Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takker! Ble akurat oppringt av Bmw verkstedet (inne for oljeskift). De sa de måtte ha mere olje! de fikk 5L hos meg. Filter er skiftet. håper de vet hva de holder på med. Var vist første gangen de skiftet på en 540.

Så da kunne ikke de gjøre bilen ferdig,mere olje må bestilles... :roll:

Skrevet

OK, gutter.

Her er min versjon av oljebytte på ZF5HP30.

Jeg påstår at ved et oljebytte går det glatt 9-10 liter olje på den kassen. (tror faktisk kassen kan romme opptil 12 liter ved skåltom kasse... Les:etter overhaling eller lignende). Bytt alltid filter.

Husk det viktigste av alt, er at en er helt sikker på at en har korrekt oljenivå (skal måles ved rundt 30-50 grader i kassen) og at en bruker korrekt olje. Det er en Esso olje (eller var det faktisk Shell??) Long Life - og leveres på orginalt BMW delenr. Kommer i 5 liters dunker. Kjøp 2...

IKKE KØDD med oljevalg eller oljenivå. Husk at gir MÅ kjøres gjennom gir ved sluttpåfylling, slik at en får korrekt mengde på.

Dette er helt uimotsigelig, og har alt for både levetid på kassen samt giringa til kassen.

Skrevet
Hm... ja kanskje det. Men gjør de feil må de jo stå for det også. Tror ikke det er så populært å "rette" dem heller.

Hehe... den er bra å rette dem så lenge de tar skammelig feil...

håper de vet hva de holder på med. Var vist første gangen de skiftet på en 540.

Da bør du være sikker på at de gjør korrekt. Vær snill og les mitt innlegg ovenfor, for rep av girkassen din koster deg nesten 30 lapper i overhaling + arbeid for kasse inn/ut.

Dette vet jeg, siden jeg har tatt en slik jobb på en 540i-94... Ny kasse kostet 40+moms tror jeg...

Skrevet

Men da går det sikker rundt 10L da. Bestilte orginal oje fra Bmw ja,så den er nok rett. (kom i 5L dunk). Men da ordner det seg sikkert. Kan si fra hvordan det ble til slutt når bilen er ferdig. Takker Ivar...

Edit: Verkstedet hadde vist selv ring til ett annet verksted å forhørt seg om hvordan de skulle gjøre det. De nevnte noe om tempratur ja...

Skrevet
Takker Ivar...

Den er grei, ønsker ingen en defekt ZF5HP30 kasse... Iallefall ikke på grunn av en mekaniker som ikke var kontroll på påfylling av girolje på den kassa. Det er viktig å kjøre olja gjennom gira (med brems på selvsagt), slik at en får korrekt nivå. Dette kan ta litt tid, for oljetempen stiger som satan når en holder på med dette. Husk å bli mellom 30-50 grader.

PS... Den info jeg har delt med deg nå, kan du slå i bordet med til de... Bare så du er klar over det... :wink:

Skrevet

Litt mer enn 3 liter altså.. :oops: Kanskje noen burde sende inn rettelser til AutoData! Det er jo dette veldig mange verksteder bruker..

Lurte litt på å lage en oversikt over oljemengder på motorer, girkasser og differ ut fra Autodata, men det er kanskje dumt om det er mye feil.. :roll:

Forøvrig er det vel samme prosedyren som du nevner på ZF5HP30 på de fleste ZF-automatkasser? Det var ihvertfall slik det ble gjort på min 320ia.

Skrevet

@Pedi;

Du ser ut som du har god greie på automatkasser :D Hvor mye olje må jeg regne med å tappe oppi min 4HP-22 ?? Stemmer vel neppe med det som står i autodata når kassen blir tappet helt og skiftet filter på. Noe hokuspokus for å få ut all olja? Eller bare å ta av bunnpanna og la det renne ut?

Takker for svar :)

Skrevet
Hvor mye olje må jeg regne med å tappe oppi min 4HP-22 ??

Nesten 4 liter. Det er 7 liter totalt i kassa, men det er 3 liter som ikke renner ut ved vanlig oljeskift. For å bytte alt må du skru ut kassa å tømme converteren

• 2 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...