Jump to content

Hvordan få kvitrelyd fra Turbo.


bmwrasaren
 Share

Recommended Posts

Har en kompis som skal bygge om til turbo, og da har vi diskutert hvordan en kan få den kvitre lyden. Han mener den kommer fra dumpventil, mens jeg mener å ha hørt fra et annet forum, at den lyden kommer ut gjennom luftfilteret.

Noen som kan hjelpe?

Link to comment
Share on other sites

Kvitre lyden kommer når luft går tilbake igjennom imprellene på turboen og "kuttes" opp. Lyden høres i filteret. Men man får også dump som slipper ut trykk støtvis, derav kvitrelyden.

Link to comment
Share on other sites

Dumpventil stemmer nok ja. Er mange forskjellige navn på disse; pop-off, dump og wastegate. Jeg veit at alle har forskjellige funksjoner men hovedfunksjonen er at når du slipper gassen eller girer vil trykket i motoren øke og når denne overstiger et viss trykk slippes all lufta ut gjennom denne ventilen, og du får dermed en "kvitre" lyd. Lyden avhenger av fabrikatet på ventilen.

Link to comment
Share on other sites

Regner med at den "kvitrelyden" du søker er den typisk slående lyden som for eksempel hørtes ganske så godt på bilen til V.S..

Dropp dumpventilen og du får en sinnsykt rå lyd..

Større turbin du har, jo råere lyd..

Men som nevnt...

Det er mot trykk som slår mot turbinhjulet som lager den "kule" lyden.

Tenk litt her nå!!

Bakdelen er...

Ladetrykk 1.5 bar...

Bånn gass...max trykk..

Slipp opp..

Blir et enormt mot trykk på en turbin som spinner 15-20000 rpm..

DET SLITER PÅ!!

Bruk dumpventil..

Alt annet er dumt igrun.

Juster den til og åpne på et litt høyere trykk enn "normalt".. Da har du den gyldne middelvei mot fornuft og godlyd. ;)

Link to comment
Share on other sites

Dumpventil stemmer nok ja. Er mange forskjellige navn på disse; pop-off, dump og wastegate..

en pop-off er synonymt til dump, ja.

men, til wastegate? NEI :stupid:

en her ibygda har BTW ikke dump/pop-off. men, kun wastegate. og det er det mest villeste å høre på...

Link to comment
Share on other sites

en her ibygda har BTW ikke dump/pop-off. men, kun wastegate. og det er det mest villeste å høre på...

Uten Wastegate'n så ville nok lyden ta av på en måte. :shock:

En annen måte og få rå lyd på er jo og putte på en dump som ikke holder på mer enn en kilos trykk på en som går med 1.5 kg trykk...

Sinnsykt fin lyd helt til turbo'n spinner i småbiter... :roll:

Seriøst..

Bygg noe som holder opp mot 2 kg..

Det krever sitt, og gir godlyd i seg selv..

Hører godt forskjell på et homobygg med tilbuds snelle og plastikk dump.

Kvalitet gir godlyd. ;)

Link to comment
Share on other sites

en her ibygda har BTW ikke dump/pop-off. men, kun wastegate. og det er det mest villeste å høre på...

Uten Wastegate'n så ville nok lyden ta av på en måte. :shock:

så du mener med den ironi'n att dette ikke er tilfelle?!

Link to comment
Share on other sites

Wastegate= slipper eksosen som skulle vært brukt til å spinne turboen ut i eksosanlegget når ønsket ladetrykk er oppnådd

Dumpventil= Ventil som åpner og slipper ut mottrykket når man slipper gassen

Popoff= Ekstra sikkerhet som slipper alt turbotrykk rett ut i friluft dersom WG ikke skulle fungere, slik at ikke motoren raser. Ikke mange som kjører med det

En popoff er ingen dumpventil

Link to comment
Share on other sites

Typebetegnelsen "Pop off" stammer vel fra rally? En sikkerhetsventil som skulle slippe ut et evt overtrykk..?

Det riktige blir å si dumpventil, eller blow off valve på "våre" turbobiler.

Pop off er noe som er lett å forbinne med den hensikten som ordet høres ut som, + at det klinger litt bedre enn blow off valve ;) Det er ihvertfall min teori.

Og den deiligste lyden, den kommer som regel fra skikkelige bygg, som påpekt her..

Enten det er den deilige kvitre lyden eller det smeller skikkelig er like morro å høre på. Da det nesten gjør vondt i øra da dumpen slår inn, da har man nok trøkk :D Men ikke sånn veldig slapp sak som sliper ut på fullt hyl ved 0,5 bar.

I denne anledning vil jeg linke til en film der bilen (E34 med 328 Turbo motor) har en eksplosiv dump! Herlig lyd :D

Last ned: http://www.multi.fi/~cfrilund/Ppf/tjuks.wmv

Link to comment
Share on other sites

Pop Off er som noen her inne skriver, ikke det samme som dump ventil. Pop Off blir bl.a. brukt i Champ Car Racing i dag, hvor CART foran hvert løp leverer plomberte pop off-ventiler til hver bil. Disse slipper ut turbotrykket dersom motoren leverer over reglementets ladetrykk, med det resultat at motoren mister alt ladetrykk for et sekund eller to.

http://people.howstuffworks.com/champ-car14.htm

Ellers kan det også brukes som en sikkerhetsventil for motoren.

Link to comment
Share on other sites

Ballder skrev:

Sitat:

en her ibygda har BTW ikke dump/pop-off. men, kun wastegate. og det er det mest villeste å høre på...

Uten Wastegate'n så ville nok lyden ta av på en måte. Shocked

så du mener med den ironi'n att dette ikke er tilfelle?!

Joda,han mente nok at uten wg ville det vært enda mer lyd Wink

Type ras Wink

Jepp.. Maks lyd. :shock:

da får je unnskylde. dårlig humør, deppa og lite søvn.

sorry ballder..

Hehe. Null problem. ;)

Vi har alle våre dager. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...