Gå til innhold

Hva betyr Mapping?


Turbo-Knut
 Share

Anbefalte innlegg

Dette er noe jeg har lurt på en stund.

(Har spesielt lagt merke til diverse ford sierra cosworth salgsannonser; "Motoren er mappet til 3 bar!")

Hva skal dette bety? kan vel ikke være manifoldtrykk på hele 3 bar vel?

Har grublet en del på dette, kan noen her forklare meg hva "mapping" betyr?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal dette bety? kan vel ikke være manifoldtrykk på hele 3 bar vel?

Det de mener er 3bar absolutt trykk = 2bar overtrykk/boost.

En "standard atmosfære" er 1 bar( 1,013 for å være nøyaktig), dvs lufttrykket rundt deg akkurat nå er rundt 1bar avhengig av høyttrykk/lavtrykk i værforholdene.

3bar mapsensor tilsvarer derfor 2bar boost.

/Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres mye bedre ut med 3 bar enn 2 bar veit du ;) For vanligvis så opereres alt ut fra overtrykk ikke fra absolutt trykk siden det er 1 bar rundt deg hele tiden.

1 bar = vekten av luftsøylen du har direkte over deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal dette bety? kan vel ikke være manifoldtrykk på hele 3 bar vel?

Det de mener er 3bar absolutt trykk = 2bar overtrykk/boost.

En "standard atmosfære" er 1 bar( 1,013 for å være nøyaktig), dvs lufttrykket rundt deg akkurat nå er rundt 1bar avhengig av høyttrykk/lavtrykk i værforholdene.

3bar mapsensor tilsvarer derfor 2bar boost.

/Stian

:?::-k[-X

Justering av alle verdier for å få bilen til å gå optimalt ved bytte av motorstyring (enkelt forklart)

Det er vel heller dette som er riktig? Gjelder ihverfall ved f.eks mapping av gassturbiner/kraftverk. De har optimalisert motoren på 3bar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:?::-k[-X
Justering av alle verdier for å få bilen til å gå optimalt ved bytte av motorstyring (enkelt forklart)

Det er vel heller dette som er riktig? Gjelder ihverfall ved f.eks mapping av gassturbiner/kraftverk. De har optimalisert motoren på 3bar.

3 bar absolutt trykk ja, ikke 3 bar overtrykk/boost.

Men det er jo ikke spesifisert om det er overtrykk eller absolutt trykk.

Jeg mener fortsatt jeg har rett, men du må gjerne argumentere for hvorfor du tror jeg har feil.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå svarte vel vi på to forskjellige spm, stian? du tok deg av hva en mapsensor er, og jeg svarte enkelt på hva det innebærer å "mappe" bilen.

Men om det står i en salgsannonse at bilen er mappet for 3-bar synes jeg det er litt feil.

At det er satt inn en 3-bars mapsensor er vel heller riktig å skrive, altså maks turbotrykk på 2-bar.

Ville vel heller skrevet i annonsen min: "bilen er mappet hos Bjørnstad bil, 3 bars map-sensor, Garret T3/T04E 1,5bar trykk, 430hk m/bremsepapirer"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bilen trenger ikke å være mappet til 2/3 bar selv om den har 3 bars map sensor.

At den er mappet opp til feks 2 bar betyr at du kan kjøre på 0.5 bars trykk om du vil, eller du kan skru opp trykket til 1.5 bar eller 2 bar når du har lyst til det.

Mappingen er en forhåndsprogrammering av innsprøytningssystemet hvor mye bensin den skal sprute inn i motoren, og bruker RPM og overtrykk/undertrykk i manifolden for å vite hvor mye bensin som trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på absolutt og overtrykk skjønner jo alle, men å si at dette er mapping er å ta litt lett på det, mente jeg.

Mapping er optimalisering av forbrennings syklusen enkelt forklart. Ett fett om det er 1, 3 eller 1500bar. Man må foreta en mapping om man skal få ut ønsket effekt, og/eller tilfredsstille vise miljøkrav.

Det er min lille oppsnappede erfaring, men noen spesialist er jeg langt fra. Ikke mitt bord.

Mao er denne tråden god input for meg også. Man lærer mens man lever, og jeg tar vel imot en eventuel fasit på dette. :lecture:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å mappe er å programmere. Om du chiper en moderende bil så bytter du ikke chip men du omprogrammerer den. På engelsk blir det remap.

Har ingenting med turbobiler å gøre. Kan være sugemotor også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...