Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver å bytter toppakning på min 318 is (m42 motor) nå...

Tenkte jeg skulle være litt lur å slippe å bruke den låseplata til kammene og den låsetappen som låser svinghjulet. Planen var å stripse fast tanngjula til kjede og holde spennet på de nedre tannhjula slik at alt sto likt når jeg skulle montere det igjen. Når jeg tok av ventildekselet og det øvre dekselet til registeret så jeg jo at det var justerbare kammdrev...

Det betyr jo da atter jeg må ha den plata og låsetappen.

Er det her som har no såntno ligganes på østlandsområdet, eventuelt bare låsetappen for den tror jeg er lik på flere motorer ??

Hadde vært veldig takknemlig hvis noen hadde noe sånt jeg kunne lånt et par dager for da slipper jeg å styre med å få klipt til den plata og få noen til å dreie den tappen, måla har jeg så det lar seg gjøre, men det er jo helt klart enklere hvis jeg slipper

Skrevet

Kom igjen a, ingen som har no greier ligganes....kanskje jeg spanderer en pils eller to :beer:

Noen som vet om det går an å få stilt in kammene på en annen måte a ??

Skrevet

Jeg kan lage de for deg hvis du vil.. Tror det står tegninger i Haynes boka så jeg kan maskinere for deg..

Men da må jeg ha litt for strevet da :P

Skrevet

Det kan være interesant, hvor mye skulle du hatt for det a ?

Er jo fryktelig enkle saker i grunn, den plata trenger ikke være tjukk. Men den låsetappen er jo avbilda i boka med gjenger, men det står ikke noe mål på gjengene, mulig de måla i haynesboka er til låsetapp uten gjenger.

Jeg lurer på om de samme greiene passer m42/44 og m50/52 så det er sikkert flere som er interesert, kan jo begynne mes masseproduksjon :P

Skrevet
Du som har litt greie på slike motorsaker, har du no tips?

Ganske enkelt. Jeg ville ikke ha jukset for mye her. Lås av veiv nede på O/T punkt, og så bør (må) du låse kammene oppe i riktig posisjon. Husk tenning på 1... Justerbare kamhjul er det selvsagt for å få den optimale innstilling på kammene. Ikke juks med dette.

Sånn for ellers så skal jeg være helt ærlig, så forstår jeg ikke hva du ønsker tips om, da hovedpoenget er å få justert inn kammene rett. Det er faktisk mye effekt å hente (eller tape) i denne sammenheng. Så enten lag deg til en patent som låser kammene i rett posisjon, eller få et riktig verktøy.

Skrevet

En annen ting jeg lurer på er når motorn og toppen er låst i riktig posisjon, er det bare å sette på kjedet da, eller er no mere man må tenke på. Lurer spesielt på det fordi at dem tannhjula er jo justerbare.

Skrevet
En annen ting jeg lurer på er når motorn og toppen er låst i riktig posisjon, er det bare å sette på kjedet da, eller er no mere man må tenke på. Lurer spesielt på det fordi at dem tannhjula er jo justerbare.

Når kammene er på plass og veiva er på plass, da er det til å schmucke alt sammen. Det er justerbare drev for å få mer korrekt timing av kammene, husk å stramme kamdreva før du tar av låseverktøy.

hmm.. Står ikke tegniner på M42 i haynes boka mi, men passer det samme verkøyet fra M40 på de motorene du nevnte pedi?

M40 og M42/44 har ikke samme verktøy. Ta utgangspunkt i M50-verktøyet, for det passer på M42/44

Skrevet

takktakk

med å stramme kammdreva, mener du da å vri tannhjula motsatt vei for å få mest mulig spenn mellom dem hvis du skjønner hva jeg mener ?

Skrevet
hmm.. Står ikke tegniner på M42 i haynes boka mi, men passer det samme verkøyet fra M40 på de motorene du nevnte pedi?

I haynesboka mi står det tegninger på begge to.

Kunne du gitt meg en ca pris for å få laget de to vektøyene, send på pm ellerno.

Skrevet

Jeg mener å legge press på strammer, slik at hele registeret er der det skal være (stramt) når du fester kamdreva.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...