aloebiz.net Skrevet Mars 7, 2006 Skrevet Mars 7, 2006 Hei! Det sitter en diger vifte foran radiatoren på min E39.. Er den der i forbindelse med klimaanlegget? Skal ikke den starte når jeg aktiverer aircondition? Det gjør den hvertfall ikke.. Kan det være fordi det er kaldt nå eller er den defekt?
M6 Bjørn Skrevet Mars 8, 2006 Skrevet Mars 8, 2006 Viften starter nok ikke før tempraturen er høy nok,altså før termostaten slår inn....
bimmerdude Skrevet Mars 8, 2006 Skrevet Mars 8, 2006 Det sitter en el thermo bryter i radiatoren som styrer denne viften. Dette er bare en hjelpe vifte. Kun på biler med A/C. Så nei den er ikke defekt som en annen her sier.
Gjernes Skrevet Mars 8, 2006 Skrevet Mars 8, 2006 Ta en skrutrekker inn mellom rillene og sjekk om vifta går rundt. Visst den står bom fast, er motoren på vifta degfekt. Da har du hvertfall eliminert eller påvist en feil:)
aloebiz.net Skrevet Mars 8, 2006 Forfatter Skrevet Mars 8, 2006 den går rundt når jeg beveger på den så den sitter ikke bom fast
bimmerdude Skrevet Mars 9, 2006 Skrevet Mars 9, 2006 Nei.. ikke defekt Er jo kaldt ute da folkens. Skal litt til før den vifta slår inn midt på vinterern sikkert.
bimmerdude Skrevet Mars 9, 2006 Skrevet Mars 9, 2006 Hei!Skal ikke den starte når jeg aktiverer aircondition? Det gjør den hvertfall ikke.. Kan det være fordi det er kaldt nå eller er den defekt? Som jeg skrev først så er det en temperatursensor som slår av og på denne viften. To hastigheter også. Denne sitter i radiatoren. Så ja det er for kaldt ute til at den starter. Er litt forskjell på hvor mye varme som pøses ut fra A/C midt på sommeren og nå. A/C er som en varmepumpe og all den varmen kommer ut der. Nå er det kaldt ute og da pumper ikke A/C anlegget ut noe varme fordi den har ikke noe varme å pumpe ut. I tillegg kommer lufttemperaturen som er mye lavere nå og kjøler radiatoren ned før den rekker å bli varm.
bjalle Skrevet Mars 9, 2006 Skrevet Mars 9, 2006 Vifta virker bare når det trengs,det vil si sommeren.Ac knappen kan med fordel stå på året rundt så ikke pakninger osv ikke tørker,litt høyere turtall lader batteriet bedre om vinteren og dugg forsvinner lettere.Jeg har ikke rørt knappen på 7 år.Ble anbefalt dette av bmw verksted.
aloebiz.net Skrevet Mai 29, 2006 Forfatter Skrevet Mai 29, 2006 Hei! En liten update! Vifta går ikke når jeg har på AC nå heller.. den går ganske lett rundt når jeg beveger på den med en skrutrekker gjennom gitteret. kan sikringen være gått? I tilfelle hvor sitter denne sikringen? Har lest her på forumet at den vifta skal gå (stort sett?) hele tiden med AC på? Det gjør hvertfall ikke min.. har ennå ikke sett eller hørt den gå..
TexWiller Skrevet Mai 29, 2006 Skrevet Mai 29, 2006 Som bimerdude skrev så starter ikke den vifta når det er for kaldt ute. Men den trenger ikke vær i orden for det. Du kan enkelt sjekke den ved og jumpe kontakten til kjølevannstermostaten. termostaten til hjelpe/ac vifta sitter på høyre nedre radiatorslange (i kjørerettning) da skal den gå på trinn 2. vifta starter heller ikke hvis det er for lite kjøleveske i klimannlegget, det gjør heller ikke kompressoren. sjekk at den slår inn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå