Gå til innhold

Poleringstid...tips og råd?


TheMan
 Share

Anbefalte innlegg

BTW: Knallrød lakk er så enkel å få blank og fin at til og med bestemora mi sikkert hadde greid det

røde og sort er de verste fargene og drive med.alle har sin måte og jobbe på du har lært på din måte og jeg på min selv om det virker som du har lært det av bestemora di så det sier jo alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 146
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis du leser et tidligere inlegg så forklarer jeg det jeg mener om teflon. Teflon har en egenskap av å være veldig glatt, og legger selvfølgelig igjen P.T.F.E i porene på lakken som den skal gjøre. Det eneste problemet er at ved all overflatebehandling som gjelder å få et sterkere produkt enn lakken i seg selv til å feste, så kreves enten så stor kraft eller temperatur at underlaget hadde blitt ødelagt. Dette tilsier at teflon som krever høyere temperatur enn lakken i seg selv for å feste seg til noe umulig kan festes til lakken. Teflon i "løsvekt" har også den egenskapen at den relativt enkelt kan vaskes bort med petroleum yl-gruppe 3 eller høyere. Dette medfører at hvis en bruker asfaltfjerner som somregel er yl-gruppe 4 eller mer så vil den vaskes lett bort og beskyttelsen er da veldig mye svakere. For eksempel så er silikonfjerner brukt på et lakkverksted yl-gruppe 4. En polymervoks er på plastbasis og vil ikke bli påvirket på samme måte av petroleum.

hvis du syns romtepratur er varmt så.jeg smører den på med luft rondell og den mykeste puta du får hvis du mener det er ekstrem varme og alt for hardt lurer jeg veldig fælt på hvilke type teflon merke du har drevet med for det du beskriver av hvordan man gjør det er helt anderledes enn min måte.TEFCAR sin teflon blir ikke lagt på den måten du beskriver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der tar jeg med en klype salt....

Jeg har polert biler i 10-12 år og prøvd det meste av det som finnest. At man lager kjørestriper med MG80 og maskin med en pad stemmer ikke. Det er over et år siden jeg tok min egen bil med MG80 og Rupes RH22 maskin, og det er ikke spor av kjørestriper der. Siste bilen jeg polerte, en knallrød 97 Auda A4 ser like bra ut i dag, som den gjorde da (3 mnd siden polering) Så om du lager striper med MG80 så gjør du noe alvorlig galt!

bruker du diamond cute compound 85 den har på skala en til 10.da har den ti for sliping det er ikke noe voks i den.tar du en grov pute og og grov lakk rens lager du kjørespor det sier seg selv.puss bilen din med 4000 papir blir det merker der da???JAdet blir det også av lakkrens hvis du skal gjøre ordentlig du sa jo at du brukte en maskin til etterpå.rupus et eller annetdu får komme på jobben min og hvis meg hvordan du klarer og bruke grov pute og diamond cut compound 85 uten og ha antydning til kjøre spor det vil jeg se.når vi går over med lampe for og se og det ikke er noe spor skal jeg bøye meg i støvet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kjørespor så kommer dette mest an på føreren av maskinen. Du nevner både MG-85 og MG-80. Blir disse brukt på henholdsvis W4000 og W9006 så vil det ikke etterlate kjørespor. I et tildligere inlegg sa jeg også at enhver polering kan sammenlignes med sliping. Det må alltid avsluttes med et finere produkt enn det forrige. Bruker man progressive lakkrenser / polisher som i dette tilfellet er en avhengig av å tilsette akkurat rett mengde og kjøre slipestoffene til de ikke er aktive mer

Du nevner cyclo maskinen som et alternativ, da vil jeg heller anbefale deg RUPES som har en tvungen eksentermaskin med 7mm kast. Tror den heter 22 hvis jeg ikke tar feil nå, min er så slitt at etiketten er falt av. Tvungen eksenterbevegelse gir i alle tester en mindre sjanse for kjørespor enn en konvensjonell / cyclo maskin.

med den puten jeg bruker husker ikke helt i farta.kjører man litt for hardt lager den spor.men fin renser jeg med de fineste putene på cyclo makinen med lahega blir de borte.har du noe mer info om den RUPES maskinen kunne vært kult og prøvd den.hvis du mener den er bedre. eing med det du du sier jeg kværulerte vel litt mye eter en 20 timers arbeids dag.men det er alltid en fare for at du kan få kjøre spor med diamond cut componden.så det er vel smart og fin rens med et produkt som ikke er så kraftig.jreg bruker lahega til fin rensen har aldri klart og få noe kjøre spor med cyclo makin men hvis den andre maskinen er bedre og jobbe med må jeg få meg en sånn.cycloen min er ganske tung så hadde vært fint om du kunne kommet med noe mer info med den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har polert biler i 10-12 år og prøvd det meste av det som finnest. At man lager kjørestriper med MG80 og maskin med en pad stemmer ikke. Det er over et år siden jeg tok min egen bil med MG80 og Rupes RH22 maskin, og det er ikke spor av kjørestriper der. Siste bilen jeg polerte, en knallrød 97 Auda A4 ser like bra ut i dag, som den gjorde da (3 mnd siden polering) Så om du lager striper med MG80 så gjør du noe alvorlig galt!

BTW: Knallrød lakk er så enkel å få blank og fin at til og med bestemora mi sikkert hadde greid det

her har du en svart er gamle bilen.duu mener svart er like lett?du brukte jo den andre maskin som da kanskje tok bort det lille som var da veit du du brukte ikke bare diamind cut compound 80 eller 85 og polerte det rett av?du skal ha bitte litt tyngde på makinen ikke mye her har jeg brukt 80 og lahega sin fin rens og syntetic polyme 21 voksen til meguairser ikke kjøre spor der.så om jeg er litt uheldig og lager et lite kjøre spor og fin renser det bort etterpå så mener du det er galt du da????jeg kan ikke ha noe kjørespor når jeg leverer en kunde bil som kunden betaler over 5000 kr for da må det være 100%de forlanger de når de skal bruke så masse penger.mine kunder klager ikke så jeg ser ikke problemet.og jeg tar det du sier med en stor klype pepper 8)

sunny4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sindre21,

Når du skal sitere et innlegg trykker du på icon_quote.gif-knappen i det innlegget du vil sitere. Da kommer sitatet opp i en egen rute sammen med svaret ditt og det står hvem som har skrevet det du svarte på.

Jeg tok en kjapp opprydding i de fem siste postene dine for å gjøre det litt mer leselig.

Forøvrig et interessant tema med mange gode råd fra folk som tydeligvis vet hva de snakker om. BRA! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har polert biler i 10-12 år og prøvd det meste av det som finnest. At man lager kjørestriper med MG80 og maskin med en pad stemmer ikke. Det er over et år siden jeg tok min egen bil med MG80 og Rupes RH22 maskin, og det er ikke spor av kjørestriper der. Siste bilen jeg polerte, en knallrød 97 Auda A4 ser like bra ut i dag, som den gjorde da (3 mnd siden polering) Så om du lager striper med MG80 så gjør du noe alvorlig galt!

BTW: Knallrød lakk er så enkel å få blank og fin at til og med bestemora mi sikkert hadde greid det

her har du en svart er gamle bilen.duu mener svart er like lett?du brukte jo den andre maskin som da kanskje tok bort det lille som var da veit du du brukte ikke bare diamind cut compound 80 eller 85 og polerte det rett av?du skal ha bitte litt tyngde på makinen ikke mye her har jeg brukt 80 og lahega sin fin rens og syntetic polyme 21 voksen til meguairser ikke kjøre spor der.så om jeg er litt uheldig og lager et lite kjøre spor og fin renser det bort etterpå så mener du det er galt du da????jeg kan ikke ha noe kjørespor når jeg leverer en kunde bil som kunden betaler over 5000 kr for da må det være 100%de forlanger de når de skal bruke så masse penger.mine kunder klager ikke så jeg ser ikke problemet.og jeg tar det du sier med en stor klype pepper 8)

sunny4.jpg

Stått opp på feile fot eller? Jeg sliter litt med å finne sammenhengen i forklaringene dine, men det får være så. Jeg har IKKE nevnt Diamond cut, så hvordan den er mot lakken, det vet jeg ikke noe om. Men jeg har maskinpolert min egen bil, og noen andre med Rupes RH22 maskin, pad av fineste type, og Meguiars speed glaze 80. Resultatet har i alle tilfeller vært meget bra, og jeg er veldig nøye når jeg polerer biler! Rød blank er verdens enkleste farge å polere blank og fin. Sort blank er hakket verre, men grei den og. Krever bare litt lengre arbeidstid.

PS! Jeg tar bare en runde med maskin. Kan ikke huske jeg noen gang har sagt at jeg tok en runde nr.2 med maskin. Unntaket må være den gangen jeg rubbet ned min egen bil pga den var sinnsykt matt da jeg kjøpte den. Da brukte jeg forøvrig Maxwax acrylpasta for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye nyttig informasjon her.

Personlig har eg ingen erfæring med polering som dette her. :oops:

Men godt det er folk som kan dette her og legger ut info,

sjølv om ikkje all info er lik og mangen har ulike erfæringer fra samme stoffene. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo denne tråden gått over i proffverden for lenge siden, men for meg som er en nybegynner da:

-Håndpolering, med Autoglym Ultra Deep Shine (Har diamantsvart bil)

-Meguiars microfiberklut til å ta av poleringa.

-en eller annen voks etter dette? (meguiars(?) deep crystal step 3? dyr?)

Det jeg da lurer på:

-Hva er bra til å smøre på poleringsmiddelet med?

-Skal jeg bruke stor kraft?

-Hvor lang tid skal jeg f.eks. bruke på panseret? (som en indikasjon)

-Hvor mye bedre er en microfiberklut, enn det gode gamle polergarnet?

Jeg har tidligere opplevd å lage riper med microfiberklut...

-Hvordan skal eventuell voks smøres på?

Ang. sorte plastlister:

Bumpershine før eller etter polering? Har sett begge deler i denne tråden...

Mye bra tips her, men det gikk fort litt over hodet på meg... :crazy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser et tidligere inlegg så forklarer jeg det jeg mener om teflon. Teflon har en egenskap av å være veldig glatt, og legger selvfølgelig igjen P.T.F.E i porene på lakken som den skal gjøre. Det eneste problemet er at ved all overflatebehandling som gjelder å få et sterkere produkt enn lakken i seg selv til å feste, så kreves enten så stor kraft eller temperatur at underlaget hadde blitt ødelagt. Dette tilsier at teflon som krever høyere temperatur enn lakken i seg selv for å feste seg til noe umulig kan festes til lakken. Teflon i "løsvekt" har også den egenskapen at den relativt enkelt kan vaskes bort med petroleum yl-gruppe 3 eller høyere. Dette medfører at hvis en bruker asfaltfjerner som somregel er yl-gruppe 4 eller mer så vil den vaskes lett bort og beskyttelsen er da veldig mye svakere. For eksempel så er silikonfjerner brukt på et lakkverksted yl-gruppe 4. En polymervoks er på plastbasis og vil ikke bli påvirket på samme måte av petroleum.

hvis du syns romtepratur er varmt så.jeg smører den på med luft rondell og den mykeste puta du får hvis du mener det er ekstrem varme og alt for hardt lurer jeg veldig fælt på hvilke type teflon merke du har drevet med for det du beskriver av hvordan man gjør det er helt anderledes enn min måte.TEFCAR sin teflon blir ikke lagt på den måten du beskriver

Med ekstrem varme mener jeg at teflon krever vel cirka 600 grader celsius for å legge igjen en "hinne". Det som skjer ved en teflonbehandling er at det legges små teflonpartikler i porene på lakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stått opp på feile fot eller? Jeg sliter litt med å finne sammenhengen i forklaringene dine, men det får være så. Jeg har IKKE nevnt Diamond cut, så hvordan den er mot lakken, det vet jeg ikke noe om. Men jeg har maskinpolert min egen bil, og noen andre med Rupes RH22 maskin, pad av fineste type, og Meguiars speed glaze 80. Resultatet har i alle tilfeller vært meget bra, og jeg er veldig nøye når jeg polerer biler! Rød blank er verdens enkleste farge å polere blank og fin. Sort blank er hakket verre, men grei den og. Krever bare litt lengre arbeidstid.

PS! Jeg tar bare en runde med maskin. Kan ikke huske jeg noen gang har sagt at jeg tok en runde nr.2 med maskin. Unntaket må være den gangen jeg rubbet ned min egen bil pga den var sinnsykt matt da jeg kjøpte den. Da brukte jeg forøvrig Maxwax acrylpasta for sikkerhets skyld.

da misforsto vi hverandre så da må jeg beklage speed glaze har 4 i sliping på skala fra en til ti.diamond cute har 10 allså den groveste du får.hhvis du mener rød og svart base lakk er lett og polere er jeg ikke helt enig.er det metallic er det enklere.du sier rød blank min bil var ikke rød blank den var rød matt den så nesten rosa ut.alle blanke biler er lettere og polere enn en som er matt og slitt da blir det flere timer og jobbe hvor lang tid man bruker kommer helt ann på hvilken stand lakken er i og hvor slitt den er.også er det opp til kunden om hvor mye du skal legge i arbeide du skal gjøre noen vil ha det litt blankere mens andre sier det skal være 100%noen ganger har jeg tatt av fangere og tatt ut griller for og få bilen slik kunden vil ha det.jeg er ikke bare nøye selv jeg er ekstremt pirkete og behandler kunden sin bil som det var min egen og gir meg ikke før jeg er fornøyd selv om det tar meg 5 timer mer enn det som var avtalt i prisen til kunden.da jobber jeg heller de 5 timene og ikke tar betalt for de.kunden har alltid rett og mitt mål er alltid og gjør kunden fornøyd. men mørke farger syns riper mye bedre enn i lyse farger så folk som ikke er så flinke til og vaske eller grundig bare svamper over mens dritten er på bilen.bør ha en bil med lys lakk.sølv er greit da 8) men jeg må bare beklage at jeg var frekk mot deg.det hele var en misforståelse.og til slutt er blien blank fra før er det lettere og jobbe med ta en bil som lakken har oksidert på og blitt helt matt og den er uten metallic lakk allså bare base lakk. mener du dette er lett og arbeide meg også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ekstrem varme mener jeg at teflon krever vel cirka 600 grader celsius for å legge igjen en "hinne". Det som skjer ved en teflonbehandling er at det legges små teflonpartikler i porene på lakken.

hvor får du 600 grader celsius fra?jeg har rom temratur og min teflon legger en hinne da skjønner ikke helt hvor du har fått det fra hvilke merke teflon er dette?tefcar sin skal legge må når det er over 20 grader i rommet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ekstrem varme mener jeg at teflon krever vel cirka 600 grader celsius for å legge igjen en "hinne". Det som skjer ved en teflonbehandling er at det legges små teflonpartikler i porene på lakken.

hvor får du 600 grader celsius fra?jeg har rom temratur og min teflon legger en hinne da skjønner ikke helt hvor du har fått det fra hvilke merke teflon er dette?tefcar sin skal legge må når det er over 20 grader i rommet

Det er dette som er poenget mitt, teflon kan ikke legge "hinne" når det kreves en ekstrem temperatur for at denne reaksjonen skal foregå. Dette er bare enkel naturfag. Alle vokser legger partikler i mikroporene på lakken, noen mer motstandsdyktige enn andre mot ytre påvirkning.

Mange ganger hører en også at det blir anbefalt at voksen skal "herde". Dette er en umulighet siden voksen alltid er flytende på flasken og ikke blir tilsatt noen form for herder. Et en-komponent produkt kan aldri herde, bare tørke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":1u395j5s]Nå har jo denne tråden gått over i proffverden for lenge siden, men for meg som er en nybegynner da:

-Håndpolering, med Autoglym Ultra Deep Shine (Har diamantsvart bil)

-Meguiars microfiberklut til å ta av poleringa.

-en eller annen voks etter dette? (meguiars(?) deep crystal step 3? dyr?)

Det jeg da lurer på:

-Hva er bra til å smøre på poleringsmiddelet med?

-Skal jeg bruke stor kraft?

-Hvor lang tid skal jeg f.eks. bruke på panseret? (som en indikasjon)

-Hvor mye bedre er en microfiberklut, enn det gode gamle polergarnet?

Jeg har tidligere opplevd å lage riper med microfiberklut...

-Hvordan skal eventuell voks smøres på?

Ang. sorte plastlister:

Bumpershine før eller etter polering? Har sett begge deler i denne tråden...

Mye bra tips her, men det gikk fort litt over hodet på meg... :crazy:

kjøp deg en makin du sliter deg ut med og hånd rense bilen først.når du har gjort dette kan du hånd polere.bruk en microfiberklut uten sømmer i kantene og legg den på lakken og bruk hånden som når du baker en bolle og ikke legg my vekt bare lett beveglser.jeg har egne svamper som jeg smører det ut med.vask bilen grudig ha på asfalt fjerner fra mitt på døra og ned latt dette virke litt han på et lag med såpe over hele bilen og spyl grundig av.jeg spyler pra bunn og op til taket først jobber meg rundt hele bilen så spyler jeg taket og ned rundt hele bilen.jeg spyler nederst først fordi hvis man spyler fra taket og ned rener såpen av og for ikke hatt sin virkning med og løse opp all driten.men husk alltid og spyle bilen kjempe godt.når du har gjort dette kan du ta en helt ny svamp og håndvaske bilen.har du vært flink nok med forvasken skal du ikke få sand og dritt i svampen.jeg bruker bumper shine etter jeg har polert bilen fordi du må huske at bilen skal være helt tør når du skal polere.jeg maskerer inn alt av lister rundt hele bilen alt som er gummi eller plast teiper jeg inn for da slipper jeg og få sjoler på plasten, og noen polisher gjør lister hvite og misfarget og dette kan være vanskelig å få bort noen ganger. håper jeg svart på noe er det noe mer så bare spør.ble vel kanskje litt rotet dette her :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ekstrem varme mener jeg at teflon krever vel cirka 600 grader celsius for å legge igjen en "hinne". Det som skjer ved en teflonbehandling er at det legges små teflonpartikler i porene på lakken.

hvor får du 600 grader celsius fra?jeg har rom temratur og min teflon legger en hinne da skjønner ikke helt hvor du har fått det fra hvilke merke teflon er dette?tefcar sin skal legge må når det er over 20 grader i rommet

Det er dette som er poenget mitt, teflon kan ikke legge "hinne" når det kreves en ekstrem temperatur for at denne reaksjonen skal foregå. Dette er bare enkel naturfag. Alle vokser legger partikler i mikroporene på lakken, noen mer motstandsdyktige enn andre mot ytre påvirkning.

Mange ganger hører en også at det blir anbefalt at voksen skal "herde". Dette er en umulighet siden voksen alltid er flytende på flasken og ikke blir tilsatt noen form for herder. Et en-komponent produkt kan aldri herde, bare tørke.

vi har testet over enn 5 års periode med samme type bil samme farge samme farge gått på samme sted og ca like mange kilometer den en renset vi og polerte og la på polish.den andre la vi 12% tefcar teflonbehandling på bilen.den bilen med polish hadde begynt og ruste i hjulbuene det hadde ikke den andre. det er mer info om dette produktet på TEFCAR.NO

mener du at teflon bare er tull?har du andre produkter du kunne anbefalt da?er alltid intresert i og lære om andre ting og prøve det ut.hvis det er bedre som du mener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...