Lien Skrevet Mars 5, 2006 Share Skrevet Mars 5, 2006 Er det noen her som veit om starteren på bilen trenger høyere startstrøm når det er kaldt enn når det er varmt? Sliter nemlig litt når det er veldig kaldt men når den er varm så sviver den lett som ingenting.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M6 Bjørn Skrevet Mars 5, 2006 Share Skrevet Mars 5, 2006 Den trenger mere strøm ja.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet Mars 5, 2006 Share Skrevet Mars 5, 2006 Ja, det har du helt rett i. Det kreves alltid mer når det er kaldt, spesiellt dieselmotorer er utsatt for dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Mars 5, 2006 Forfatter Share Skrevet Mars 5, 2006 Da har jeg lært noe nytt i dag og Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vulcan Skrevet Mars 5, 2006 Share Skrevet Mars 5, 2006 Tips. Sjekk batteriet ditt. Batteriet taper seg i kulden og er det dårlig nok ender det med at du ikke får start. Har du sett at en lommelykt som det er dårlig lys i ute i kulden, får mye bedre lys når du kommer inn i varmen ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet Mars 5, 2006 Share Skrevet Mars 5, 2006 Er jo derfor de anbefaler at hvis en feks er på fjellet (at det er steike kaldt iallefall), så sett på lys en liten stund før oppstart. Dette for å få litt "bevegelse" og varme i batteriet. Da avgir det en bedre startstrøm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 320 Skrevet Mars 5, 2006 Share Skrevet Mars 5, 2006 Er jo derfor de anbefaler at hvis en feks er på fjellet (at det er steike kaldt iallefall), så sett på lys en liten stund før oppstart. Dette for å få litt "bevegelse" og varme i batteriet. Da avgir det en bedre startstrøm. "Avgir bedre startstrøm"? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet Mars 5, 2006 Share Skrevet Mars 5, 2006 "Avgir bedre startstrøm"? Jupp. hvis et batteri har feks oppgitt startstrøm på 280 A, så kan det under skikkelig kalde forhold avgi langt mindre enn oppgitt. Ved å få litt "lunk" i batteriet så vil det da hele veien krype nærmere den oppgitte startstrømmen på batteriet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vulcan Skrevet Mars 5, 2006 Share Skrevet Mars 5, 2006 fra et batteri på 60 ah (amper/time) kan du bruke en amper i 60 timer. Men det kan også levere masse mere strøm i ett kort tidsrom. For eks i startøyeblikket. Startstrøm - strøm i startøyeblikket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 320 Skrevet Mars 5, 2006 Share Skrevet Mars 5, 2006 "Avgir bedre startstrøm"? Jupp. hvis et batteri har feks oppgitt startstrøm på 280 A, så kan det under skikkelig kalde forhold avgi langt mindre enn oppgitt. Ved å få litt "lunk" i batteriet så vil det da hele veien krype nærmere den oppgitte startstrømmen på batteriet. I see Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet Mars 5, 2006 Share Skrevet Mars 5, 2006 fra et batteri på 60 ah (amper/time) kan du bruke en amper i 60 timer.Men det kan også levere masse mere strøm i ett kort tidsrom. For eks i startøyeblikket. Startstrøm - strøm i startøyeblikket Ja, men det er litt essensiellt hvor mye startampere en har kontra Amperetimer. 2 batterier der begge batteriene har 60 Ah, så har det ene gjerne 180 A startstrøm, mens det andre kan ha over 1000 A... Så et batteri er ikke et batteri helt sånn uten videre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Mars 5, 2006 Forfatter Share Skrevet Mars 5, 2006 Er jo derfor de anbefaler at hvis en feks er på fjellet (at det er steike kaldt iallefall), så sett på lys en liten stund før oppstart. Dette for å få litt "bevegelse" og varme i batteriet. Da avgir det en bedre startstrøm. Det skal jeg teste i morgen hvis jeg får samme problemet pedi! Takk for tipset. Hvis det samtidig er litt lite strøm på batteriet så har sikkert dette også noe å si på hvor mye startstrøm batteriet klarer å levere, så jeg får vell prøve å full lade det i morgen hvis det byr på problemer! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet Mars 5, 2006 Share Skrevet Mars 5, 2006 NB! Jeg snakker ikke om et gammelt oppbrukt batteri, for der er det mye som ikke stemmer på noen måter. Min siste kommentar ovenfor gjelder helst et batteri som er "oppe og går", er batteriet så dårlig at det ikke tåler å ha lyset stående på en liten stund - da skulle det vært byttet for lenge siden uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Mars 5, 2006 Forfatter Share Skrevet Mars 5, 2006 Er heldigvis et batteri som var nytt i sommer, så det bør ikke by på problemer.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Boss Skrevet Mars 5, 2006 Share Skrevet Mars 5, 2006 Er jo derfor de anbefaler at hvis en feks er på fjellet (at det er steike kaldt iallefall), så sett på lys en liten stund før oppstart. Dette for å få litt "bevegelse" og varme i batteriet. Da avgir det en bedre startstrøm. Dette er en feil som desverre mange har, ved og sette på mere forbruk, så tapper man bare ennå mere ut av batteriet. Er da bedre og bruke det på start, og surre noen runder å motoren. Skal man ha mere strøm på batteriet, må set inn i hytten og varmes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå