Gå til innhold

Hva trekker strøm på en parkert BMW?


cc300
 Share

Anbefalte innlegg

Står den inne eller ute? Tente lysstoffrør er kjent for å spise strøm fra batterier...

Så hvis den står i en garasje med et lysstoffrør over seg så kan det være forklaringen.

Hva mener du med dette? At et lysstoffrør trekker strøm fra et batteri, som lysrøret ikke er koblet til? Isåfall vil jeg gjerne ha en logisk forklaring på åssen det fungerer?

Har ikke noe forklaring på hva som gjør det, men har hørt det fra en rekke bilforhandlere og folk som jobber på verksted.

He he heeeeeee :lol:

Lørdan du fikk dette fortalt ell :?:

Det var det veldig så skeptiske vi var da! :lol:

Har dere virkelig ikke hørt om det? Sist jeg fikk fortalt dette var i januar da jeg var hos Bengtsson Autosalg for å prøve den grønne E38 728en som stod der i evigheter. (Og nei det var ikke en unnskyldning for at bilen ikke startet fordi de ikke ville låne den ut til meg, fikk ha den en hel dag faktisk :D )

Samme ble jeg fortalt av en mekaniker hos Bertel O. Steen, biler som stod inne i flere dager ble tappet for strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da, teorien stemmer den, men det er visse forhold her som ikke ligger til rette for at man skal klare dette (vel og merke i min teoretiske verden :wink: )

Ett lystoffrør kan faktisk tenne uten berøring med strømkilde. Det er bare å ta med seg under høyspentlinja det, så ser man. Men for at lystoffrør skal kunne tappe ett lavtspent 12V batteri, bør det nok ligge med nesten tennstift avstand.

Det er også i teorien mulig å "stjele" strøm fra høyspentlinja. Det er bare å lage seg en stor nok spole som man spenner opp mellom mastene. Her vil det da også bli indusert spenning.

Litt mat for dere som bor under slike master også dette, kan ikke forestille meg at det kan være sunt på sikt.

Jeg vil nok heller anta at bruktbilselgere gjengs benytter dette som "lovlig" unskyldning for biler som har stått lenge for salg, og som mangler vedlikehold, evt har en el.feil (stømtyv) de ikke ønsker å koste på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en ting som stjeler strøm på våres kjære BMW'er som ikke så veldig mange har fått med seg tydeligvis.

Starterreelet er faktisk laget så genialt (ironisk) at det går strøm gjennom det når bilen er avslått og det tapper strøm.

Har ikke sett slikt på andre merker og ble forbløffet over tysk ingeniørkunst når jeg fant ut dette!

Det var riktignok på en E30, men stor sannsynlighet at det er slik på andre modeller også. Nei ikke noe galt med bilen. Dette er noe som står svart på hvitt i koblingskjemaene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...