Gå til innhold

Et smell, og no more girkasse...hva har skjedd?


B.E.E.
 Share

Anbefalte innlegg

Har en E-36 328.

Har over lengre tid hørt en kraftig ulende lyd i girkassen, en lyd som bare har forverret seg. Denne lyden kommer kun når bilen er kald, og varer bare i ca fem minutter kjøring. I tillegg til denne lyden, kommer det av og til et dunk ved giring. Kan også nevne at det av og til kommer en skrapende lyd ved girskift, selv om clutchen er trykket helt inn.

Så, i går skjedde det. Kom inn mot et kryss, stoppet, og skulle ta løs. Satte bilen i andre gir ( det var snø og is på veien) og ga rolig gass. Deretter kom det et STORT smell fra giret, og girspaken kunne ikke lenger settes i noe gir, men ble helt løs, og kunne beveges i alle retninger.

Vet ikke helt hva som har skjedd, men har en følelse at dette ikke er bra...hva tror dere har skjedd, og hva må gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres dyrt ut.

Lenge siden du sjekket/skiftet gearolje ?

Ved kondens (vann) i gearkassen eller gammel TYKK/seig vil den være veldig treig når det er kaldt eller med det samme man strater opp. Etter noen minutter blir oljen varm og flyter lettere.

Til slutt klarer ikke lager og drev påkjenningen.

Det lønner seg å følge opp servicepunkter.

Er oljen OK kan det selvfølgelig være en anne feil, men gled deg ikke for tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som noe med giroverføringen siden spakene plutselig kunne beveges i alle retninger. Kanskje en sjaltegaffel som kødder.

Det du sier om skraping i drev osv. høres ikke bra ut. Kanskje det er dårlig med olje på den. Syncroringer som har tatt kvelden kanskje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kunne bevege girspaken løst rundt så høres det ut for meg som om staget som går fra girkassen og frem har løsnet slik at du ikke får giret. Hvis dette har vært sånn en stund kan også dette føre til skraping siden du ikke får drevene i riktig stilling når staget står feil.

Ellers var det første jeg tenkte på var olje og synkroniseringsringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kunne bevege girspaken løst rundt så høres det ut for meg som om staget som går fra girkassen og frem har løsnet slik at du ikke får giret. Hvis dette har vært sånn en stund kan også dette føre til skraping siden du ikke får drevene i riktig stilling når staget står feil.

Ellers var det første jeg tenkte på var olje og synkroniseringsringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...