Pedi Skrevet Mars 3, 2006 Skrevet Mars 3, 2006 NĂ„ sitter jeg ikke inne med den imponerende kunnskapen til Lien, Bimmerdude og 2re Racing angĂ„ende smĂžreoljer, men hadde en diskusjon med Shellkongen Fjellstad inne pĂ„ en annen trĂ„d. Der ble det vel diskutert litt frem og tilbake om hvor bra og ikkebra de forskjellige er. Vil ikke Ăždelegge mer pĂ„ den trĂ„den, sĂ„ derfor legger jeg ut denne. Som sagt, jeg har ikke den sinnsyke peiling pĂ„ oljens oppbygging etc - men jeg har hevdet at ved Ă„ jobbe noen Ă„r i "olja" - sĂ„ danner en seg et bilde av hva som er bra og ikke. Noen ler og flirer av dette, andre ikke. Spiller ingen rolle for meg, men vil bare vise noen bilder jeg tok i gĂ„r kveld. De ble jo selvsagt mĂžrkere enn forventet desverre, men jeg tror at en skal kunne se hva det gĂ„r i. NĂ„r jeg tenker meg om, sĂ„ skulle jeg tatt bilde av register fĂžr/etter bytting, men det glemte jeg. Skitt au. Bilen er en 95-modell E34 520i med M50TĂ. Kmstand er 175000 og oljeservicene pĂ„ stell. Fikk bilen fra et bilverksted noen mil herfra, der diagnosen deres var "totalhavari". Bilen hadde stoppet for dem, og de forsto ingenting. Ulyder/bankelyder i motor osv... Nappet av toppdeksel, og her er synet. Dette er jo bilde av VANOSen, og litt avleiringer er det jo kan en si. Bilde av innsiden av toppen. Dette synes jeg er grusomt graverende. Enormt med slagg eller hva nĂ„ enn jeg skal kalle avleiringene. Fint oljelokk? Her er det siste oljebildet - dette er toppdekselet. Ser nĂ„ at jeg fikk avbildet den dekselet fra den fineste/reneste vinkelen. Etter Ă„ ha sett dette vokser det stadig en tanke i hodet mitt, men legger den til sides forelĂžpig. Tar sĂ„ Ă„ setter kammene/veiva pĂ„ plass, og sjekker litt register. PrimĂŠrkjeden var "akseptabel", men sekundĂŠrkjedet var 6-8 mm OVER styringsdelen. Da var det bare til Ă„ ta av VANOS og sekundĂŠrkjede. Vanosen var jo like forferdelig Ă„ se til, men men.. Ved nĂŠrmere inspeksjon sĂ„ kunne en glatt se det som jeg sĂ„ altfor mange ganger har sett fĂžr, slitasje pĂ„ sekundĂŠrstrammeren. Ikke sĂ„ mye heldigvis, sĂ„ den ble montert igjen. SekundĂŠrkjedet hadde jeg ny liggende pĂ„ lager, sĂ„ det ble montert pĂ„. NĂ„ er sekundĂŠrstrammeren 2-3mm UNDER styringsdel-kanten. Etter Ă„ ha montert alt sammen igjen, sĂ„ tok jeg oppstart med den olja som var pĂ„ motoren (btw. fyllte litt bensin, for tanken var jo tom. Mens mĂ„leren pĂ„sto 20 liter... ). Ville ha litt varme i olja fĂžr jeg rant den av. Bilen startet fint og etter en stund sĂ„ avtok lyder fra lĂžftere osv.. Men ved gasspĂ„drag sĂ„ ville ikke VANOSen slutte Ă„ lage lyd. Rant av olja og fyllte pĂ„ Castrol (hadde desverre ikke mer motorvask ). Ble ikke sĂ„ sĂŠrlig mye mindre lyd i VANOSen for det, sĂ„ av igjen... Satt pĂ„ en ny/brukt VANOS, og lyden er nĂ„ historie. Ble vel gjerne litt mye "Pedis kveld i garasjen" dette, men jeg var sĂ„ godt i gang... Anyway, tilbake til motor. Klarte ikke Ă„ fĂ„ fred med tanke pĂ„ oljegugga samt slitasjen pĂ„ register etc... Dette fremtvinger jo samme tanke igjen og igjen. SĂ„ etter litt research sĂ„ kommer det frem hva olje som er pĂ„ bilen (fĂ„ en kanne ogsĂ„ i bilen, som jeg har tatt ut for Ă„ forhindre Ă„ eiger fyller den pĂ„ igjen. Og ja, den mĂ„ nok destrueres... ) Sorry til dere Shellfanatikere... De bildene jeg viser her er det synet som ganske ofte (egentlig "alltid") mĂžter meg nĂ„r jeg Ă„pner motorer som har gĂ„tt pĂ„ Shellolje. Det er jo bare en pĂ„stand fra meg selvsagt, men nĂ„ har det blitt Ă„pnet "noen" motorer av meg etterhvert. Tro meg den som vil, og feel free til Ă„ kommentere bĂ„de positive og negative meninger om mine meniger og erfaringer. No offence taken..
bimmerdude Skrevet Mars 3, 2006 Skrevet Mars 3, 2006 SÄ motorhavariet var egentlig at bensintanken var tom? SÄ hvordan ser det ut inni motorer som har gÄtt pÄ annen olje? Fulgte den riktige oljeskift intervaler da? Ser ut som det er gammel olje som er fastbrent. Er ikke noe unormalt i gamle motorer tror jeg. Ser akkurat likt ut under oljepÄfyllingslokket pÄ min motor og den har KUN gÄtt pÄ Castrol (fÞr jeg fikk den) og hatt alle servicer til riktig tidspunkt.
Pedi Skrevet Mars 3, 2006 Forfatter Skrevet Mars 3, 2006 SÄ motorhavariet var egentlig at bensintanken var tom? SÄ hvordan ser det ut inni motorer som har gÄtt pÄ annen olje? Fulgte den riktige oljeskift intervaler da? Ser ut som det er gammel olje som er fastbrent. Er ikke noe unormalt i gamle motorer tror jeg. Ser akkurat likt ut under oljepÄfyllingslokket pÄ min motor og den har KUN gÄtt pÄ Castrol (fÞr jeg fikk den) og hatt alle servicer til riktig tidspunkt. Nei, den hadde nok stoppet pga bensin bare... Det "pÄstÄtte havariet" var nok en kombinasjon av ulyd fra motor og at den stoppet mens motor var i gang innbiller jeg meg. Verkstedet ringte meg pga at de ikke ville plukke i en motor som de ikke hadde jobbet med (dette er et OPEL-merkeverksted). Friske motorer med frisk olje ser ikke slik ut som denne, det regner jeg med du vet. Er enig i at dette er gammel olje som er fastbrent. Helt klart. Men sÄÄ mye som dette i en "vedlikeholdt" motor? Neppe. At du har sot/koks under oljelokk er mer normalt. Mengder av oljerester i toppen er mindre normalt. Er du uenig i dette, sÄ vil jeg anbefale deg Ä Äpne flere motorer. De motorene jeg (nÄ for tiden..) vanligvis skrur pÄ er 10 Är+ gamle, med km stand mellom 100-300k km. Og dette synet som jeg fikk i gÄr tilhÞrer sjeldenhetene. Heldigvis.
Nils JÞrgen Skrevet Mars 3, 2006 Skrevet Mars 3, 2006 91.Mod. M50B20 230000km Endel "Lysere" her ja... Har ogsÄ dÄrlig erfaring med shell olje ("Helix Ultra" tror jeg det var) Edit: Motor er kjÞrt med Castrol og Valvoline olje. 15000-25000km intervall.
bimmerdude Skrevet Mars 3, 2006 Skrevet Mars 3, 2006 Overhalte toppen pÄ min forrige bil, E30 325i. Mener Ä huske det lignet mer pÄ bildet til Nils JÞrgen. Men var endel avleiringer under toppdekselet. Men det store spÞrsmÄlet er om oljen har vÊrt skiftet til riktige intervaler. Har den gÄtt 50 000 km pÄ samme oljen er det ikke sÄ rart det blir slikt. Hvilke API godkjennelse er det pÄ oljen der? Tenker pÄ bokstaven etter API S_. De tester jo nettopp slike ting nÄr oljen fÄr sin API godkjennelse, er det jeg ikke skjÞnner helt.
318iAT Skrevet Mars 3, 2006 Skrevet Mars 3, 2006 Var det ikke en historie for noen Är siden at endel bileiere fikk motorhavari av Shell oljer og fikk det tilslutt dekket av Shell. Toppen pÄ min B20M20 sÄ ihvertfall ikke sÄnn ut, den var gÄtt 260K nÄr jeg hadde den Äpen.
ehrnst Skrevet Mars 3, 2006 Skrevet Mars 3, 2006 Husker godt at min 325 e30 ikke likte shelloljen jeg kjÞpte ogsÄ...rare lyder:S etter et oljeskift til statoil olje blei alle lyder borte......rart det der. ikke er olja til shell billig heller
Rage-A Skrevet Mars 3, 2006 Skrevet Mars 3, 2006 Moralen - Husk Ä bytte olje, og til riktig olje! Er en grunn til at BMW anbefaler Castrol pÄ alle deres motorer. Imens dette synker inn, kan dere lese denne trÄden: http://forum.e46fanatics.com/showthread ... 9465Bimmer
Pedi Skrevet Mars 3, 2006 Forfatter Skrevet Mars 3, 2006 Overhalte toppen pÄ min forrige bil, E30 325i. Mener Ä huske det lignet mer pÄ bildet til Nils JÞrgen. Men var endel avleiringer under toppdekselet.. Ikke unormalt at det legger seg oppunder toppdeksel, men vÊrre nÄr det ligger pÄ bunn av toppen - der det konstant er "vÄtt" av olje... Men det store spÞrsmÄlet er om oljen har vÊrt skiftet til riktige intervaler. Har den gÄtt 50 000 km pÄ samme oljen er det ikke sÄ rart det blir slikt.. NÄr jeg skriver regelmessige oljeintervaller, trodde du da at den har intervall pÄ 50000 km? Et regelmessig oljeintervall er feks 7500km, 10.000km, 12.000km, 15.000km, eller opp imot 20.000km (snakker nÄ om "eldre" biler) - hvilken er jo avhengig av kjÞreforhold, kjÞrelengde per Är, oljekvalitet etc... Hvilke API godkjennelse er det pÄ oljen der? Tenker pÄ bokstaven etter API S_. . Aner ikke, Shell Helix. Har aldri hatt behov for Ä lese bakpÄ den flaska. Skal vel kunne brukes pÄ de fleste motorer den vil jeg tro. De tester jo nettopp slike ting nÄr oljen fÄr sin API godkjennelse, er det jeg ikke skjÞnner helt. Ikke lett Ä forstÄ alt her i verden, det er nettopp derfor jeg la ut mine bilder her. Jeg kan ikke pÄstÄ og si at jeg har bevis pÄ at det er Shell som er Ärsaken her selvsagt (da hadde jeg jo vÊrt idiot..), men det er litt rart med at kunnskap kommer med erfaring. Nytter ikke Ä lese seg til alt, og dermed bli verdensmester (dette var ikke rettet mot deg altsÄ..). Jeg har bare erfart at (kanskje) 90% og gjerne mer av de motorene jeg har hatt fingrene i med motorskade og/eller lignende som de overnevte bildene - DA ER SHELL I MOTOREN! Kall det gjerne en tilfeldighet, jeg kaller det en magefÞlelse med god samvittighet.
318iAT Skrevet Mars 3, 2006 Skrevet Mars 3, 2006 Den inngrodde toppen din, rengjÞr du den mens den er montert pÄ blokken eller mÄ du ta alt ifra hverandre, og hva bruker du til rengjÞring ?? Tok akkurat toppdekselet av motoren jeg nÄ skal sette inn i min E28 en M30B28 og der var endel inngrodd olje rundt enkelte av ventilene og langs sidene pÄ toppen, kan jeg rengjÞre dette med forex. Diesel, en bÞrste og trykkluft, eller kommer dritten bare til Ä renne inn i sylindere og gjÞre skade der, noen ide`om det gÄr bra ??
bimmerdude Skrevet Mars 3, 2006 Skrevet Mars 3, 2006 Men hvor lenge har du hatt bilen? Vet du om tidligere eiere har overholdt oljeservice intervalene? Vet du om den har gÄtt pÄ Shell i hele sin levetid? Hvis den har fulgt riktige intervaler ved oljeskift og byttet filter og alltid gÄtt pÄ Shell olje sÄ tyder jo det pÄ at Shell oljen er (eller var) dÄrlig. Men kan ogsÄ vÊre at det sjelden er skiftet olje pÄ bilen. Jeg tviler ikke pÄ din erfaring men vil bare ha mest mulig fakta pÄ bordet sÄ jeg kan gjÞre opp min egen mening.
Pedi Skrevet Mars 3, 2006 Forfatter Skrevet Mars 3, 2006 Men hvor lenge har du hatt bilen?Vet du om tidligere eiere har overholdt oljeservice intervalene? Vet du om den har gÄtt pÄ Shell i hele sin levetid? Hvis den har fulgt riktige intervaler ved oljeskift og byttet filter og alltid gÄtt pÄ Shell olje sÄ tyder jo det pÄ at Shell oljen er (eller var) dÄrlig. Men kan ogsÄ vÊre at det sjelden er skiftet olje pÄ bilen. Jeg tviler ikke pÄ din erfaring men vil bare ha mest mulig fakta pÄ bordet sÄ jeg kan gjÞre opp min egen mening. Jeg har hatt bilen et par dager... Som jeg skrev, jeg ble oppringt av et bilverksted der de hadde hatt bilen inne til rep av bremser - og den hadde (sannynligvis) havarert for dem mens bilen sto og gikk. Eiger av bilen har hatt den en bra stund (voksen mann...), og har hatt oljeskift pÄ samme plass med samme olje. Hva den har gÄtt pÄ hos tidligere eiger(e) vet jeg ikke, men den dritten som lÄg der er nok ikke nÞdvendigvis 150000 km gammel. OK?
Gunnar Skrevet Mars 3, 2006 Skrevet Mars 3, 2006 Faktisk gikk bilen til dama pĂ„ akkurat samme type olje (Shell Helix) da den fikk SERIĂS tikking/skrangling som vi aldri har fĂ„tt bort igjen. Den gikk bort i noen uker etter motorrens og ny 10W-40 delsyntetisk olje (fra BilXtra til ca. 300,-/4 liter), men har kommet tilbake igjen. HĂžres fĂŠlt ut, og det er en '95 2-liters bensin med 130k pĂ„ telleren. KjĂžrte forĂžvrig pĂ„ Shell Helix Ultra (helsynstetisk) pĂ„ E36 320ia'n min uten noen som helst problemer..
Pedi Skrevet Mars 3, 2006 Forfatter Skrevet Mars 3, 2006 KjÞrte forÞvrig pÄ Shell Helix Ultra (helsynstetisk) pÄ E36 320ia'n min uten noen som helst problemer.. Som du vet om ja... Skal vedde pÄ at han som eiger denne E34en som stÄr her hos meg synes ogsÄ at "Shell er good to go, har aldri hatt problem med den olja..." helt til nÄ.... Hadde du lokket av toppen din og sÄg hvordan det sÄg ut der da Gunnar? Fikk du noen til Ä sjekke registerkomponenter for slitasje og sprekk? ..Akkurat... Det er ikke uten grunn at ingen som har vÊrt/er "kunde" hos meg som kjÞrer Shell etter et besÞk i min garasje...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ