Turbo-Knut Posted April 18, 2006 Share Posted April 18, 2006 Dette er noe jeg har lurt på en stund. (Har spesielt lagt merke til diverse ford sierra cosworth salgsannonser; "Motoren er mappet til 3 bar!") Hva skal dette bety? kan vel ikke være manifoldtrykk på hele 3 bar vel? Har grublet en del på dette, kan noen her forklare meg hva "mapping" betyr? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ehrnst Posted April 18, 2006 Share Posted April 18, 2006 Justering av alle verdier for å få bilen til å gå optimalt ved bytte av motorstyring (enkelt forklart) Link to comment Share on other sites More sharing options...
stian329 Posted April 18, 2006 Share Posted April 18, 2006 Hva skal dette bety? kan vel ikke være manifoldtrykk på hele 3 bar vel? Det de mener er 3bar absolutt trykk = 2bar overtrykk/boost. En "standard atmosfære" er 1 bar( 1,013 for å være nøyaktig), dvs lufttrykket rundt deg akkurat nå er rundt 1bar avhengig av høyttrykk/lavtrykk i værforholdene. 3bar mapsensor tilsvarer derfor 2bar boost. /Stian Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turbo-Knut Posted April 19, 2006 Author Share Posted April 19, 2006 Aha! Her fikk jeg to enkle svar og jeg er fornøyd! Takk skal dere ha gutter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lien Posted April 19, 2006 Share Posted April 19, 2006 Det høres mye bedre ut med 3 bar enn 2 bar veit du For vanligvis så opereres alt ut fra overtrykk ikke fra absolutt trykk siden det er 1 bar rundt deg hele tiden. 1 bar = vekten av luftsøylen du har direkte over deg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Diesel power Posted April 19, 2006 Share Posted April 19, 2006 Hva skal dette bety? kan vel ikke være manifoldtrykk på hele 3 bar vel? Det de mener er 3bar absolutt trykk = 2bar overtrykk/boost. En "standard atmosfære" er 1 bar( 1,013 for å være nøyaktig), dvs lufttrykket rundt deg akkurat nå er rundt 1bar avhengig av høyttrykk/lavtrykk i værforholdene. 3bar mapsensor tilsvarer derfor 2bar boost. /Stian Justering av alle verdier for å få bilen til å gå optimalt ved bytte av motorstyring (enkelt forklart) Det er vel heller dette som er riktig? Gjelder ihverfall ved f.eks mapping av gassturbiner/kraftverk. De har optimalisert motoren på 3bar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stian329 Posted April 20, 2006 Share Posted April 20, 2006 Justering av alle verdier for å få bilen til å gå optimalt ved bytte av motorstyring (enkelt forklart) Det er vel heller dette som er riktig? Gjelder ihverfall ved f.eks mapping av gassturbiner/kraftverk. De har optimalisert motoren på 3bar. 3 bar absolutt trykk ja, ikke 3 bar overtrykk/boost. Men det er jo ikke spesifisert om det er overtrykk eller absolutt trykk. Jeg mener fortsatt jeg har rett, men du må gjerne argumentere for hvorfor du tror jeg har feil.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ehrnst Posted April 20, 2006 Share Posted April 20, 2006 Nå svarte vel vi på to forskjellige spm, stian? du tok deg av hva en mapsensor er, og jeg svarte enkelt på hva det innebærer å "mappe" bilen. Men om det står i en salgsannonse at bilen er mappet for 3-bar synes jeg det er litt feil. At det er satt inn en 3-bars mapsensor er vel heller riktig å skrive, altså maks turbotrykk på 2-bar. Ville vel heller skrevet i annonsen min: "bilen er mappet hos Bjørnstad bil, 3 bars map-sensor, Garret T3/T04E 1,5bar trykk, 430hk m/bremsepapirer" Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAL_535i Posted April 20, 2006 Share Posted April 20, 2006 Men bilen trenger ikke å være mappet til 2/3 bar selv om den har 3 bars map sensor. At den er mappet opp til feks 2 bar betyr at du kan kjøre på 0.5 bars trykk om du vil, eller du kan skru opp trykket til 1.5 bar eller 2 bar når du har lyst til det. Mappingen er en forhåndsprogrammering av innsprøytningssystemet hvor mye bensin den skal sprute inn i motoren, og bruker RPM og overtrykk/undertrykk i manifolden for å vite hvor mye bensin som trengs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Diesel power Posted April 20, 2006 Share Posted April 20, 2006 Forskjellen på absolutt og overtrykk skjønner jo alle, men å si at dette er mapping er å ta litt lett på det, mente jeg. Mapping er optimalisering av forbrennings syklusen enkelt forklart. Ett fett om det er 1, 3 eller 1500bar. Man må foreta en mapping om man skal få ut ønsket effekt, og/eller tilfredsstille vise miljøkrav. Det er min lille oppsnappede erfaring, men noen spesialist er jeg langt fra. Ikke mitt bord. Mao er denne tråden god input for meg også. Man lærer mens man lever, og jeg tar vel imot en eventuel fasit på dette. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ehrnst Posted April 20, 2006 Share Posted April 20, 2006 Fasiten er allerede besvart vel. i den korte versjonen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Z3 Posted April 20, 2006 Share Posted April 20, 2006 Å mappe er å programmere. Om du chiper en moderende bil så bytter du ikke chip men du omprogrammerer den. På engelsk blir det remap. Har ingenting med turbobiler å gøre. Kan være sugemotor også. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now