Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så vidt jeg vet er reglene som følger (internasjonale forskrifter):

Minst 75% lysgjennomgang på frontrute og 70% på siderutene foran. Bakrute og sideruter bak har ingen begrensning.

Veldig mange merker (har ikke full oversikt...) har en lysgjennomtrengning på rundt 50% i de lyseste filmene - i praksis kan det derfor ikke legges noe på rutene foran.

• 3 years later...
Skrevet

grunnen til at siderutene fremme ikke er lov til og tone er at rutene skal være lett og knuse dersom man kommer ut for en ulykke, derfor er orginaltonede ruter der det ligger mørke partikler i glasset i steden for film lovlig.

måtte forøvrig stå og dra av solfilmen på front-lyktene på e30'en min i vinter.

driver nå og toner alle rutene på e39'en min i skrivende øyeblikk, noen som har peiling på hvordan man får ut vinduene i dørene bake?

Skrevet
grunnen til at siderutene fremme ikke er lov til og tone er at rutene skal være lett og knuse dersom man kommer ut for en ulykke, derfor er orginaltonede ruter der det ligger mørke partikler i glasset i steden for film lovlig.

måtte forøvrig stå og dra av solfilmen på front-lyktene på e30'en min i vinter.

driver nå og toner alle rutene på e39'en min i skrivende øyeblikk, noen som har peiling på hvordan man får ut vinduene i dørene bake?

selve ruta? fikk ikke ut de små vi isåfall, lot de stå i når de ble sota. men tok av pyntelista på innsiden for og komme bedre til i nerkant.

må løstne den lista som sitter mot B-stolpen(den utvendige) for og få ut ruta, måtte isåfall gjøre det jeg. må dra ut gummilista, sitter vel 3 skruver bak den :)

ellers må du jo av med dørpanelet og skruve løs selve ruta :)

Skrevet
Så vidt jeg vet er reglene som følger (internasjonale forskrifter):

Minst 75% lysgjennomgang på frontrute og 70% på siderutene foran. Bakrute og sideruter bak har ingen begrensning.

Veldig mange merker (har ikke full oversikt...) har en lysgjennomtrengning på rundt 50% i de lyseste filmene - i praksis kan det derfor ikke legges noe på rutene foran.

Er vel kanskje ikke internasjonale forskrifter?

Er jo diverse araber land hvor sotings reglene er litt annerledes! f.eks at hvis en kvinne skal kjøre bilen må siderutene foran være sotet.

og har sett dem har en liten klar stripe på kanskje 20cm nederst på frontruta som ikke er sota med 5%

I noen stater i amerika er det lov med 35% soting på siderutene foran.

Skrevet

fant ut av det etter en stund, men takk likevel:)

var frista til og lakkere tre-interiøret og chrom-listene rundt vinduer osv i matt sort. ("shadowline")

har prøvd og røsket litt i listene rundt vinduer men de sitter dønn fast, noen som har et kjappt tips så jeg slipper og kjøpe sikkert 100 nye klips og ender opp med skeive lister?:)

bra den araber-ironien forresten :lol:

Skrevet

legger du blank neggel-lakk på "tuppen" av vinduet er det vanskeligere og kjenne at det er solfilm på ruten, og du kan prøve og si at det er orginal-toning:P

men i ditt tilfelle er det vel ikke annet og gjøre enn og fjerne sotinga og vise bilen for så og tone igjenn, alternativet er og kjøpe to ruter som du setter på når du skal vise bilen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...