Gå til innhold

E36 "Død" El-cab


Puma
 Share

Anbefalte innlegg

Da jeg skulle ta av Hardtopen på bilen i påsken var el-caben "død". Det var ingen reaksjon da jeg trykket på bryteren, hverken fra cab "lokket" eller vinduene som automatisk skal gå ned noen cm. Har begynt å plukke frem bryteren og cab motoren men ikke kommet lenger. Lurer på om det er noen her som har opplevd liknende og som kan gi meg noen hint som kan lette letingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Dette blir spennende.

Har en cab som ikke funker også.

Legger jeg den ned manuellt, og nullstiller cab'n.

Så er det bare cablokket som åpner seg. Deretter dødt.

Uhyre stilig og kjøre lokket opp og ned gitt. :(

Prøver jeg og kjøre ned cab'n, så er det bare vinduene som går ned en 10 cm. Deretter dødt. Forstå det den som kan.

Den var slik når jeg kjøpte den, og med et el skjema på syk teknisk engelsk pent fordelt på 700 sider, så godtok jeg deffekt cab.

Men hadde vært gøy om det funken.

Har testet softop motoren.. Den snurrer og går med tilført strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Dette blir spennende.

Har en cab som ikke funker også.

Legger jeg den ned manuellt, og nullstiller cab'n.

Så er det bare cablokket som åpner seg. Deretter dødt.

Uhyre stilig og kjøre lokket opp og ned gitt. :(

Prøver jeg og kjøre ned cab'n, så er det bare vinduene som går ned en 10 cm. Deretter dødt. Forstå det den som kan.

Den var slik når jeg kjøpte den, og med et el skjema på syk teknisk engelsk pent fordelt på 700 sider, så godtok jeg deffekt cab.

Men hadde vært gøy om det funken.

Har testet softop motoren.. Den snurrer og går med tilført strøm.

Du har tre motorer..

To i baggasje rommet og en helt forran i taket.

Den ene i baggasje rommet ligger bak dekslet i venstre side, den andre ligger bak dekslet i "taket" forran i baggasje rommet. (Under oppbevarings rommet til taket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og re-starte cabben må du gjøre følgene.

Legg alt ned i "cab.lokket" og sørg for det er mest mulig igjen.

Gå bak i bagasjerommet og se at begge motorene er på plass, Hvis ikke så klikk dem inn.

Hold knappen til cabben inne/bakover, Sett tenningen på mens du holder knappen inne. Vent i 30-60sek da vil du høre at cab lokket blir dradd litt til. Da skal alt være nullstilt og synkronisert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og re-starte cabben må du gjøre følgene.

Legg alt ned i "cab.lokket" og sørg for det er mest mulig igjen.

Gå bak i bagasjerommet og se at begge motorene er på plass, Hvis ikke så klikk dem inn.

Hold knappen til cabben inne/bakover, Sett tenningen på mens du holder knappen inne. Vent i 30-60sek da vil du høre at cab lokket blir dradd litt til. Da skal alt være nullstilt og synkronisert :)

Vindusbryterne virker som de skal så det er signalet fra cab bryteren til vinduene som ikke kommer frem. Dette får meg til og tro at det er noe med styringsenheten til cab'en (har kanskje egne releér osv?). Har prøvd og dele bryteren oxo slik at jeg kan trykke ned "pad'ene" manuelt, men uten hell det oxo.

Skal prøve din metode for nullstilling av systemet, takker for info :)

Har oxo slitt litt med at sentrallåsen ikke virker og det er en sensor som gjør at cab'en ikke åpnes hvis bagasjen er åpen etc. Vet ikke om det kan være noe her oxo... Kjedelige greier nå som det er i ferd med å bli Cab-Vær...

Hvis det er noen som har annet og tilføye er jeg takknemmelig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tre motorer..

To i baggasje rommet og en helt forran i taket.

Den ene i baggasje rommet ligger bak dekslet i venstre side, den andre ligger bak dekslet i "taket" forran i baggasje rommet. (Under oppbevarings rommet til taket)

Jeg burde kanskje ha nevnt at jeg har halvautomatisk eller hva de kaller det. :oops:

Må vri om og løfte taket til over midtpunktet før noen mototrer skal funke.

Jepps. Har sjekka litt. Mikrobryetere funker. :roll:

Teknisk avdeleing på BMW norge hadde jo selvsagt aaaaldri erfart problemer med "døde" cab'r før. :?

Har også spurt en annerkjent bilelektriker her i vestfold om han ville ta saken..

Helst ikke var svaret.

Han hadde visstnok feilsøkt bmw før. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket tipset med å nullstille / synkronisere caben i går... Ingenting skjer desverre.

Skal sjekke bagasjeroms bryteren nå i lunchen... Krysse fingrene.

Har også cab som du må åpne manuelt når den skal ned (Ballder) men caben min ligger nede etter vinteren og vil ikke "ut"...

Har gardert meg med en time på verksted slik at de kan kjøre test / diagnose, men det er ventetid. Takker for alle tips jeg kan få i mellomtiden... Er sikkert bare en filleting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENDELIG.... DET VIRKER... :)

Vet ikke helt hva som skjedde, men når jeg testet nullstilling / synkronisering i går må jeg ha tatt den ene sikringen til cab'en...

Sjekket disse tidligere og da var alle hele. Da jeg sjekket bagasjebryteren i dag sjekket jeg oxo sikringene igjen. Byttet den ene 7.5 amp'en og "Voila" så var Bimmer'n toppløs for sommeren... :)

Jomfru-turen gikk i stad i sol og 11C... Deilig :D

Takker alle som har engasjert seg for og hjelpe!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juhu..

Grattis.

Ingenting er bedre enn ting som fikser seg selv. ;)

Det som er litt fint med mitt problem, er jo at en diagnose viser null feil...

Cab'n funker den i følge diagnose. :shock:

Men gjør den det?? NEI!! :gunfire::bmw::angry:

Får vel bare sette teltet opp og ned manuellt jeg. :uh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...