Gå til innhold

M-50 motor.?


M3 Yngve
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte meg en M-50 hel alu motor i går, uten vanos. Er det noen her som vet om M-20 veiva passer? Tengte på kansje å stroken den med diesel veiv eller en fra Hartge. (2,7) Men så har jeg fått nyss om at jeg kan kjøpe veiv,råder å stempler fra Hartge eller andre?, å få 3,2 liter. Å det er jo mye bedre. Kan noen gi meg noen tips? Må jeg borre motoren får å få 3,2? Har noen noen tips. ?? Yngve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har fått greie på må du borre for å få opp til 3.2... Leste litt om dette på Shmidmann.dk sitt forum. Men er ikke M50 motoren alu topp og støpejern bunn? M52 er alt alu trodde jeg?

Hva planlegger du? Turbo, eller bare med volum og litt mer effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Har tenkt meg turbo ja. Kjøpte den her for jeg fikk den så billig. Er egentlig en reserve motor. Har en M-20 med Garret G-40 tutbo,annen kam, diesel veiv, (2,7) Autronics data sprut og div. Har byttet til med bilen motoren står i. Så jeg vet ikke så mye om motoren. Men det er org ned dreide stempler og jeg kjører mye lade trykk. Så jeg tenkte å sette inn andre råder å smidde stempler i M-20. Men så kom jeg over denne motoren. Så da er planene å sette eventuelt diesel veiv i M-52. M-52? motoren, med andre råder og smidde stempler.Men så fikk jeg høre om konvertering til 3,2. Jeg må jo spare masse vekt på den hel alu motoren også? Men den går jo sikkert ikke ann å borre så mye (3,2) Da må jeg sikkert bytte foringer? Er 3,2 M3 motor i hel alu? Men passer diesel eller Hartge 2,7 veiv i M-50. M-52? Hvor mye turbo trykk tåler M-20 diesel veiv, med org ned dreide stempler? Skal bremse motoren i påsken, så da for vi se hva den er god for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel veiva er ikke problemet ditt,det er råder og stemplene som er ett "problem" over 4-450hk.

Veiva er skuddsikker.

Dette gjaldt M20.

Alu motoren er ikke anbefalt å lade på tror jeg,gå for m50 isteden-uten vanos.

All denne borringa di og alt det...ville kanskje vært bedre å fått tak i en s50b30 eller s52b32?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder M-20 motoren som jeg har, så har han gamle eieren lada 1,8 kg på 98 bensin og 2,2 med WP race bensin. jeg skal bremse den i påsken,så for se hvor mye hk og nm den yter. :lol: Skal nok "mappe" ned litt. Trenger nok ikke så mye hk, når jeg skal på gatebil treff. Men på drag, skal jeg lade med 2,2 og race bensin. Så får vi se om ting holder eller ikke. Han gamle eieren har jo brukt bilen til drag i Sverige, hele 05, uten for mye problemer. Bilen har godt 9,89 på 402 og 227 km. Så skal vi se om jeg greier å ratte til noe der om kring. Men jeg skal mest bruke den til gatebil treff.

S50b30 og S52b32 er det stål blokk på dem eller alu? Den motoren jeg har kjøpt, er hel alu, uten vanos. Det er litt merkelig, men sånn er det. Det skal være en 96mod. Den skal være bestilt som bytte motor, til en 92 mod.

Hvorfor er alu blokk ikke å anndbefale ,når man skal ha mye trykk?

Jeg må ned i vekt. Vekt er mye hk, og ikke minst billig.

Så dere tror eller vet, at diesel veiv passer i M-50,52?

Hvor for jeg kjøpt "gromme" råder å stempler til M-20 og M-50,52. Da mener jeg 2,7?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekka litt rundt nå. Å ser at S-50b30 og S-50b32 er stål blokk. Men den S-52b32 er jo en Usa utgave, å har kun 240 hk? Så da er den ute lukket. Jeg ønsker meg en liten sekser,med mye pulver. Og så lett så mulig. men holdbar heten må jo være bra den også. Hadde jo en S-38M36, som jeg kjøpte bare for å tjene noen kr. De S-38 motorene blir alt for tunge å svære, etter min mening. Skulle kansje ha mekka sammen en S-14 motor.? Men da har mann ikke det gode sekser draget. Skal vel kansje først se hva den gode M-20 duger til. Kansje den er god som gull. Har ikke prøvd bilen en gang. Det har jo vært så mye snø på østlandet i vinter. Å jeg jobber på vestlandet. Så nå er det mye mekking i påsken for å få den ferdig. Det vet jeg flere som skal. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at du er på rett vei når du snakker om å oppgradere motoren med smidde komponenter. Den motoren du har i dag lever på lånt tid med det effektuttaket forrige eier tok ut. Såvidt jeg vet så knerta han 2 sett med stempler i løpet av 05 sesongen. Det er jo heller ikke så rart med 650+ hk fra en M20 med bare standard BMW-deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder M-20 motoren som jeg har, så har han gamle eieren lada 1,8 kg på 98 bensin og 2,2 med WP race bensin. jeg skal bremse den i påsken,så for se hvor mye hk og nm den yter. :lol: Skal nok "mappe" ned litt. Trenger nok ikke så mye hk, når jeg skal på gatebil treff. Men på drag, skal jeg lade med 2,2 og race bensin. Så får vi se om ting holder eller ikke. Han gamle eieren har jo brukt bilen til drag i Sverige, hele 05, uten for mye problemer. Bilen har godt 9,89 på 402 og 227 km. Så skal vi se om jeg greier å ratte til noe der om kring. Men jeg skal mest bruke den til gatebil treff.

S50b30 og S52b32 er det stål blokk på dem eller alu? Den motoren jeg har kjøpt, er hel alu, uten vanos. Det er litt merkelig, men sånn er det. Det skal være en 96mod. Den skal være bestilt som bytte motor, til en 92 mod.

Hvorfor er alu blokk ikke å anndbefale ,når man skal ha mye trykk?

Jeg må ned i vekt. Vekt er mye hk, og ikke minst billig.

Så dere tror eller vet, at diesel veiv passer i M-50,52?

Hvor for jeg kjøpt "gromme" råder å stempler til M-20 og M-50,52. Da mener jeg 2,7?

S50B30 og B32 har begge støpejernsblokk.

Alublokk er ikke stabilt nok for mye trykk, flere svensker har kjørt f.eks. 328i motoren til helvette over 1 bar. Men det er jo fritt fram for å prøve. Men generelt er vel støpejern mer stabilt.

Dieselveiva til M20 passer IKKE i 24v motorene. Dvs. M50, M52 osv. Såvidt jeg vet så bruker man 328i veiva i M50 osv for å øke volum samt beholde støpejernsblokka.

Nesten alle motortrimmere skaffer råder og stempler til M20 og M50, alt handler om kvalitet, pris og leveringstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kjørte i stykker to vippe armer, så tok tennings banken, de to stemplene. Hadde jeg bare hatt tid, så hadde det nok stått andre råder og smidde stempler i motoren nå. Men tid er noe mann skulle kunne kjøpe. Så er det ikke 650 hk!! Jeg skal bremse den i påsken, så da for vi greie på hva det bor i den. Men jeg skal ikke kjøre med så mye lade trykk, på Gatebil treff. Men når jeg skal prøve meg på "stipa" så har jeg tenkt å putte på litt go høy oktan bensin og "mappe" om. Har ikke fått prøvd bilen enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke jeg som kjøpte den. Det var en kompiss, som var nede å kjøpte den. Han kjøpte den i Januar. Så ble det en jævla lyd i bak akselen. Da bytta han den med en annen kompiss. Så fikk jeg tilbud om å bytte den til meg mot en Opel Ascona A med Volvo 2,3 16V og Scania turbo (bremset 553 hk og 640 nm) Håper han nye eieren av den bilen, kommer til østlandet på Gatebil treff. Den går ordentlig godt. Solgt til Tronheim. Måtta betale litt i mellom, men har vel kommet greit til den bilen. Hva tror og mener folk at den ble solgt for? Så skal jeg si om jeg har blitt lurt eller gjort et kupp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørt noe om 150k SEK, det er i så fall tidenes salg når man tenker på at motoren består av originale deler. Var visst ikke meningen at svensken skulle selge, men så hadde en nordmann kommet med et tilbud han ikke kunne si nei til.

Du har sikkert gjort en ok deal, tenker mest på han som opprinnelig kjøpte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...