Gå til innhold

Trimming av M52B28 motoren...


GromBil.com
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å ta ut litt mer power av maskinen som står i min 96mod BMW e36 328i coupe. Pr i dag leverer den rundt 193hk og 280Nm... Har hørt det skal være kurant å ta ut rundt 240hk av disse motorene. Kunne tenke meg tilbakemelding fra noen som har gjort dette med sin bil?

Vet at man kan skifte utblås og innsug for mer effekt. Men jeg har inntrykk av at de "vanlige" metodene med KN filter og effektanlegg ikke er nok eller i værste fall ikke gir noen effekt ekstra? Samme med chip... Lite merkbart...!?

Har satt på KN filter, chip og effektpotte bak på en 528 e39... Dette må jeg si var lite merkbart... Ønsker noe mer utav motoren. Tenker da på kammer, kansje porting osv?

Kom med tips om du har vært borti dette før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør innsuget til M50 bedre egnet for tuning? Mere flow...?

Er disse " plug and play".. og passer om hverandre?

Ser på bildet at fyren har et rør til luftintaket...

m50_diy_2.jpg

Finnes den typen i salg eller må man lage noe slik selv... Har liten tro på de kittene hvor filteret suger luft fra motor rom... Spesielt på varme dager og varm motor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er det ingen som har trimmet denne motoren ordentlig i Norge.

Men i USA og England derimot der denne bilen er vanlig snakker vi andre boller.

Motoren er god for mye mer enn 240. Er folk i USA med 280-290 HK i den motoren.

Gjør du disse oppgraderingene skal du klare minst 260 HK

-US S52 kamaksler

-M50 manifoil

-omprogrammer hjernen så den er tilpasset kamakslene og manifoilen

-Cold Air Intake med sportsluftfilter (selvfølgelig avskjermet fra varmluft)

-effektanlegg (helst med grenrør og fjerne kattene)

-fan delete mod

-underdrive pulleys

På disse sidene er det masse info, bruk søkefunksjon:

www.bimmerforums.com (dynopapiene her gjelder effekt på bakhjulet siden det er sånn de gjør det i USA, flere på forumet der med over 260 HK i 328i, en med 750Hk men det er med turbo)

www.e36coupe.com (les på forumet der, I England regner de om effekten til motoreffekt på dynopapirerene, en med 260HK der)

Lykke til! Gi beskjed om hvordan det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M50B25 manifoilen (viktig at det er B25 ikke B20) flower mer på høyt turtall men muligens bittelitt dårligere på lavt og middels turtall men er nesten ikke merkbart.

Man mister kanskje litt dreimoment og effekt under 4500 rpm (ca 5-10%) men over så merker du enn sinnsyk forbedring av draget.

Når det gjelder CAI så tror jeg at det er best å ha filteret på luftmassemåleren og isolere det ordentlig, da kommer luften fra flere steder og bli ikke bli dratt gjennom ett rør. Er vel også lett at det drar inn vann også med den andre løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...