Jump to content

Hardtop

Members
  • Content Count

    1110
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Hardtop last won the day on January 9

Hardtop had the most liked content!

About Hardtop

  • Rank
    Brigader

Profile Information

  • Interesser:
    Buskerud

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Imponerende! 😃 Hvordan blir det med brytningen gjennom glasset etterpå? Har det lett for å bli bølger?
  2. Her står det litt stille for tiden, på lik linje med resten av verden. Coronaviruset resulterer i store omveltninger for oss optikere, og det har vært mye å ta tak i på jobb. 😕 Da er det jo viktigere enn noen gang å isolere seg i garasjen, så kanskje det blir litt hyppigere oppdateringer fremover. Etter å ha kjøpt stemplene fra den hyggelige svensken, fikk han selvfølgelig vansker med å selge toppen som var matchet til stemplene. Det resulterte i at jeg kjøpte den av ham også. Dette er da stempler/råder/topp som har vært minimalt brukt i en Chevron B8. Motoren er bygget i England. Toppen har stålvippearmer, Dr. Schrick 316 graders kam, og bearbeidede forbrenningskamre. Kompresjonsforhold 11,8:1. Om den er portet vet jeg faktisk ikke, da jeg ikke har fått den hjem ennå. I følge selger skal motoren da yte oppunder 200 hk, med 48mm Webere. Det gjenstår å se, men det er sikkert en livlig kombo. Slik ser det ut. E12 topp fra 76. Da er det vel trolig fra en 520 vil jeg tro. Jeg drømmer litt om et oppsett med Jenvey ITB`s og datasprut på denne etterhvert, men tiden får vise hva det blir til.
  3. Da var vinterferien unnagjort, og det ble endelig mulighet til å komme seg ut i garasjen igjen. Etter å ha vært smart nok til å ta noen mål på forhånd, fikk jeg tilpasset bakstykket slik at det forhåpentligvis passer med et koffertlokk på topp til slutt. Punktet fast på begge sider først. Deretter var det bare å kjøre på i sakte tempo, slik at det ikke slår seg. Til slutt ser det ut som hel ved. Måtte sende avgårde en bestilling til diplomingeniørene igjen, ettersom skjørtene på bakskjermene var litt lurvete i overgangen til bakplata. Innvendig skal jeg uansett sprøyte med Wurth strukturmasse, så der nøyer jeg meg med å rengjøre sveisen. I skjøten mellom bagasjegulv og bakplate brukte jeg Volvo sveiseprimer, og punktet fast med sveisetang. Ellers har det ikke skjedd så mye, bortsett fra at jeg fikk kjøpt fire Wössner stempler med H-profil råder av en hyggelig svenske, så da har jeg mulighet for å få laget til en lite driftsikker, høykomprimert M10.
  4. Tøft prosjekt! Har alltid hatt sans for E12, spesielt første generasjon. Hva er planen din? Originalt, eller hva med å lage en Alpina clone som denne?
  5. Da er garasjen atter en gang ryddet noenlunde etter lakkering, og noen kilo med plastfolie er levert på dynga. Etter en roadtrip til 02-Depån i Sverige, hvor vi fikk hilse på Lennart, satt vi igjen med en fangst som besto av et senterstykke til fronten, et bagasjelokk av den lette typen, og Pepsi Max. Lennart hadde vært på Kalas, så noen sightseeing inne på 02-Depån ble det ikke denne gangen. Det passet oss ganske bra, etter å ha kjørt 60 mil. 😅 Frontstykket var ikke 100% rustfritt, men vesentlig bedre enn det jeg har fra før. Etter sandblåsing og behandling med rustmelka fra Wurth, satser jeg på at det duger. Jeg venter litt med å sveise på senterstykket, og prioriterer å få byttet ut bakplata først. Den krever litt arbeid i form av bytte av nedre del, så da er det bare å sette kappeskiva i sving. Skar ut den gamle biten, og punktet fast den nye. Punktet og kjølte, punktet og kjølte. Viktig å ikke bli for ivrig her, slik at det ikke slår seg i varmen. Etter å ha satt en million punkter, satt det fast der det skulle Resten av kvelden gikk med til å slipe ned sveisen med vinkelsliper. Viktig også her å ikke slipe for intenst, det er fort gjort å tilføre for mye varme. Hel ved til slutt. I mine øyne skal 02`er med litt attitude ha eksosen i senter. Bakplata hadde eksosen sidestilt, på pensjonistvis, så den måtte flyttes. Kappet ut to like biter, og lot de bytte plass. Da skal dette plasseres på bilen. Her var jeg litt i tvil om fremgangsmåten. Kunne forsøke å splitte de originale skjøtene, men fant ut at det ikke er lett å få pent igjen. Dessuten har bilen hatt en liten skade på hjørnet bak, så derfor valgte jeg å kutte skjermene. Da behøver jeg heller ikke å sveise igjen de ekstra hullene som er etter de firkantede lyktene. Fjernet først den gamle plata, slik at jeg kunne sette den "nye på plass for oppmerking. Skar deretter med litt margin, slik at det er noe å slipe på ved tilpassingen. Så da er det for første gang mulig å se at dette skal bli en Roundie. Litt vinterferie først nå, så får vi se om det går an å få sveiset dette på plass noenlunde riktig.
  6. Aha! Da er det jo veldig greit, for den har jeg ikke.
  7. Jeg sjekket i dag, og ser jeg har ett motorfeste med kopp over gummien. Det er det eneste jeg har, så bør nok beholde det. 😊
  8. Jeg skal en tur på «delelageret» i løpet av uka, så jeg skal se litt i haugen om det kan ligge der. 😊
  9. Da har jeg hatt et anfall av arbeidslyst, og fikk kastet meg over lakkeringsjobben innvendig, før jeg ble meg selv igjen. Først maskerte jeg alt utvendig, slik at vinduene kunne være åpne til å jobbe gjennom. Hang opp plastfolie fra tak til gulv, og plast på gulvet. Tenkte det var fort gjort, og dessuten "bare" grunning i første omgang, så droppet avsug og slikt. Etter en heller ubehagelig arbeidsøkt, med tåkedis og årets minst helsebringende 15 minutter, innså jeg at jeg nok ikke skal undervurdere viktigheten av avsug! Epoxygrunning er ikke spesielt gunstig å puste inn, da det inneholder isocyanater som er kreftfremkallende, i tillegg til de vanlige godsakene som gjør deg svimmel. Dette er siste gangen jeg bruker maske fra Biltema, som lekker i ventilene, og ikke dekker ansiktet. Bestilte meg en Sundstrøm helmaske, med filter som tar både gass og isocyanater. Uansett, fikk da grunnet bilen innvendig. Neste trinn var da å fuge alle plateskjøter med karrosserimasse fra Wurth. Den er tyntflytende nok til at den renner inn i falser, og kan strykes ut med pensel for "factory" utseende. Denne massen skal overlakkes vått i vått, helst innen to timer, for å sikre skikkelig heft for lakken. Det rakk ikke jeg den kvelden, så jeg jukset det til med et lakkstrøk med pensel over fugene. Noen dager senere, faktisk i dag, stakk jeg litt tidlig fra jobb (igjen) for å legge sjarmørstrøket. Denne gangen hadde jeg planer om å se hva jeg gjorde, og holde meg edru. Rigget derfor opp avsug og tilluft ved hjelp av 12-volt gnistfrie avsugsvifter (motorromsvifter til båt, kjøpt på Biltema), og en kanalvifte som hentet frisk luft utenfra. Da var det klart for neste sprøytejobb Devilbiss-sprøyta har ligget i dvale siden jeg lakkerte E9`en, og denne gangen er den fylt med Colorado 002. Det er første gang jeg lakkerer med tett lakk, altså ikke base + klarlakk, så dette kan like gjerne bli fiasko som suksess. Jeg har dog sett temmelig mange YouTube videoer, så egentlig er jeg jo kommentarfelt-spesialist om ikke annet. Etter en skikkelig avfetting på nytt med silikonfjerner, la jeg på det første tynne laget. Ser på filterne i avsuget at dette fungerer, dessuten hadde jeg mye bedre sikt denne gangen. Andre strøket la jeg på litt fyldigere, og håpet å unngå sig. Det gkk rimelig greit, selv om det er vanskelig å holde korrekt avstand, vinkel på sprøyta osv. når man er oppunder dashbord og slikt. Alt i alt synes jeg det ble helt fint, det er tross alt innvendig. La ikke mye arbeid i å unngå støv i lakken, så det er det en del av. Dette var deilig å få gjort, og moro! I morgen blir det en roadtrip til 02-Depån i Sverige, hvor jeg skal hente et bagasjelokk i glassfiber, og ny midtseksjon til fronten. Lakksprøyta må da erstattes av sveiseapparatet igjen, slik at hekk og front kan få sine endelige platedeler på plass.
  10. Nydelig! Bra tips mhp vannpoleringen. Man har jo inntrykk av at dette er veldig skånsomt, uten særlige ulemper...
  11. Takk for hyggelige ord! Du som er fra Stavanger, vil jo risikere å møte på E9`en også.
  12. Hør gjerne med ham. Det er jo supergøy hvis det dukker noe gammelt og sjeldent
  13. Da kom det en ny forundringspakke fra Tyskland. Nye lykter, nedre del til bakplata, bremseskiver bak, og litt krimskrams som klips og diverse. Benyttet anledningen til å begynne med lakkfjerning, så kan det etterhvert forberedes til bytte. Har nok litt jobb foran meg her... 😅
  14. Da nærmer det seg første strøk med Coloradogul! Har maskert klart, pusset over med rød scotch-brite, klart for grunning! I alle fall innvendig i kupeen. Ettersom jeg er en gjerrigknark, tenkte jeg å ikke bruke den superdyre epoxygrunninga fra Debeer inni bilen. Tenker det bør holde med Hagmanns Stålplast Primer CA. Denne brukte jeg også på E9`en, og har hørt mange er fornøyd. I tillegg er den jo ikke så langt fra Coloradogul, så om jeg skulle bomme litt i en krok eller krik, vil det allikevel se ok ut. Har maskert bilen utvendig, slik at jeg kan ha vindusåpningene til å jobbe gjennom. Må vente med å lakkere til jeg har et par påfølgende kvelder tilgjengelig. Grunner første kvelden. Fuger+sprøyter det som skal ha Wurth karosserimasse, samt lakkerer vått i vått oppå dette andre kvelden. Ellers har jeg vært avgårde i dag og hentet en hekk fra noen hyggelige BMW-venner i Hobøl! Neste steg blir da å tilpasse denne, bytte ut nedre plate, slik at bilen endelig blir en Roundie!
×
×
  • Create New...