Gå til innhold

erfaringer med elektrisk muttertrekker?

mEhE
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en Bosch prff muttertrekker på jobben. den vrei av 16mm8,8 bolter som smør på fullt trykk.

Bruker nå en batteri trekker 18v. Har ikke hatt noen problemer med den.

Løsner rustede, og bolter med lock tite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg hadde en Bosch prff muttertrekker på jobben. den vrei av 16mm8,8 bolter som smør på fullt trykk.

Bruker nå en batteri trekker 18v. Har ikke hatt noen problemer med den.

Løsner rustede, og bolter med lock tite.

Då burde den vel ikkje stått på fullt med så små boltar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for luft, du får fint kjøpt en grei kompressor og muttertrekker for en 1000,- til 1500,- spenn, kan ikke tenke meg at elektrisk er noe særlig, tenker da på bolter som sitter godt, det gjør mange bolter på hjulene også som regel, har vært borti tilfeller der luft ikke har vært godt nok heller med anlegg som leverte 8-10 bar kontinuerlig.

En kompressor i den prisklassen holder ikke mål. Det handler ikke om ant. bar, men kubikk luft/min. Tank størrelsen er da ikke så viktig, siden kompressor skal levere nok uavhengig av tanken. Skal man ha stor tank med litenkompressor, trenger du sikkert å bygge på garasjen for plass til tanken, samt søke komunen om tillatelse til installering av farlig verktøy :wink: (En 10kubikk tank med 8bar luft trenger sort areall om det smeller, og det SMELLER!

Skal du handle i den prisklassen, kjøp elektrisk.

Har du peng, kjøp en kompressor som leverer min 400m3/min med luft. Fyll opp skapet med Ingersoll Rand verktøy, og du er i boks. Men dette koster. Regn ihverfall 10 store.

Vedr. momentpipe, så trekker disse påtrykt moment, uavhengig av tilført moment. Og som flere nevner, trekk aldri til hjulboltene uten denne, det er nok med ett lite drag i hjulkrysset, for man skal uansett ikke dra på seg prolaps. Bare husk å etterdra etter noen km.

Ingenørhøyskolen regnet på behov for størrlese på hjulbolter. Dette var på diverse Toytata og Ople. Det viste seg at man kun hadde behov for 4stk 5mm bolter. Grunnen til at deet er benyttet >12mm er at privatpersoner selv drar disse boltene. Selv podden med 2m latmannsarm(som man skulle tro flere benytter) klarer å trekke istykker disse. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vel love deg såpass at hadde jeg og flere her på forumet hatt 5mm bolter så ville de ryki av fortere en jeg får sagt FAEN!

Så heelt uten grunn til 12mm er det ikke.

Men skjønner tegninga ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare tilføye at jeg har dårlig erfaring med kompressorer til rundt 1000-1500kr..

Jeg kjøpte en gang sandblåsepistol til denne i fjord, hadde fullt trykk på kompressoren, og sandblåsepistolen, og den klarte å blåse vekk lakken, men ikke rusten, så en billigkompressor, og sandblåseutstyr, eller verktøy som krever mye luft /trykk/kraft er ikke noe å satse på..

Det høres fint og flott ut der man handler det! Men når du kommer hjem så kommer du til å bli skuffet om du kjøper noe slikt!

Disse billigkompressorne egner seg kun til snekkere og lignende!

Skal du ha til litt "kraftigere" verktøy som krever mye luft/bar/nm osv. så må du nok opp i prisklassen fra 5-6000kr ++ i tillegg til det verktøyet du trenger.. Først da har du det som er kraftig nok til bilbygging og lignende når det gjelder det varktøyet som går på luft!

Men lykke til videre med ditt søken/valg etter verktøy! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vel love deg såpass at hadde jeg og flere her på forumet hatt 5mm bolter så ville de ryki av fortere en jeg får sagt FAEN!

Så heelt uten grunn til 12mm er det ikke.

Men skjønner tegninga ja.

Jeg tror heller ikke at alle biler ville følt seg bekvem med 5mm bolter, men tenk bare på at selv en Fiesta har 12mm bolter, det samme som M5, dog har denne 5stk, men allikevell!

Det er overdimensjonert, og grunnen er at riktig moment blir utelatt. Hvis man drar en 5mm bolt riktig, har man ett relativt stort område for bolten å jobbe på. Det skal ikke mange Newton til får man endrer dette til katastrofe. Det er veldig greit å dra av hodet på en 5mm bolt, men å strekke den eller klippe den av med riktig anlegg og moment krever faktisk en hel del.

Er ganske sikker på at bortimot 90% av alle biler du møter på veien er overdratt, og marginer derfor er krympet vesentlig. Derfor 12mm bolter.

Men som sagt, dette var diverse standard Ople og Toytata, og jeg forventer å ikke finne noen fra dette forumet på gaten med hatt og slike biler :smoking:[-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 months later...
Noen som har erfaringer med denne muttertrekkeren? http://www.tool24.no/product_info.php?p ... k3c95rg1f4

Hovr mye moment skal til for å feste en hjulbolt?

Jeg har kjøpt den lille 18V muttertrekkeren til DeWalt og den er kjempe. Klarer ikke hjulmuttre som er satt til som F, men den fester de fin-fint og løsner de igjen også. Men den klarer altså ikke muttre som er satt fast på ei dekksjappe f.eks. Kan nevne at jeg brukte den til å bytte dempere og satte på coilovers istedet, var super å ha da også. Rett og slett veldig fornøyd. Men kunne vel ønske meg en litt kraftigere, så den du linker til der er nok helt super. (selv om den også er en god del større rent fysisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaringer med denne muttertrekkeren? http://www.tool24.no/product_info.php?p ... k3c95rg1f4

Hovr mye moment skal til for å feste en hjulbolt?

Jeg har kjøpt den lille 18V muttertrekkeren til DeWalt og den er kjempe. Klarer ikke hjulmuttre som er satt til som F, men den fester de fin-fint og løsner de igjen også. Men den klarer altså ikke muttre som er satt fast på ei dekksjappe f.eks. Kan nevne at jeg brukte den til å bytte dempere og satte på coilovers istedet, var super å ha da også. Rett og slett veldig fornøyd. Men kunne vel ønske meg en litt kraftigere, så den du linker til der er nok helt super. (selv om den også er en god del større rent fysisk)

Ok. Men hvis den lille har 180Nm og den store har 410Nm så betyr vel det at man burde ha en momentpipe for å skru på hjulbolter med den store? Eller? Er momentpiper lett å få tak i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at man må bruke noen form for moment ja, jeg synes den lille skrur perfekt til. Noen få vil nok synes den skrur litt for mye til, og noen fler vil synes den skrur litt for lite til. Så passende moment er nok i det området der. For alufleger selvfølgelig :wink:

Nettopp. Det var jo ikke akkurat noen svimlende stor prisforskjell på akkurat disse to da. 200,- :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...