Gå til innhold

temp sensor m20


eriklepe
 Share

Anbefalte innlegg

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=1431&mospid=47275&btnr=11_0755&hg=11&fg=35

Nr 12 på bildet, den som heter TEMPERATURE-TIME SWITCH.

Noen som vet hvilken motstand denne skal ha. Den er sikkert variabel alt etter temperaturen. Men la os si ved ca 0 grader?

Noen som kan være så elskverdig å måle sin egen :D ?

Min hadde 2,8k ohm ved et par minus grader, og uendelig når jeg åndet på den :oops:

Tror nemlig denne skaper en del problemer for min m20(vanskelig å starte når kald, feil tomgang nå varm osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Se i Haynes manualen. Tror det står der. Har akkurat drevet å målt og feilsøkt på min m20 med temp måler som ikke virker..

Det er vel føleren til kaldstarten du driver med og den husker jeg ikke motstanden på. På den føleren jeg målte på så skulle motstanden minke når tempen økte (mener det var ca 400ohm ved driftstemp og ca2700ohm ved kald motor, men som sagt: dette er ikke kaldstart tempføleren) Kaldtstartsføleren skal vel gi signal til kaldststartsdysa ved temp under 30grd. Ta den ut og inn på kjøkkenet for en test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se i Haynes manualen. Tror det står der. Har akkurat drevet å målt og feilsøkt på min m20 med temp måler som ikke virker..

Det er vel føleren til kaldstarten du driver med og den husker jeg ikke motstanden på. På den føleren jeg målte på så skulle motstanden minke når tempen økte (mener det var ca 400ohm ved driftstemp og ca2700ohm ved kald motor, men som sagt: dette er ikke kaldstart tempføleren) Kaldtstartsføleren skal vel gi signal til kaldststartsdysa ved temp under 30grd. Ta den ut og inn på kjøkkenet for en test.

ok, ligge den i vann med ohmmeteret tilkoblet og varme opp vannet da?

Men, hvor er kaldstartføler da? Og hvor er den som gir signal til temperatur i instrumenthus?

Denne som jeg snakker om er tydeligvis motor avhengig av får å gå rundt. Når jeg kobler den fra dør motor sakte ut.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den med to pins er tempføler til motorstyringa,og den med èn pin er til temp i bilen.(denne finns også i to pins)

Den til temp i bil er den som står høyest,den til motorstyring står nederst under fuel rail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den med to pins er tempføler til motorstyringa,og den med èn pin er til temp i bilen.(denne finns også i to pins)

Den til temp i bil er den som står høyest,den til motorstyring står nederst under fuel rail.

det forklarer jo alt. Jeg hadde ute begge to- kanskje jeg ødelagte den til tempføler i dash da. Og at den med to pins(som det er snakk om her) er til motorstyring siden motor dauer når jeg kobler den fra.

Jeg må altså ha begge nye nåda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Propan har noen verdifulle erfaringer på dette forstår jeg, så jeg hvier meg litt på her? Håper dette går bra eriklepe..

Jeg har fire følere på termostathuset på min m20b23 (med l-jetronic). Bilen min går samma hvem jeg kobler ifra..

2 av disse har sånn kabelplugg tilsvarende på dysesene (med to ledninger). Har forstått at en av disse er kaldstart (lengst fremme), og at den andre er en temp transmitter tilkoblet ECU.

I tillegg har jeg en temp føler med to tilkoblinger og en med en tilkobling. Den med to står høyest og den med en nederst. Er dette feil? Har studert koblingskjema og det ser ut til at den med en tilkobling skal til diagnosekontakt og motor kontakt. (hvordan enn dette skal la seg gjøre..) Den med to tilkoblinger skal til instrument og jord. Når jeg kobler slik som beskrevet fyker temp måler på maks med en gang. Trakk konklusjon om at den føleren med to tilkoblinger er defekt.

Høres dette fornuftig ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off,husker ikke så godt de gamle kaldstart spruta,men 4 følere??

Mente det var tre på de jeg,men tviler ikke på det du sier er sant.

Da vet jeg ihvertfall ikke hva den fjerde er til.

Men du har rett på de andre,den brune med èn pin i er tempføler inne i bilen,går måler til maks ved tilkobling av denne er den gått til %&"#¤#.

Hvis du jorder ledningen skjer det samme.

Den ene av de to andre er til kaldstartsystemet med ekstra bensin.

Den andre til kaldstart generelt men ikke så kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg mindre...

Har studert Haynes

Føler med to "pinner": Br ledning til jord og Br/Vi til instrumentpanelet. (er kun ved tilkobling av begge disse at nåla spretter til maks)

Føler med en "pinne": Br/wh ledning til terminal 4 på motor kontakten(temp gauge). Dette betyr jo temp måler, men finner ikke igjen denne på skjemaet over instr panelet. Hvor går da denne?

Man da er hvertfall de to andre med "kabelplugg" til kaldstartsanordningen. Så da vet jeg det.

Takker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har koblet feil tro jeg,har du en kontakt på den til temp i bil eller bare en kabelsko?

Kabelsko passer jo barte en plass,men ved kontakt sjekk at ledningen er brun med hvit stripe.Og at den blir koblet til riktig temp føler-den øverste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TROR jeg har funnet delen jeg snakker om i ETK, men i ETK er denne temp sensor kun med 84' modellene av 320. Og koster svimlende 727 hos GS (627 hos BMW). Litt surt å betale dette når motoren skal skiftes ut uansett. Vil bare at motor skal gå skikkelig når jeg viser den på biltilsynet FØR motorbytte..wut.gif

Det er L på denne tegningen:

http://nettbutikk.gsbildeler.no/index.php3?page=imageItems&image_ref=3337312L1124191K142V

Noen som vet om det er sjangs å finne dette brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...