Øyvind Skrevet Mars 20, 2006 Skrevet Mars 20, 2006 På min E39 523iA har jeg feil på RDC-systemet (dekktrykkskontroll) hver gang jeg starter/stopper bilen kommer det et pling! og en påfølgende melding om "Tyrecontrol inactive" På vinterfelgene ser det ut til å sitte litt spesielle ventiler (jeg går ut i fra at disse må ha en slags sender-enhet) samme type ventiler sitter på sommerfelgene og reservehjulet bak i bilen. Hva kan være galt? Er det noen som har peiling på dette, og har vært borti noe lignende? Kan det være en ventil/sender som er defekt, og hvordan kan jeg i så tilfelle finne ut hvilken
mhane Skrevet Mars 20, 2006 Skrevet Mars 20, 2006 Hadde dette på min E46 320d. Kan det være batteriet i senderen som har tatt kvelden. Så vidt jeg vet er eneste måten å finne dette ut på å ta diagnosetest hos en forhandler eller annet verksted med diagnoseutstyr
nouse2 Skrevet Mars 20, 2006 Skrevet Mars 20, 2006 Har du prøvd å holde inne knappen slik at det står tyre pressure set??
Øyvind Skrevet Mars 20, 2006 Forfatter Skrevet Mars 20, 2006 Knappen til høyre for rattstammen? Hvor lenge må man holde den inne??
nouse2 Skrevet Mars 21, 2006 Skrevet Mars 21, 2006 Du må holde den inne i ca 5 sek. Da vil dekktrykksensoren lagre hva slags trykk du har i dekkene, og varsle om det synker i ett av de. Det er viktig å stille den inn når du har riktig trykk i dekkene. Om du punkterer på ett av de vil du få ett varsel i displayet som sier "tyre defect" og hvilket dekk.
Øyvind Skrevet Mars 22, 2006 Forfatter Skrevet Mars 22, 2006 Nå har jeg fyllt riktig mengde luft i dekkene og trykket inn den knappen i fem sekunder, dette MÅ gjøres i tenningsnøkkelstilling 2, motoren skal ikke gå. Da kommer det opp "Tyre Pressure Set" på check-kontrollen, deretter startet jeg motoren og nå ser det ut til å fungere helt fint
Øyvind Skrevet Mars 23, 2006 Forfatter Skrevet Mars 23, 2006 Fungerer helt fint til man har kjørt i ca. 15 minutter, så kommer meldingen "Tyrecontrol Inactive" opp! Hva i f... er det som skjer?
nouse2 Skrevet Mars 23, 2006 Skrevet Mars 23, 2006 hmm hvis du ikke har vært borti knappen så er det merkelig att det skal komme opp den feilmeldingen. men kan jo være at en av de sommerfuglventilene ikke sender ut riktig frekvens og kanskje må byttes ut. de inneholder jo bare små mikrobrikker som leser av trykket og sender i ett spesielt frekvensområde inn til RDC sentralen. men jeg kjører uten slike ventiler i vinterdekkene og har aldri fått opp noen feilkode, dersom jeg ikke har vært og trykket på knappen da. Har du forhørt deg med en BMW forhandler?? Fant noen til salgs på e-bay. http://cgi.ebay.co.uk/4-BMW-RDC-Sensoren-fuer-E38-E39-E46-E60-E65-E66-E67-usw_W0QQitemZ8049003821QQcategoryZ14771QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Øyvind Skrevet April 3, 2006 Forfatter Skrevet April 3, 2006 Ja det må nok være en sånn sender i et hjul som er gåen, i allefall er det mest sannsynlig. Jeg har ikke trykket eller vært borti den knappen etter at jeg har holdt den inne i fem sekunder i tenningsnøkkelstilling 2, men meldingen "Tyrecontrol Inactive" kommer alikevel opp etter jeg har kjørt en stund... Jeg skal ta en tur innom Bmw-verkstedet, og høre hva de sier... Nå nærmer det jo seg tiden for å legge om til sommerhjul, så jeg har tenkt på å se om det blir bedre da... hvis samme meldingen kommer opp da kan man jo begynne å lure på om det kan være noe annet... tvilsomt at en sånn ventil skal være defekt i sommerhjulene mine også Jeg lurer på om det kan gå an å finne ut om disse senderene i dekkene sender ut signaler ved hjelp av en eller annen form for radiomottaker På realoem.com finner jeg ut av at det finnes to forskjellige sendere, den ene sender med en frekvens på 433MHz og den andre på 315MHz...
Øyvind Skrevet April 19, 2006 Forfatter Skrevet April 19, 2006 Var innom BMW-verkstedet her om dagen, de koblet på diagnose-verktøy og leste av feilkoder... Der sto det: feil på/ikke kontakt med sender i høyre forhjul. Etter at mekanikeren hadde klikket seg videre inn på den feilen, sto det: feil med/ikke kontakt med sender i venstre forhjul! Hmm... hva betyr dette? Jeg skjønte det ikke, og det gjorde heller ikke han mekanikeren... Ikke greit å finne ut hvilken av dem det er feil på...
Øyvind Skrevet April 29, 2006 Forfatter Skrevet April 29, 2006 Nå har jeg lagt om til sommerhjul, og akkurat samme meldingen kommer opp i displayet! ("Tyrecontrol inactive") Jeg hadde håpet på at det skulle bli bedre med sommerhjulene, men nei! Hva kan være galt? Hva kan være feil foruten de senderene i dekkene? Noen påstår at reservehjulet også overvåkes. Er dette tilfelle? Er det noen som kan hjelpe meg med dette? Hadde vært artig å få dette til å fungere!
mhane Skrevet April 30, 2006 Skrevet April 30, 2006 Det er vanlig at du kun har dekktrykkmåling i ett sett felger. Dvs de som ble levert orginalt med bilen. Du har med stor sannsynlighet dermed ikke sendere i sommerhjulene, kun vinterhjulene. Har selv RDC i min 730d der samme feilmelding står i kjørecomputeren "Tyrecontrol inactive". Min plan for å løse dette er å ta dekkene av felgen på vinterhjulene så snart sommerhjulene er på plass og få kontrollert senderene i vinterhjulene. Jeg har desverre ikke råd til å kjøpe 4 sendere til sommerhjulene også, så jeg må leve med denne feilmeldingen gjennom sommeren. Hadde samme problemet med min E46. Der fungerte alt helt topp på vinteren, men så snart sommerhjulene kom på så kom det opp feilmelding på RDC systemet. Denne forsvant når jeg sto parkert i garasjen der vintehjulene lå lagret. Desverre er det ikke et alternativ å kjøre rundt med vinterhjulene i bagasjerommet
Øyvind Skrevet April 30, 2006 Forfatter Skrevet April 30, 2006 I så fall må det være sommerhjulene mine som har sendere, og ikke vinterhjulene. Sommerfelgene ser ut til å være orginalt levert med bilen, det er stemplet BMW og delenummer på felgene, pluss at det ligger en identisk felg i reservehjulsbrønnen. Vinterfelgene ser muligens ut til å være uorginale, det står ikke noe BMW-stempel på dem med nummer. Når du tar ut disse senderene fra hjulene, hvordan har du tenkt å finne ut om de virker?? Har du noe slags instrument for å finne det ut? Vet du noe om dette systemet går på AM, FM eller er det digitalt??
mhane Skrevet April 30, 2006 Skrevet April 30, 2006 Jeg kommer først å fremst til å sjekke at det er strøm der. Deretter så får jeg ta det litt som det kommer. Ventilene på vinterhjulene mine ser ikke ut. Lurer på om de er en del av dette systemet eller om det kun er den enheten som er festet på felgen som utgjør RDC enheten på hvert hjul. Ser ikke bort fra at jeg må hive felgene i bagasjerommet og dra til nærmeste BMW forhandler for å se om de oppnår kontakt med noen av RDC enhetene og eventuelt bytte ut den eller de defekte delene... og det høres dyrt ut..
Øyvind Skrevet Mai 1, 2006 Forfatter Skrevet Mai 1, 2006 Ok, håper du finner ut av det! Gi tilbakemelding hvis du gjør det. Jeg har tenkt å låne meg en sånn "politiscanner" for å se om jeg får inn noen signaler fra hjulene... men da må det gå på AM eller FM. Tror ikke jeg får inn noe digitalsignal, da må jeg ha en annen form for mottaker. Det finnes så vidt jeg vet to typer systemer til RDC, et som går på 315Mhz og et på 433Mhz.. Gå inn på den online ETK-linken på siden her, og så taster du inn de sju siste nummerene i chassinummeret på din bil. Så går du inn på WHEELS, så ser du hvordan dette systemet er.. Hør med Koed, snakk med Daniel om disse senderne, der får du dem mye billigere enn her hjemme!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå