e30 tic Posted April 15, 2006 Share Posted April 15, 2006 hadde akkurat fått bilen på veien og prøvekjørt den for første gang med manuell kasse, alt i den forbindelse funket bra. MORRO var det og (meget kontant og fin på clutchen med forsterket 618 trykkplate). parkerte bilen og etter to dager gikk eg for å peile oljen osv.var OK da! startet opp, stoppet for så å peile igjenn. mye vann i oljen! olje lekk mellom blokk og topp?? og eksos ut oljepåfyllingslokket! den fikk nok en alvorlig knekk da eg mistet alt kjølevannet! tok komp test tidligere, var 100% da.. planen min er..av med topp, den demonteres, sendes til sjekk\planing evt porting? montere det sammen med ny mls toppakn i samme tykkelse.og arp bolter! disse boltene er jo rimelig dyre. må jo gå ann å få tak i bolter med samme spec bare fra en annen leverandør feks? regner med det er PPF som er plassen å handle pakning og div annet knask? er btw en fabrikk ny b20 topp, racing ventiler, andre fjører og løftere. gått ca 6000km med 1bars trykk og org pakn mener eg forrige eier sa det var dette har jo faktisk fungert til eg varmkjørte den! dere som har vert i gamet en stund har nok noen innspill her vil eg tro Link to comment Share on other sites More sharing options...
propan Posted April 15, 2006 Share Posted April 15, 2006 Type pakning sto det der? Link to comment Share on other sites More sharing options...
e30 tic Posted April 15, 2006 Author Share Posted April 15, 2006 har ikkje fått av toppen enda..jobber i påsken.. forrige eier sa det var bmw pakning som sko tole noe mer? hørtes rart ut for min del. mener motoren var sammensatt på et bmw verksted\forhandler.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
propan Posted April 15, 2006 Share Posted April 15, 2006 Type bolter er det da? Har toppen eller pakningen gått,har du varmkjørt mye? Jeg vill byttet pakning først og satt i 12/9 bolter. dra til med 9,5 kg så sitter toppen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
e30 tic Posted April 15, 2006 Author Share Posted April 15, 2006 Type bolter er det da?Har toppen eller pakningen gått,har du varmkjørt mye? Jeg vill byttet pakning først og satt i 12/9 bolter. dra til med 9,5 kg så sitter toppen. har som sagt ikke demontert noe enda.. men er nok standard bolter..er vel 12\9 bolter orginalt eller? eg var uheldig og mistet alt kjølevannet på laveste punkt i en slange, dermed merket eg det ikkje før eg stoppet.hadde jevn fart, så hverken damp eller noe annet før eg stoppa.! så toppen har vert varm ja!!fikset dette, fikk bilen hjem, tok komp test osv..var ok da, men røyk bått i starten. er jo usikker på hva som har gått enda..håper i det lengste på blåst pakning men mistenker toppen har gitt seg... er litt tilhenger av å sette i nytt\bedre når først enn har det oppe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stian329 Posted April 15, 2006 Share Posted April 15, 2006 Så du vet ikke om blokka er o-ringa heller da? Om den er o-ringa og du vil slenge på mls-pakning så må du ta ut ringene i hvertfall, men jeg ville bare satt på en ny Elring +0,3mm pakning(så lenge blokka er o-ringa vel og merke). Hvordan mista du alt kjølevannet egentlig? Har du slurva, satt på morkne gamle slanger eller hatt gnissing? Glemt å stramme ein slangeklemme kanskje? Da har du i hvertfall fått bekrefta at det er veldig viktig at alt er på stell! Brødrene Kilander har pinnbolter med muttre for SEK 1848,-/sats www.kilander-racing.se /Stian Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bmw325turbo Posted April 15, 2006 Share Posted April 15, 2006 Er blokka o-ringet er det ganske vanlig med en liten oljelekkasje mellom topp og blokk, men ikke stor da. Er som regel på høyre side, helt fremme! Link to comment Share on other sites More sharing options...
e30 tic Posted April 15, 2006 Author Share Posted April 15, 2006 Så du vet ikke om blokka er o-ringa heller da?Om den er o-ringa og du vil slenge på mls-pakning så må du ta ut ringene i hvertfall, men jeg ville bare satt på en ny Elring +0,3mm pakning(så lenge blokka er o-ringa vel og merke). Hvordan mista du alt kjølevannet egentlig? Har du slurva, satt på morkne gamle slanger eller hatt gnissing? Glemt å stramme ein slangeklemme kanskje? Da har du i hvertfall fått bekrefta at det er veldig viktig at alt er på stell! Brødrene Kilander har pinnbolter med muttre for SEK 1848,-/sats www.kilander-racing.se /Stian vet bare at blokka var nyborret, regner med den ikke er o-ringet dessverre.. denne karen slurver ikke med sånne tulle feil! vertfall ikke på en bil med såpass påkostet motor! dette er det forrige eier som må ta æren for! radiator slangen hadde ligget og gnisset på reimhjulet til servopumpa!fekk ikkje noe unormalt utskalg på tempgiver. vannet forsvant fort ja! dette skjedde vel og merke på vei hjem med ny innkjøpt bil, midt på natta! var passe forbanna da ja! slike feil er tulle feil som aldri skal oppstå! eg tar ikkje slike tjangser med motor til x antall tusen.. får begynne å demontere en dag eg får tid!litt lettere å komme med konkret info! Link to comment Share on other sites More sharing options...
e30 tic Posted April 15, 2006 Author Share Posted April 15, 2006 fikk bekreftet av forrige eier at blokka var kun planet før montering. topp pakningen var en ekstra tykk org bmw pakning. ikke o ringet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
ehrnst Posted April 16, 2006 Share Posted April 16, 2006 ekstra tykk? som i ikke dekompet motor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nygaard Posted April 16, 2006 Share Posted April 16, 2006 lit OT menneh viss man o-ringer blokka, kan mann bruke orginale bolter? m20b25 Link to comment Share on other sites More sharing options...
propan Posted April 16, 2006 Share Posted April 16, 2006 Ja-12/9 bolter, Med 10/9 strekkbolter så løfter toppen seg med 1kg ladetrykk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nygaard Posted April 16, 2006 Share Posted April 16, 2006 hva er forskjellen på disse da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
propan Posted April 16, 2006 Share Posted April 16, 2006 Strekkfastheten og bruddstyrken. 12/9 tåler mer enkelt og greit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nygaard Posted April 16, 2006 Share Posted April 16, 2006 såpass.. hvordan cr mann forskjell? Edit: sto jo faktisk på bolten:P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now