Gå til innhold

Hvordan sjekke ekte watt på forsterker?


Anbefalte innlegg

Hei

jeg lurte litt på hva man gjør når man har forsterkeren inne for å sjekke watt'n? hvilke instrumenter blir brukt for å sjekke dette og er det muligheter for å klare å gjøre dette selv så man slipper å reise til bilstereo butikker land og strand rundtom i norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hei vist du har ett tang ampermeter og ett mulitimeter så kan du måle kor mangen ampere forsterkeren trekker og kor mangen volt spenning det er,

da ganger du volt med ampere da har du kor mangen watt forsterkeren trekker, det blir ikkje heilt nøyaktig for virknings graden er ikkje 100% men du ser vertfall kor mye den trekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda.. den vil vel levere ca 14.4v ell no? eller litt i underkant.. kommer jo ann på regulator'n din det da.. men ca rundt 14. men, en forsterker vil aldri kunne dra så mye heller. men, ett sted tett oppunder 700w er det nukk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det vil ikkje bli rett det dere for det er smelte sikringer og dei tåler mye mere enn dei er oppgitt til under korte belastninger vist du kan belaste anlegget med samme frekvens lenge, og sikringine da ryker så yter den det som sikringer er oppgitt til eller mere, vist sikkringene ikkje ryker er det usikkert kor mye den yter, skal du få ett skikkelig resultat bør du ha ett tang amper meter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, jeg driver nå 2x12" Sony Xplod Pentagon elementer uten problemer nå med den forsterkeren. men jeg vil selge de 2 å gå over til 1 12" istede da bassbrølet blir vel høyt iforhold til hva jeg vil ha i bilen..+ at kassen automatisk blir større med 2 elementer.

Tips til et 12" eller 15" element som drar god nytte av rundt 700watt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir ikkje heilt rett det der, du må belaste forsterkaren konstant med samme belastning lenge, for og få rett resultat, det er ikkje sikkert sikkringene vil ryke fordi det er smelte sikkringer og dei tåler somregel endel meir enn det dei er oppgitt til..

beste resultat blir med tang ampermeter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt uttrykkene "jallawatt" og "japsewatt", altså at enkelte "mindre kjente?" produsenter/merker "skryter på seg watt"..

hvordan er dette med de store og kjente merkene?

Pioneer, RF, Audison, Sony, Infinity etc...

Slik jeg har forstått av svarene ovenfor, så levere "alle" forsterkere "litt under" det som står, men er dette avviket større hos de "mindre kjente merkene"?

og forresten, er det rms eller max/peak dere diskuterer her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

max\peak watt er verdiløst, for det er watt en forsterker kan produsere i veldig kort tid.

rms er kontinuerlig belastning, det er det som er interesant, ang merker osv, så oppgir kjente merker sommregel riktige watt, har ikkje helt tro på sony, men eksempel helix leverer faktisk mere enn oppgitt i noen tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, jeg driver nå 2x12" Sony Xplod Pentagon elementer uten problemer nå med den forsterkeren. men jeg vil selge de 2 å gå over til 1 12" istede da bassbrølet blir vel høyt iforhold til hva jeg vil ha i bilen..+ at kassen automatisk blir større med 2 elementer.

Tips til et 12" eller 15" element som drar god nytte av rundt 700watt?

ka med 2 10" ellementer, er en veldig god løsning og det holder somregel med en kasse på rundt 50 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...