Gå til innhold

Feil på eu kontroll! (bremseslange/håndbrems på E36)

Anbefalte innlegg

Skrevet
Kommer an på prisforskjellen det vel.

Oppgraderinger koster vettu

Det er sant, men det kommer an på om det er noe behov for det.

(Derfor også prisforskjellen, så lenge bilen hovedsakelig skal brukes med 1,8 liters motor og på Nordiske veier og ikke bane antar jeg.) :wink:

• 3 years later...
Skrevet

Hei, tar opp denne tråden igjen.

Jeg skal bytte bremseslanger på min bil og har noen spørsmål:

1. Når man tar av bremseslangen fra bremserøra, vil det renne masse bremsevæske ut da? Hvordan skal jeg stoppe væsken? Finner ikke noen som selger lukke-nippel for bremserør, BMW brukte ikke det.

2. Når alt er på plass igjen, så må jeg jo lufte bremsesystemet, må man lufte alle fire hjul hvis man bare bytter foran?

3. Vet rekkefølgen på hvilket hjul man skal lufte, men hvordan skal lufte bremsene? (vet at det er en plugg på bremsekaliperne) Vet at det finnes flere metoder, men hvilken metode er billig? Fant ett produkt til 50 kr slikt at jeg kan gjøre det alene, kan noen forklare hva skal gjøres med denne bremseluftern? http://www.jula.no/bremselufter-129454.

Noen som vil skrive en DIY punkt for punkt?

Fant en "power-bleeder" på biltema som bruker trykkluft, men den kosta 700 kr. Gidder ikke å betale så mye, hvis det alternativet over fungerer.

Håper på svar, hilsen code13 :)

Skrevet

1. Renner/drypper endel. Bare å være kjapp med bytte så blir det ikke så mye søl :wink:

2. Du skal normalt bare trenge å lufte foran.

3. Er vel en en-veisventil på denne som gjør at du bare trenger å åpne nippelen, sette deg inn og pumpe til det kommer klar væske ut og så stenge nippelen igjen...

Skrevet

1. Ok....litt kjedelig å la det renne og spille, er tross alt lakk-farlig (og sikkert skadelig for helse) Hmmm, lurer på om plastfolie stopper det litt allfall, mens jeg kjapper meg å skru av andre enden av bremseslangen.

2. Oki :)

3. Så det man gjør er: Jekke opp, ta av hjul, åpne nippel, sette denne fra Jula i (med litt bremsevæske nedi - for at ikke luft trekkes tilbake?) så gå i bil og pumpe - hvor mange trykk? - så gå i panser og sjekke nivået på bremsevæskebeholder - etterfylle, gå sjekke flaska med gammel bremsevæske. Hva mer må jeg huske på? Når vet man at at all luft er ute?

Og takk for at du svarer og hjelper til! snillt av deg! sender deg en sjokolade-plate! ;)

Skrevet

Er jo ikke noe trykk der så er bare å blokkere med noe. mens du skifter slangen.

Slangebit med en skrue i enden f.eks er fint :wink:

Er egentlig best å være 2 når man lufter, selv med den løsningen. En som pumper og en som ser/passer på.

Du har pumpet nok når det slutter å komme luftbobler nr du pumper i den gamle væska i flaska :wink:

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...