Gå til innhold

Hjelp til å få av vinterdekkene :D


Mauro
 Share

Anbefalte innlegg

Mitt beste tips, som mange har skrevet over her er å bruke en planke på innsiden av felgen, gjerne en tofire å holde denne på innsiden av felgen å slå med en hammer, roter felgen rundt etter noen slag slik at du får tatt litt overalt, tar du i litt da, og holder på en stund skal det mye til for at du ikke får den av tror jeg. Bare IKKE bom når du slår på planken, da får du et stykk mindre pen alu felg! :)

Når du setter på de andre felgene så smører du inn styringa med kobberpasta, for å forhindre dette problemet til neste år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet på dekkverksted måtte vi ofte slå direkte på dekket med slegge for at det skulle løsne.

Da slår du fra hjulets bakside og utover. Prøv dette flere ganger, roter så litt på hjulet å slå igjen.

Pass på at bilen står veldig stødig. ev. ved å legge et reservehjul eller noe annet under bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta enkelt å greit en hammer(Helts sånn med stort hue) Og slå forsiktig rundt på felgen, pleier å hjelpe, vis ikke, prøv å varm den opp!

hvor i all verden har du lært å varme opp en felg?

Hvis du er litt forsiktig så går det stort sett fint å varme selv om det er alufelg, men jeg ville nok brukt det som en siste løsning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er enkelt! Skru av boltene, og bruke jekken til å sakte men sikkert senke bilen så du legger bilen tyngde på felgen.

Enkelt raskt, og greit ;)

Det går ihvertfall ikke om du har lest første innlegget i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta enkelt å greit en hammer(Helts sånn med stort hue) Og slå forsiktig rundt på felgen, pleier å hjelpe, vis ikke, prøv å varm den opp!

hvor i all verden har du lært å varme opp en felg?

Det går fint vist du er VELDIG forsiktig.. Men ville nok brukt det som siste moglegheit etter alt anna er prøvd som Michael seie.

Ikkje lett å få av felger som har satt seg :( Bruk litt kopparfett på mutrar og felg når du sette det påigjen, så sleppe du det problemet neste gong :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint varme alufelg til 100-150grader uten at det gjør noen skade.

Bare ikke bruk skjærebrenner da :roll:

Alu utvider seg jo bra mye mer enn stål, så det burde ikke være noe problem. Jeg jobber med overhaling av helikopterkomponenter og daglig bruker vi ovn for å varme opp deler som har press-pasning for montering.

I følge fabrikantenes bøker så skal de fleste alu-delene ha 120grader i 1 time, så jeg tror neppe en felg tar skade av 150grader.

Av og til er det forbausende lite varme som skal til før aluminiumen utvider seg såpass at det løsner :wink:

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint varme alufelg til 100-150grader uten at det gjør noen skade.

Bare ikke bruk skjærebrenner da :roll:

Alu utvider seg jo bra mye mer enn stål, så det burde ikke være noe problem. Jeg jobber med overhaling av helikopterkomponenter og daglig bruker vi ovn for å varme opp deler som har press-pasning for montering.

I følge fabrikantenes bøker så skal de fleste alu-delene ha 120grader i 1 time, så jeg tror neppe en felg tar skade av 150grader.

Av og til er det forbausende lite varme som skal til før aluminiumen utvider seg såpass at det løsner :wink:

Stian

Jepp alu forandrer seg ved veldig liten varme, men hvordan vil det da gå med lakken, klarlakken og senterkoppen på felgen?

Hvordan varme uten at det ev blir synlig sorte partikler som brenner seg fast i lakk og aluen på felgen?

Med tanke på oppvarming så er det vel hovedsaklig propan flaske til bla. rørlodding og den slags flest folk har tilgang på.

Har du andre forslag på varmekilde som er enkelt å få tak i er jeg også interesert i noe slikt. :)

Alltid kjekt å vite hvordan en kan varme noe med begrenset skadeomfang på finish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var sommerdekkene endelig på! :D

VidarL på forumet var så snill å sendte meg en PM hvor han sa at han kunne hjelpe meg. :)

Så han gjorde omtrent hele jobben. Slo med slegge som bare faen! :D hehe

Greit man har så hyggelige folk her inne på forumet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...