320 Posted April 18, 2006 Share Posted April 18, 2006 Noen som har fjernet radiatorviften for godt på E36 (320 coupe, m50 i mitt tilfelle)? Har sett at dette er en populær endring i USA, men hadde vært greit å fått litt info fra noen her i landet. Jeg har nå opplevd to ganger at vifteblad treffer belte som driver min ESS-kompressor hvor resultat har vært at de brukne bladene har gjort skade i motorrom (ødelagt radiator etc). Nå orker jeg ikke at dette skjer igjen så må finne på en modifikasjon. Tenker da på å enten fjerne radiatorvifte for godt som de i USA (http://understeer.com/fanclutchmod.shtml) eller montere en elektrisk-vifte som jo i tilfelle må sitte i en beskyttende-ramme slik at den ikke kan komme borti kompressor-belte slik denne mekaniske gjør til stadighet. Eller om det går ann å få noen ramme/bur rundt den mekaniske viften slik at ikke bladene kan komme borti belte. PS: Vil bilen fort gå varm om jeg kjører uten vifte et par dager (ikke i kø)? Tips mottas med takk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bmw323i Posted April 18, 2006 Share Posted April 18, 2006 så lenge du ikke står i kø så vil vell ikke motoren koke. tror det går fint, men følg med på temperaturen. det beste alternativet med tanke på kjøling er nok å montere en el vifte som du sier! er ikke så mye arbeid, det er en diy her! http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=8924 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristov Posted April 18, 2006 Share Posted April 18, 2006 De fleste ettermarkedsvifter f.eks. SPAL har et gitter rundt seg slik at bladene ikke skades av/skader gjenstander rundt. De finnes også i meget slanke utførelser f.eks. 52 mm dybde. Tror jeg ville gått for en slik løsning framfor å fjerne vifte helt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
320 Posted April 18, 2006 Author Share Posted April 18, 2006 Vet noen om norsk importør av SPAL el vifter? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hardtop Posted April 18, 2006 Share Posted April 18, 2006 Tror Ole Chr. fortsatt har noen Volvo-vifter igjen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts