved å jobbe noen år i "olja" - så danner en seg et bilde av hva som er bra og ikke. Noen ler og flirer av dette, andre ikke. Spiller ingen rolle for meg, men vil bare vise noen bilder jeg tok i går kveld. De ble jo selvsagt mørkere enn forventet desverre, men jeg tror at en skal kunne se hva det går i. Når jeg tenker meg om, så skulle jeg tatt bilde av register før/etter bytting, men det glemte jeg. Skitt au. Bilen er en 95-modell E34 520i med M50TÜ. Kmstand er 175000 og oljeservicene på stell. Fikk bilen fra et bilverksted noen mil herfra, der diagnosen deres var "totalhavari". Bilen hadde stoppet for dem, og de forsto ingenting. Ulyder/bankelyder i motor osv... Nappet av toppdeksel, og her er synet. Dette er jo bilde av VANOSen, og litt avleiringer er det jo kan en si. Bilde av innsiden av toppen. Dette synes jeg er grusomt graverende. Enormt med slagg eller hva nå enn jeg skal kalle avleiringene. Fint oljelokk? Her er det siste oljebildet - dette er toppdekselet. Ser nå at jeg fikk avbildet den dekselet fra den fineste/reneste vinkelen. Etter å ha sett dette vokser det stadig en tanke i hodet mitt, men legger den til sides foreløpig. Tar så å setter kammene/veiva på plass, og sjekker litt register. Primærkjeden var "akseptabel", men sekundærkjedet var 6-8 mm OVER styringsdelen. Da var det bare til å ta av VANOS og sekundærkjede. Vanosen var jo like forferdelig å se til, men men.. Ved nærmere inspeksjon så kunne en glatt se det som jeg så altfor mange ganger har sett før, slitasje på sekundærstrammeren. Ikke så mye heldigvis, så den ble montert igjen. Sekundærkjedet hadde jeg ny liggende på lager, så det ble montert på. Nå er sekundærstrammeren 2-3mm UNDER styringsdel-kanten. Etter å ha montert alt sammen igjen, så tok jeg oppstart med den olja som var på motoren (btw. fyllte litt bensin, for tanken var jo tom. Mens måleren påsto 20 liter... ). Ville ha litt varme i olja før jeg rant den av. Bilen startet fint og etter en stund så avtok lyder fra løftere osv.. Men ved gasspådrag så ville ikke VANOSen slutte å lage lyd. Rant av olja og fyllte på Castrol (hadde desverre ikke mer motorvask ). Ble ikke så særlig mye mindre lyd i VANOSen for det, så av igjen... Satt på en ny/brukt VANOS, og lyden er nå historie. Ble vel gjerne litt mye "Pedis kveld i garasjen" dette, men jeg var så godt i gang... Anyway, tilbake til motor. Klarte ikke å få fred med tanke på oljegugga samt slitasjen på register etc... Dette fremtvinger jo samme tanke igjen og igjen. Så etter litt research så kommer det frem hva olje som er på bilen (få en kanne også i bilen, som jeg har tatt ut for å forhindre å eiger fyller den på igjen. Og ja, den må nok destrueres... ) Sorry til dere Shellfanatikere... De bildene jeg viser her er det synet som ganske ofte (egentlig "alltid") møter meg når jeg åpner motorer som har gått på Shellolje. Det er jo bare en påstand fra meg selvsagt, men nå har det blitt åpnet "noen" motorer av meg etterhvert. Tro meg den som vil, og feel free til å kommentere både positive og negative meninger om mine meniger og erfaringer. No offence taken..
bimmerdude Skrevet Mars 3, 2006 Skrevet Mars 3, 2006 Så motorhavariet var egentlig at bensintanken var tom? Så hvordan ser det ut inni motorer som har gått på annen olje? Fulgte den riktige oljeskift intervaler da? Ser ut som det er gammel olje som er fastbrent. Er ikke noe unormalt i gamle motorer tror jeg. Ser akkurat likt ut under oljepåfyllingslokket på min motor og den har KUN gått på Castrol (før jeg fikk den) og hatt alle servicer til riktig tidspunkt.
Pedi Skrevet Mars 3, 2006 Forfatter Skrevet Mars 3, 2006 Så motorhavariet var egentlig at bensintanken var tom? Så hvordan ser det ut inni motorer som har gått på annen olje? Fulgte den riktige oljeskift intervaler da? Ser ut som det er gammel olje som er fastbrent. Er ikke noe unormalt i gamle motorer tror jeg. Ser akkurat likt ut under oljepåfyllingslokket på min motor og den har KUN gått på Castrol (før jeg fikk den) og hatt alle servicer til riktig tidspunkt. Nei, den hadde nok stoppet pga bensin bare... Det "påståtte havariet" var nok en kombinasjon av ulyd fra motor og at den stoppet mens motor var i gang innbiller jeg meg. Verkstedet ringte meg pga at de ikke ville plukke i en motor som de ikke hadde jobbet med (dette er et OPEL-merkeverksted). Friske motorer med frisk olje ser ikke slik ut som denne, det regner jeg med du vet. Er enig i at dette er gammel olje som er fastbrent. Helt klart. Men såå mye som dette i en "vedlikeholdt" motor? Neppe. At du har sot/koks under oljelokk er mer normalt. Mengder av oljerester i toppen er mindre normalt. Er du uenig i dette, så vil jeg anbefale deg å åpne flere motorer. De motorene jeg (nå for tiden..) vanligvis skrur på er 10 år+ gamle, med km stand mellom 100-300k km. Og dette synet som jeg fikk i går tilhører sjeldenhetene. Heldigvis.
Nils Jørgen Skrevet Mars 3, 2006 Skrevet Mars 3, 2006 91.Mod. M50B20 230000km Endel "Lysere" her ja... Har også dårlig erfaring med shell olje ("Helix Ultra" tror jeg det var) Edit: Motor er kjørt med Castrol og Valvoline olje. 15000-25000km intervall.
bimmerdude Skrevet Mars 3, 2006 Skrevet Mars 3, 2006 Overhalte toppen på min forrige bil, E30 325i. Mener å huske det lignet mer på bildet til Nils Jørgen. Men var endel avleiringer under toppdekselet. Men det store spørsmålet er om oljen har vært skiftet til riktige intervaler. Har den gått 50 000 km på samme oljen er det ikke så rart det blir slikt. Hvilke API godkjennelse er det på oljen der? Tenker på bokstaven etter API S_. De tester jo nettopp slike ting når oljen får sin API godkjennelse, er det jeg ikke skjønner helt.
318iAT Skrevet Mars 3, 2006 Skrevet Mars 3, 2006 Var det ikke en historie for noen år siden at endel bileiere fikk motorhavari av Shell oljer og fikk det tilslutt dekket av Shell. Toppen på min B20M20 så ihvertfall ikke sånn ut, den var gått 260K når jeg hadde den åpen.
ehrnst Skrevet Mars 3, 2006 Skrevet Mars 3, 2006 Husker godt at min 325 e30 ikke likte shelloljen jeg kjøpte også...rare lyder:S etter et oljeskift til statoil olje blei alle lyder borte......rart det der. ikke er olja til shell billig heller
Rage-A Skrevet Mars 3, 2006 Skrevet Mars 3, 2006 Moralen - Husk å bytte olje, og til riktig olje! Er en grunn til at BMW anbefaler Castrol på alle deres motorer. Imens dette synker inn, kan dere lese denne tråden: http://forum.e46fanatics.com/showthread ... 9465Bimmer
Pedi Skrevet Mars 3, 2006 Forfatter Skrevet Mars 3, 2006 Overhalte toppen på min forrige bil, E30 325i. Mener å huske det lignet mer på bildet til Nils Jørgen. Men var endel avleiringer under toppdekselet.. Ikke unormalt at det legger seg oppunder toppdeksel, men værre når det ligger på bunn av toppen - der det konstant er "vått" av olje... Men det store spørsmålet er om oljen har vært skiftet til riktige intervaler. Har den gått 50 000 km på samme oljen er det ikke så rart det blir slikt.. Når jeg skriver regelmessige oljeintervaller, trodde du da at den har intervall på 50000 km? Et regelmessig oljeintervall er feks 7500km, 10.000km, 12.000km, 15.000km, eller opp imot 20.000km (snakker nå om "eldre" biler) - hvilken er jo avhengig av kjøreforhold, kjørelengde per år, oljekvalitet etc... Hvilke API godkjennelse er det på oljen der? Tenker på bokstaven etter API S_. . Aner ikke, Shell Helix. Har aldri hatt behov for å lese bakpå den flaska. Skal vel kunne brukes på de fleste motorer den vil jeg tro. De tester jo nettopp slike ting når oljen får sin API godkjennelse, er det jeg ikke skjønner helt. Ikke lett å forstå alt her i verden, det er nettopp derfor jeg la ut mine bilder her. Jeg kan ikke påstå og si at jeg har bevis på at det er Shell som er årsaken her selvsagt (da hadde jeg jo vært idiot..), men det er litt rart med at kunnskap kommer med erfaring. Nytter ikke å lese seg til alt, og dermed bli verdensmester (dette var ikke rettet mot deg altså..). Jeg har bare erfart at (kanskje) 90% og gjerne mer av de motorene jeg har hatt fingrene i med motorskade og/eller lignende som de overnevte bildene - DA ER SHELL I MOTOREN! Kall det gjerne en tilfeldighet, jeg kaller det en magefølelse med god samvittighet.
318iAT Skrevet Mars 3, 2006 Skrevet Mars 3, 2006 Den inngrodde toppen din, rengjør du den mens den er montert på blokken eller må du ta alt ifra hverandre, og hva bruker du til rengjøring ?? Tok akkurat toppdekselet av motoren jeg nå skal sette inn i min E28 en M30B28 og der var endel inngrodd olje rundt enkelte av ventilene og langs sidene på toppen, kan jeg rengjøre dette med forex. Diesel, en børste og trykkluft, eller kommer dritten bare til å renne inn i sylindere og gjøre skade der, noen ide`om det går bra ??
bimmerdude Skrevet Mars 3, 2006 Skrevet Mars 3, 2006 Men hvor lenge har du hatt bilen? Vet du om tidligere eiere har overholdt oljeservice intervalene? Vet du om den har gått på Shell i hele sin levetid? Hvis den har fulgt riktige intervaler ved oljeskift og byttet filter og alltid gått på Shell olje så tyder jo det på at Shell oljen er (eller var) dårlig. Men kan også være at det sjelden er skiftet olje på bilen. Jeg tviler ikke på din erfaring men vil bare ha mest mulig fakta på bordet så jeg kan gjøre opp min egen mening.
Pedi Skrevet Mars 3, 2006 Forfatter Skrevet Mars 3, 2006 Men hvor lenge har du hatt bilen?Vet du om tidligere eiere har overholdt oljeservice intervalene? Vet du om den har gått på Shell i hele sin levetid? Hvis den har fulgt riktige intervaler ved oljeskift og byttet filter og alltid gått på Shell olje så tyder jo det på at Shell oljen er (eller var) dårlig. Men kan også være at det sjelden er skiftet olje på bilen. Jeg tviler ikke på din erfaring men vil bare ha mest mulig fakta på bordet så jeg kan gjøre opp min egen mening. Jeg har hatt bilen et par dager... Som jeg skrev, jeg ble oppringt av et bilverksted der de hadde hatt bilen inne til rep av bremser - og den hadde (sannynligvis) havarert for dem mens bilen sto og gikk. Eiger av bilen har hatt den en bra stund (voksen mann...), og har hatt oljeskift på samme plass med samme olje. Hva den har gått på hos tidligere eiger(e) vet jeg ikke, men den dritten som låg der er nok ikke nødvendigvis 150000 km gammel. OK?
Gunnar Skrevet Mars 3, 2006 Skrevet Mars 3, 2006 Faktisk gikk bilen til dama på akkurat samme type olje (Shell Helix) da den fikk SERIØS tikking/skrangling som vi aldri har fått bort igjen. Den gikk bort i noen uker etter motorrens og ny 10W-40 delsyntetisk olje (fra BilXtra til ca. 300,-/4 liter), men har kommet tilbake igjen. Høres fælt ut, og det er en '95 2-liters bensin med 130k på telleren. Kjørte forøvrig på Shell Helix Ultra (helsynstetisk) på E36 320ia'n min uten noen som helst problemer..
Pedi Skrevet Mars 3, 2006 Forfatter Skrevet Mars 3, 2006 Kjørte forøvrig på Shell Helix Ultra (helsynstetisk) på E36 320ia'n min uten noen som helst problemer.. Som du vet om ja... Skal vedde på at han som eiger denne E34en som står her hos meg synes også at "Shell er good to go, har aldri hatt problem med den olja..." helt til nå.... Hadde du lokket av toppen din og såg hvordan det såg ut der da Gunnar? Fikk du noen til å sjekke registerkomponenter for slitasje og sprekk? ..Akkurat... Det er ikke uten grunn at ingen som har vært/er "kunde" hos meg som kjører Shell etter et besøk i min garasje...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå