Gå til innhold

Defekt strammehjul dynamoreim.


VillKapping
 Share

Anbefalte innlegg

Hallo! Hadde inspeksjon 2 for et par uker siden. Da ble det oppdaget: defekt strammehjul dynamoreim. Pga. dette høres jo 6'eren min ut som en gressklippermotor! Har sett litt nedi motorrommet og det høres ut som det er det øverste hjulet på reima som er defekt. Sitter ca 15-25 cm unna vifta. Er ikke noen mekker akkurat, men et sted må man jo begynne! :D Er det noen som har byttet dette? Eventuelle tips tas imot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Ikke noe spesialverktøy eller noe slik krøll da? Dette høres jo enkelt ut. En av de få delene man faktisk ser i motorrommet. Som ikke er under all mulig slags deksel og lignende. Ikke skifte selve hjulet, men bare lageret? Som du hører så er jeg ganske grønn men.. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Regner nesten med at den må ut for å komme til med verktøy?

har også en slik lyd i motoren, er det det hjulet som vifta går om? kan vel egentlig være et hvilket som helst av reim hjulene, som lageret kan være på nedtur?

Da den var på naf test kommenterte de løpehjulet, er det det vifta går om, eller sitter det lenger ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg er det ihvertfall det øverste hjulet som sliter.. Hvis jeg husker riktig så er det bare sånne små svarte plasthjul lenger ned der, mens det øverste hjulet er større. Ble skikkelig gnom språk dette her, men sikkert noen inne her som kan komme med noe litt mer teknisk riktig forklaring. Skal jo skifte panser snart så mulig jeg får BMW til å ta det hjulet samtidig. Får pris på det i dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ja.. Da har jeg kjøpt meg nytt strammehjul. Prøvde å skifte i helga. Problemet er når jeg skal slakke reima. Det vesle hjulet som sitter under det slitte strammehjulet skal være fjørbelastet og det skal gå an å bøye dette tilbake for å slakke reima. Men dette var ikke lett nei! For det første er det tork som skal brukes der, for det andre sitter dette ganske hardt ja! Også sitter jo mutteren på strammehjulet som et lite helvete da.. Kan ikke være at denne skal skrus andre veien vel?? hmm.. Tar imot tips angående hvordan løse dette med å slakke reima. Eller må jeg slakke reima for å skifte hjulet? Kan sikkert bli vondt å få på det nye.. Nekter å gi meg enda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker umbraco nøkkelen og skruen i strammehjulet til å slakke viftereima,for den må løsnes.Press ned så slakker du reima,ta av reima og skru av,samme gjør du når du skal ha på hjulet igjen,skru til det sitter og press ned for å få på reima igjen ,enklere enn du tror men litt trangt.Du kan med fordel bytte begge strammehjul hvis du har aircondition.Bruk en hjelper til å ta av reima så går det lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ja.. Etter god veiledning av Bjalle så fikk jeg da skiftet reimhjulet mitt og hadde et håp om at ulyden nå skulle bli borte. Startet opp igjen bilen og det var slik jeg fryktet. Noe av ulyden var borte, men det piplet litt vann fra vannpumpa. Har hatt mistanke om at denne var gåen ettersom jeg har sett på vannpumpa at den ikke gikk slik den skulle. Trodde nå den skulle holde mer enn de 83000 km som bilen har gått nå, men det er vel slik som kan skje.. :( Dette er ihvertfall noe som jeg ikke skal begynne å skifte selv tror jeg.. Sett på pris på vannpumpa, koster rundt 700 kr. Noen som vet hvor mye dette ca koster å skifte på BMW verksted og eventuelt antall timer som brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...