Gå til innhold

Dårlig batteri??


Mack10
 Share

Anbefalte innlegg

@Mack10: Mål ladespenning, kontrollèr batteri og samtidig sjekk at strammehjulet har fjæringsfunksjon i orden. Sjekk reima for sprekker, hvis den ikke er sprukket og fæl, smør den litt opp. Kan være nok det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke an å stramme den men det går an å løsne den.

Det er batteriet som er dårlig. Sjekk om det er batterivann i den (vann over cellene). Eller hvis du har vedlikeholdsfri batteri så må du nok kjøpe ny batteri. Hva bil har du ?

Jeg hadde 55Ampers da jeg kjøpte min E46, men skiftet til 75 da sluttet sånne problemer på min. I norsk kulde så må man ha kraftigere batteri til klimaanlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen står i siggen.. E36 320i..

Batteriet er flyttet bak pga anlegget.. Kan dette ha noe og si??

Skal sjekke nivået på vesken..

På 320i er vel batteriet originalt bak men...? Men dette skal ikkje ha noko å sei nei. Anar du sånn ca. kor gammalt batteriet er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@MPower20: hvorfor bytte reima i dette tilfellet? Er den slitt så er det greit selvsagt, men en slitt reim gjør ikke til at dynamo ikke lader. Sååå mye strekker den seg ikke.

Jo fordi enkelte ettermarked reimer av av kvalitet DÅRLIG så når de da slites og gummien blir hard så svekkes gripeevnen til reima og reima glipper, og lager igjen ulyd og et lade problem ettersom reima ikke drar skikkelig.

For informasjonen sin skyld har jeg aldri vært borti at Gates reimer har dette problemet, anbefales.

Og på de fleste biler så kan man montere ihvertfall 2-3 typer reimer, hvor lengde forskjelllen er gjerne bare noen millimeter, og hvis i dette tilfeller reima var akkurat lang nok ny, så er den nok ikke det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen står i siggen.. E36 320i..

Batteriet er flyttet bak pga anlegget.. Kan dette ha noe og si??

Skal sjekke nivået på vesken..

Hvis det ikke er batterivannet så kan det være stereo anlegget ditt som tar for mye strøm. Jeg går vel ut ifra at det er stereoanlegg du snakker om ?

Du kan du gjøre som jeg gjorde, øke størrelsen på batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bilen sviver så brukes ikke batteriet, bilen blir holdt med strøm fra dynamo. Batteri er kun i bruk under starten av bilen, så snart du har fått gang på bilen så tar dynamoen over og leverer strøm til alle forbrukere pluss lader opp batteriet etter starten.

Så, hvis bilen din lader ok(mål spenningen mellom + og - når bilen går på tomgang, bør være 13V+) men du opplever en hylelyd når du belaster el.systemet(varmekabler, stereo osv) så tyder dette på at profilreima enten er for slakk eller du har en profilreim med dårlig gripe evne.

For når du belaster systemet så må dynamoen lade mer, og dermed så øker motstanden, og hvis du har en profilreim som er for slakk eller for dårlig gripeevne så glipper reima rundt dynamoen og skaper ulyd fordi reima ikke klarer å dra dynamo rundt fort nok iforhold til motstanden dynamoen genererer.

- Så skift profilreima(sikkert godt av å bli byttet uansett hvis den er gammel) og eventuelt strammehjulet hvis dette har mistet spennet som skal holde reima stram.

Kan også være et av reimhjulene(servo, dynamo, klima o.l) som er slitt, som igjen også kan skape ulyd. Men ettersom dette er en rimelig ''ny'' bil og at den har profilreim og ikke kilereim så tror jeg ikke dette er tilfellet.

Håper nå trådstarter forstår :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...