Gå til innhold

Noen tips til restaurering av min ac shnitzer frontleppe?


RenZor
 Share

Anbefalte innlegg

Som topic sier har jeg tenkt å sette i stand frontleppa mi før våren slår inn :lol: Den hadde noen sprekker fra før, men nå holder den nesten på å falle av etter møte med IS på veien :cry: så imorgen skal den av for rehabilitering.

Hva egner seg til å fikse sprekkene? Hva slags utstyr trenger jeg (utstyrsliste f.eks sandpapir etc.).. ? Ikke minst råd om hvordan forarbeidet bør gjøres før jeg får den omlakkert (Diamond Black 8) )

Takker og bukker for alle svar :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo dra på et lakkverksted, der kan de jo plastsveise delene, hvis ikke kan du jo bruke en glassfiberduk...

Jeg har hørt at det er fryktelig dyrt å plastsveise. I tillegg tror jeg det må "legges til" noen plastbilter på leppa slik som den er nå. Jeg kan prøve å få tatt noen bilder.

Nederst er det 1 luftinntak på hver side (wannabe lufting til bremsene eller noe :P ) Disse vurderer jeg å fylle igjen med noe slik at leppa blir sterkere kontruksjonsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bygde opp et sideskjørt på ene gamlebilen, var knust, bare "lappet sammen" de delene som jeg hadde, og lagde nytt med glassfiber der hvor det manglet,

var første gang jeg gjorde det, glassfiber er ikke så vanskelig å bruke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reperasjonsmetode varierer etter hvilket materiale frontleppa er laget i. Glassfiber er jo veldig greit å fikse selv med duk og polyester. Er leppa lagd av plast så er det liming eller sveising som gjelder. Har selv tatt kursene i plastsveising hos norsk bilplastteknikk, og vil si at det er jo ikke så fryktelig dyrt å plastsveise. Vi tar 572 kr + mva pr/time for plastsveising. For jo unnagjort en del på en time da.

Å bruke polyster og duk til å reparere vanlig plast (lest f.eks abs, pp, pa) er ikke å anbefale. Dette holder som oftest dårlig i lengden.

Det som er greiest å gjøre hjemme når en ikke har sveiseutstyr er å lime plasten. Ring f.eks til Relekta. De har en hurtig lim til plastreperasjoner som fungerer veldig bra. Husk å få med armeringsnett som du bruker som forsterking på baksiden.

Wurth fører også en tilsvarende type lim til plastreperasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reperasjonsmetode varierer etter hvilket materiale frontleppa er laget i. Glassfiber er jo veldig greit å fikse selv med duk og polyester. Er leppa lagd av plast så er det liming eller sveising som gjelder. Har selv tatt kursene i plastsveising hos norsk bilplastteknikk, og vil si at det er jo ikke så fryktelig dyrt å plastsveise. Vi tar 572 kr + mva pr/time for plastsveising. For jo unnagjort en del på en time da.

Å bruke polyster og duk til å reparere vanlig plast (lest f.eks abs, pp, pa) er ikke å anbefale. Dette holder som oftest dårlig i lengden.

Det som er greiest å gjøre hjemme når en ikke har sveiseutstyr er å lime plasten. Ring f.eks til Relekta. De har en hurtig lim til plastreperasjoner som fungerer veldig bra. Husk å få med armeringsnett som du bruker som forsterking på baksiden.

Wurth fører også en tilsvarende type lim til plastreperasjon.

:)

Ser ut som leppa er lagd av plast ja! Skal ta ein telefon til relekta jeg, eventuelt stikke innom Wurth og få skaffet det limet og armeringsnettet.

Når jeg har limt sammen delene, og fikset alle sprekker, hva bør jeg gjøre videre for å få et bra resultat? Går det bra å sparkle over med noe sparkel for så å pusse ned med sandpapir eller lignende? Leppa skal til slutt inn til lakkering...

Men er virkelig usikker på dette med "luftehullene til bremsene" helt nederst på leppa.. Om jeg dekker de igjen blir det jo ikke lenger ac shnitzer, på en måte.. Sterkere konstruksjon, dog..

Kan prøve å få tatt noen bilder av dette :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wurth har et veldig bra 2-komponents epoxy lim som mange bruker for å montere styling og plastskjermbreddere på forskjellige biler.

Det må jo være idiellt til sånne reperasjoner, ev. sammen med et par glassfiber matter.

Mener det selges i vanlige litersbokser (+ herder) til litt over 1000-lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummeret til relekta er 22681766.

Limet heter Megaplast Pu. Det er to komponent og du trenger egentlig en holder som du setter det i for å kneppe ut limet, men det går greit å bare trykke det ut av tuben og blande det sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har tatt den groveste delen av sprekkene, så gjør du som følger:

*Renser fangeren totalt, pusser ned med kanskje P 240 tørrslipepapir der hvor du skal legge i sparkel.

*Stikker innom biltema/bilextra en tur for å kjøpe glassfibersparkel (dette er 2 komponent glassfiber som blandes sammen, og blir som skikkegli glassfiber når det herder!) koster ca. 150kr boksen, som holder fint til frontleppa di.

*Deretter pusses sparkelet ned med P 120 tørrslipepapir, til du ser at du begynner å få den formen du skal ha.

*Slip så ned med kanskje P 240 tørrslipepapir.

*Så sliper du ned med P 500 tørrslipepapir, og sørger for at formen er 100% slik som den skal være!

*Og så tar du å pusser ned HELE fangeren, med P 1000 våtslipepapir (bruk rikelig med vann!) og sørg for å få vekk ALT av riper, og ujevnheter!

*Å så kan du jo evt. for ytterligere resultat bruke P 1500 våtslipepapir å rubbe ned hele fangeren med til slutt (rikelig med vann her også!)

*Når du så har gjort dette, så leverer du bare fangeren på ett lakkerings-verksted, hvor de kun trenger å rense/avfette fangeren, før de deretter lakkerer den. :wink:

Prisen på dette? Jo, rundt 500kr + lakkering :wink:

Håper denne oppskriften er til hjelp!

Forøvrig, så jobber jeg ett par ganger i uka på ett lakkeringverksted, og jobben min består bare i å gjøre slikt arbeid (klargjøring/pussing av deler som skal inn til lakkering) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har tatt den groveste delen av sprekkene, så gjør du som følger:

*Renser fangeren totalt, pusser ned med kanskje P 240 tørrslipepapir der hvor du skal legge i sparkel.

*Stikker innom biltema/bilextra en tur for å kjøpe glassfibersparkel (dette er 2 komponent glassfiber som blandes sammen, og blir som skikkegli glassfiber når det herder!) koster ca. 150kr boksen, som holder fint til frontleppa d :wink:

ikke spesielt gunstig og bruke glassfiber sparkel på en myk/fet plast . litt bevegelse og voops sprekk eller så detter det av. kjøp heller som e30m3 sier en plast sparkel til og utbedre riper og mindre skader.. btw innotec er mye rimeligere på slike produkter enn relekta og gjør samme nytten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har tatt den groveste delen av sprekkene, så gjør du som følger:

*Renser fangeren totalt, pusser ned med kanskje P 240 tørrslipepapir der hvor du skal legge i sparkel.

*Stikker innom biltema/bilextra en tur for å kjøpe glassfibersparkel (dette er 2 komponent glassfiber som blandes sammen, og blir som skikkegli glassfiber når det herder!) koster ca. 150kr boksen, som holder fint til frontleppa d :wink:

ikke spesielt gunstig og bruke glassfiber sparkel på en myk/fet plast . litt bevegelse og voops sprekk eller så detter det av. kjøp heller som e30m3 sier en plast sparkel til og utbedre riper og mindre skader.. btw innotec er mye rimeligere på slike produkter enn relekta og gjør samme nytten

Jo, ja.. forsåvidt sant.. men så er det da ikke meningen at man skal ligge å subbe mot bakken hele tiden, og heller ikke kjøre på steder hvor fangern/leppa får seg en trøkk.. Men er redd du har rett, og jeg feil.. Det er nok nærmest umulig å ha en slik fanger på norske veier uten at den før eller siden tar neddi asfalten! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...