Gå til innhold

Forbanna boksene

///M
 Share

Anbefalte innlegg

Men korleis kan polisen vite om det er venner eller nær familie?

Hmmm... Si dét, men er vel ihvertfall slik at da sliter vel evt ikke faren, hvis det er familie han ikke oppgir, hvis det kommer frem til slutt hvem det var som kjørte.

Hvis faren beskytter for en kompis av deg, og det kommer frem at det var kompis (vitner, elns), så sliter faren da maks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

hmm kanskje begynne å kjøre med finlandshette? :lol:

er det ikke mulig å få vite reglene for dette et sted? spørre lensmann el noe?

Hvis alle for vite hvordan reglene om dette fungerer, så vil de endre reglene ganske fort, så ikke spre dette til alle...

Tips for å ikke bli blendet av fotobokser: Solskjerm ned!

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt dumt hvis det kun gjelder nær familie-

-"Hvem kjørte bilen"

-Det trenger jeg ikke fortelle deg fordi broren min er nær familie....

Man er da uskyldig til det motsatte er bevist?

Bevisbyrden ligger hos politiet,har man selv alibi eller nekter og politiet ikke kan bevise at det er du som er fører av bilen så vet ikke jeg.

Si du vil selge bilen da,og det kommer 5 stk på en kveld og han ene blir blinka når han prøver bilen.

Du noterte navn og personalia før han raste avgårde med bilen,men når han kommer tilbake og alt er ok med bil og han ikke vil ha den,du hiver da det du har norert-4 uker etterpå får du lapp i posten og må vedgå fartsovertredelse ved en eller annen boks.

Bildet er dårlig,og du husker IKKE navnet på de 5 som prøvde bilen.

Hva gjør man da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt dumt hvis det kun gjelder nær familie-

-"Hvem kjørte bilen"

-Det trenger jeg ikke fortelle deg fordi broren min er nær familie....

Man er da uskyldig til det motsatte er bevist?

Bevisbyrden ligger hos politiet,har man selv alibi eller nekter og politiet ikke kan bevise at det er du som er fører av bilen så vet ikke jeg.

Si du vil selge bilen da,og det kommer 5 stk på en kveld og han ene blir blinka når han prøver bilen.

Du noterte navn og personalia før han raste avgårde med bilen,men når han kommer tilbake og alt er ok med bil og han ikke vil ha den,du hiver da det du har norert-4 uker etterpå får du lapp i posten og må vedgå fartsovertredelse ved en eller annen boks.

Bildet er dårlig,og du husker IKKE navnet på de 5 som prøvde bilen.

Hva gjør man da?

Det er påtalemyndighetens (politiets) ansvar å etterforske lovbrudd. Som vitne må man forklare seg og oppgi alt man vet (unntatt familie). Når man blir mistenkt/siktet kan man velge å ikke forklare seg (det er derfor alle mistenkte først får status som vitne, fordi da er det straffbart i holde kjeft, og sier man noe galt kan man etterpå tiltales for falsk forklaring).

Du skal hjelpe politiet, men det er ikke ditt ansvar å vite hvem som kjørte bilen. Du skal ha sjekket at vedkommende har gyldig førerkort, at vedkommende ikke var beruset og at bilen var i forskriftsmessig stand. Du bør heller ikke låne den bort til kriminelle handlinger, men bortsett fra det er det tut og kjør. Hvis du beholder førerkortet mens vedkommende tar seg en tur og du gir dette tilbake når turen er over, så er det vanskelig å huske noe i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en kompis glemte seg og blåste igjennom bomringen med min bil uten å betale. vakke noen bønn der. bilen var ikke meldt stjålet så jeg måtte pent betale da det jo var min bil (fikk spenn av tjommisen etterpå)

har blitt endel skilter borte her(bare ett skilt sjålet)så regner med at mange undrar seg denne idiotien vi kaller fotoboks.

har egentlig ikke noe imot at det er bøter for å bryte trafikkreglene,men det er den sinnsyke størrelsen på bota som plager meg.man kan heller ikke velge fengsel istedenfor,noe som hadde lønnt seg for meg som tjener dårlig. det burde også vært mer skjønn. å kjøre i 120 i 100 sonen en fin sommerdag uten spes trafikk utgjør ingen fare. folk som ikke bruker blinklys el i det hele tatt ser i speilet ved filskifte er værre. få politiet ut på veien hvor de kan luke ut problemsjåførene. å gi folk bøter for 5-10km over grensa på en rett vei blir bare provoserende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en kompis glemte seg og blåste igjennom bomringen med min bil uten å betale. vakke noen bønn der. bilen var ikke meldt stjålet så jeg måtte pent betale da det jo var min bil (fikk spenn av tjommisen etterpå)

har blitt endel skilter borte her(bare ett skilt sjålet)så regner med at mange undrar seg denne idiotien vi kaller fotoboks.

har egentlig ikke noe imot at det er bøter for å bryte trafikkreglene,men det er den sinnsyke størrelsen på bota som plager meg.man kan heller ikke velge fengsel istedenfor,noe som hadde lønnt seg for meg som tjener dårlig. det burde også vært mer skjønn. å kjøre i 120 i 100 sonen en fin sommerdag uten spes trafikk utgjør ingen fare. folk som ikke bruker blinklys el i det hele tatt ser i speilet ved filskifte er værre. få politiet ut på veien hvor de kan luke ut problemsjåførene. å gi folk bøter for 5-10km over grensa på en rett vei blir bare provoserende

Når det gjelder innkrevning av bonpenger, så er eier solidarisk anvarlig med fører. Det vil i praksis si at eier får bota, og må betale denne sammen med eller istedenfor fører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjørte Gjøvik - Lillestrøm her for ca 4 mdn siden.. Da var det ene boksen blinket fort sånn blått forsiktig lys.. :s Var på dagen også dette.. så vidt jeg så det.. (mamma la ikke merke til det, øvelsekjørte) Men har ikke fått no brev eller noe.. Lå i fartsgrensen og greier.. Bremser alltids 10 km/t under fartsgrensen når det er bokser :D Livredd de tinga der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjørte Gjøvik - Lillestrøm her for ca 4 mdn siden.. Da var det ene boksen blinket fort sånn blått forsiktig lys.. :s Var på dagen også dette.. så vidt jeg så det.. (mamma la ikke merke til det, øvelsekjørte) Men har ikke fått no brev eller noe.. Lå i fartsgrensen og greier.. Bremser alltids 10 km/t under fartsgrensen når det er bokser :D Livredd de tinga der :)

hmm da behøver jeg heller ikke å være redd, du så jo det midt på lyse dagen og merket det, regner med at folk ser det i mørket da, men å bremse 10kmt under fartsgrense før fotoboks bør du ikke la det bli til en vane, kan faktisk lage farlige situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende. Jeg skal kjøre ned til Oslo i morgen, og opp igjen på onsdag. Skal huske på dette!

Hvordan er forresten føret?

Kjør østerdalen det er MYE bedre.

Ja, jeg tenkte faktisk å gjøre det. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremser alltids 10 km/t under fartsgrensen når det er bokser :D Livredd de tinga der :)

hva i heite er det godt for?!!! det er ikke noen form for oppsparing. kjøre 10 under forbi 4 bokser og så 40 for fort forbi en...? ekke sånn det funker skjønner du. boksen er stilt til å ta ,feks i 60 sone, de over 70. det er lagt inn en feilmargin på noen prosent i boksen og speedometeret ditt viser høyere en virkelig fart garantert. har feks rett under 70 forbi boksen i vålerenga tunellen-den som tar flest i landet og har aldri fått bot. har du 80 så blinker det nok.

lå etter en sånn "bonussamler" fra sverige og hjem. endte med at jeg dro forbi med hornet inne,smallt bilen inn foran han og bråbremsa så fyren nesten kjørte i grøfta.hadde jeg hatt balltre i bilen da hadde jeg vært å se i nyhetene.

hold den jævla fartsgrensen ihvertfall,så kan jeg trykke inn cruisekontrollen å sløve etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremser alltids 10 km/t under fartsgrensen når det er bokser :D Livredd de tinga der :)

hva i heite er det godt for?!!! det er ikke noen form for oppsparing. kjøre 10 under forbi 4 bokser og så 40 for fort forbi en...? ekke sånn det funker skjønner du. boksen er stilt til å ta ,feks i 60 sone, de over 70. det er lagt inn en feilmargin på noen prosent i boksen og speedometeret ditt viser høyere en virkelig fart garantert. har feks rett under 70 forbi boksen i vålerenga tunellen-den som tar flest i landet og har aldri fått bot. har du 80 så blinker det nok.

lå etter en sånn "bonussamler" fra sverige og hjem. endte med at jeg dro forbi med hornet inne,smallt bilen inn foran han og bråbremsa så fyren nesten kjørte i grøfta.hadde jeg hatt balltre i bilen da hadde jeg vært å se i nyhetene.

hold den jævla fartsgrensen ihvertfall,så kan jeg trykke inn cruisekontrollen å sløve etter.

DU høres virkelig ut som en hensynsfull bilist ;) Er det verdt å miste lappen fordi du blir sinna på en sinke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei egentlig ikke, men jeg kjenner meg igjen... kanskje jeg ikke hadde gjort det i praksis, slik Dr_s gjorde, men tanken har streifet... noen som tror man får poeng for å kjøre sakte forbi fotobokser, ja.

det er faktisk slik at grensen for når Boksene knipses varierer fra uke til uke på steder hvor det er mye trafikk, noen ganger tar den bilde ved bare små overtredelser, mens andre ganger bare når man kjører virkelig fort. Det er folk som sitter og bestemmer dette, så det er bare å passe opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...