MERN Skrevet Mars 25, 2006 Share Skrevet Mars 25, 2006 Vet det ikke er lov å bruke tåke/kurve-lys sammen med vanlige lys, men er det lov å bruke tåke/kurve-lys sammen med parklys? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Proffen Skrevet Mars 25, 2006 Share Skrevet Mars 25, 2006 Jo, det er lov til å bruke det som kjørelys. Men kun på dagen. Når gatelyset tennes, så skal man gå over til vanlig nærlys (Det er ihvertfall det jeg har hørt). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Boss Skrevet Mars 25, 2006 Share Skrevet Mars 25, 2006 Skal kun brukes sammen med parklys. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SiggenK Skrevet Mars 25, 2006 Share Skrevet Mars 25, 2006 Er vell lov ved dårlig sikt sammen med langlys.. Og de skal vel slukkes når langlysa slukkes? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peoplez Skrevet Mars 25, 2006 Share Skrevet Mars 25, 2006 Dagslys, dvs. før mørkets frambrudd Har du lov til å kjøre med: vanlig nærlys Tåkelys/grøfte lys + parklys/angel eyes Etter gatelys er komt på, og solnedgang. Nærlys/langlys Visst det er mye tåke eller dårlig sikt, så kan du kjøre med tåkelys framme og bak. oder? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet Mars 25, 2006 Share Skrevet Mars 25, 2006 Ang tåkelys bak, skulle den brytern vært så godt gjemt at folk måtte lete litt for å finne den. Er ikke få ganger jeg har kjørt bak folk som kjører med neddugga bakrute, og tåkelysa på. Blir så sinnsykt hissig av sånt! At ikke folk kan lære seg forskjellen på de to bryterne!?!? Arg! Kan jo selvfølgelig også si det er et dårlig design fra bilprodusentene da, om folk tar feil av de. Synes tåkelysa bak er en uting uansett, om det ikke er snøstorm og kolonnekjøring på vidda. Eneste de fører med seg i tåke er jo at han i bilen bak ikke ser en dritt, bortsett fra de lysa... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Mars 25, 2006 Share Skrevet Mars 25, 2006 problemet er jo nettop at de er så godt gjemt at folk ikke får skrudd av tåkelysa. da får du sette på fjernlysa og glemme hvordan de skrus av. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Mars 26, 2006 Share Skrevet Mars 26, 2006 Vet det ikke er lov å bruke tåke/kurve-lys sammen med vanlige lys, men er det lov å bruke tåke/kurve-lys sammen med parklys? Ja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet Mars 26, 2006 Share Skrevet Mars 26, 2006 Dagslys, dvs. før mørkets frambruddHar du lov til å kjøre med: vanlig nærlys Tåkelys/grøfte lys + parklys/angel eyes Etter gatelys er komt på, og solnedgang. Nærlys/langlys Visst det er mye tåke eller dårlig sikt, så kan du kjøre med tåkelys framme og bak. oder? Er det ikkje ein regel som seie at du har lov til å kjøyre med park/tåkelys når det er opplyste gate...??? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Mars 26, 2006 Share Skrevet Mars 26, 2006 Dagslys, dvs. før mørkets frambruddHar du lov til å kjøre med: vanlig nærlys Tåkelys/grøfte lys + parklys/angel eyes Etter gatelys er komt på, og solnedgang. Nærlys/langlys Visst det er mye tåke eller dårlig sikt, så kan du kjøre med tåkelys framme og bak. oder? Er det ikkje ein regel som seie at du har lov til å kjøyre med park/tåkelys når det er opplyste gate...??? Nei, det er ikke lov Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Mars 26, 2006 Share Skrevet Mars 26, 2006 VELDIG mange som kjører med Park/tåkelys om kvelden/natten... det er irriterende... særlig Taxi kjører med denne kombo'en... Jeg skjønner egentlig ikke problemet med å bare kjøre med kjørelys.... selv kjører meg med Kjøre-lys og tåke/grøftelys når jeg kjører E32'en fordi den har så ELENDIGE lys. Det er de dårligste lysene jeg noengang har sett på en bil.. Sikkert de samme lysene som på Tidlige E34 eller noe... noen som vet hvorfor disse lysene er så på tryne... og da mener jeg virkelig overraskende svake.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Mars 26, 2006 Share Skrevet Mars 26, 2006 Er vel slitte reflektorer eller.no ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kilronan Skrevet Mars 26, 2006 Share Skrevet Mars 26, 2006 Å forstå reglene for tåkelysbruk skal være overkommelig, men skjønner ikke helt vitsen med å diskutere dette videre her. BMW-sjøfører gjør uansett som de vil og kjører gjerne med tåke/parklys hele natta, midt i sentrum og midt i skauen. Det finnes tusen (bort)forklaringer på hvorfor, men alle vet jo hvorfor de _egentlig_ gjør det. Nemlig for å fete'an max for de andre rånekollegene sine. Og for å vise vanlige bilister at man egentlig er en stor fjott. Kombineres ofte med å kjøre dritfort og ligge langt oppi ræva til forankjørende bil selv om man egentlig ikke har spesielt dårlig tid. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet Mars 26, 2006 Share Skrevet Mars 26, 2006 Jeg er nødt å kjøre med tåkelys + nærlys på småveier for tiden fordi nå ligger det høye isfjell i midten av veien mange steder. Ikke at bilen min er senket så veldig mye men det er nok til at den skraper nedi av og til. Er også lettere å oppdage hull i veien med tåke/kurvelys på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johjoa Skrevet Mars 26, 2006 Share Skrevet Mars 26, 2006 Dagslys, dvs. før mørkets frambruddHar du lov til å kjøre med: vanlig nærlys Tåkelys/grøfte lys + parklys/angel eyes Etter gatelys er komt på, og solnedgang. Nærlys/langlys Visst det er mye tåke eller dårlig sikt, så kan du kjøre med tåkelys framme og bak. oder? Viktig å få med at sikten skal være så redusert at du må kjøre saktere enn den angitte fartsonen hvis man skal bruke fjernlys+tåke+nærlys... altså alt av lys som går ann å få til å peke forover.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå