Gå til innhold

kjøling e36.. elektronikk?


Kentan-racing.com
 Share

Anbefalte innlegg

byttet radiator på 325n i dag.. fikk luftet kjølesystemet og alt.. men er fortsatt plaget med at den koker etter å ha gått på tomgang lenge.. eller koker blir feil men den går opp på temp.. hakket før rødt liksom.. sjekket dermed den elektriske vifta om den funket.. den er 3 stikkere på. den ene er jord og de 2 andre er pluss vil jeg anta.. kun den ene stikkeren startet viften på når jeg koblet til strøm.. brukte et batteri.. så gikk e opp på radiatoren og tok av kontakten der og prøvde med en ledning etter og ha koblet sammen nede på vifta.. da startet den.. men fortsatt kun på ene stikkeren.. så nå vurderer jeg om sensoren som sitter skrudd inn i radiatoren er gåen? eller har jeg tenkt helt feil? elektronikk er ikke min sterkeste side.. kan og bygge motorer og drivverk men når det kommer til elektronikk er jeg litt grønn.. :P men hadde vært en enkel løsning dersom det var denne forbanna sensoren..

kentan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vannpumpa funker. :) hmn clutchen på vifta e e litt usikker på.. er litt motstand når jeg prøver og stoppe vifta når motoren går men så slurer den bare lett når jeg får stoppet den.. har ac klima ja.. men etter mine tanker burde jo den elektriske vifta ta over når den som er på motoren ikke klarer og kjøle.. har ikke problemer visst jeg drar på litt turtall.. da kjøler den nok. har å problemer med at visst e står på tomgang ei stund så får e faen ikke varme inne i bilen.. jævli snodi hele opplegget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den elektriska vifta er bare en hjelpe vifte når du har på A/C. Den sitter ikke på biler uten A/C så den har ikke noe med at bilen blir for varm å gjøre.

Bilen koker over etter en stund på tomgang eller kjøring hvis ikke lokket på beholderen er skrudd hardt igjen. Er trykket som gjør at vannet ikke koker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den elektiske viften som henger forann radiatoren er til klimaanlegget. Den kjøler klima radiatoren som henger forann den vanlige radiatoren.

Den elektriske viften vil vel aldri starte hvis ikke A/C er skrudd på.

Er den mekansike viften som henger på vannpumpa som skal kjøle radiatoren som kjølevannet er inni.

Hvis denne clutch koblingen er deffekt så drar den vel ikke vifta raskere rundt..

Du sier at den kjøler bra vis du gir den litt turtall..

Hvordan er du sikker på at vannpumpa er i orden? Er en svakhet på vannpumpene til disse motorene at skovlene løsner ifra akselen. Pumpa klarer ikke og dra skovlene rundt før den får turtall da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. joa.. nå begynner e faktisk og stusse selv her på den vannpumpa.. :( er litt merkeli.. for kan jo stemme.. for på tomgang så går den varm. eller ikke koker.. blir aldri så varmt.. men den blir hakket før rødt.. men åpner jeg og kjikker ned i ekspansjons tanken så kommer det ikke noe inn i den når den går på tomgang.. men gjir jeg gass så spruter det.. så min tanke da er jo at pumpa funker.. men skal vel igrunn ikke se bort ifra at den begynner å bli litt kaputt da.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm meget godt muli.. røsker den ut i morra tidli og ser åssen den ser ut har et par pumper liggende så.. :) er ikke den orange e36n denna motorn sitter i.. sukk.. må vel borre nytt hull til vann for turbo og greier å da.. stønn.. mye jobb.. :( har 3 e36.. en sedan og den orange pærlen min og en kræsja coupe.. dette er sedanen.. :) måtte jo se åssen det funker med turbo på disse bilene.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er på 325'en, men 318 motorene må man helle vannet inn i den slangen som går ned til termostathuset, og IKKE i påfyllingslokket på radiatoren...... samme symptomer som det du beskriver...... bil går varm og ingen varmluft i anlegget...... Ett tips hvertfall......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...