Gå til innhold

bi turbo/ twin turbo?


R.E.H
 Share

Anbefalte innlegg

Slik jeg har forstått det har et biturbo-oppsett en mindre turbo på bånn og en større på topp. Det minste turboen blåser i gang den store turboen samt mater motoren med luft. Dette for å forhindre turbolagg.

Mens twinturbo vil si to like turboer. F. eks en BMW rekkesekser med twinturbo har en turbo til hver sine 3 sylindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biturbo er sammensetning av en lavtrykksturbo og en høytrykksturbo, for å få mere effekt i hele registeret, midre turbolagg og minimere ketchupeffekten. Eksempel: Audi A6 2.7 Biturbo som har et jevn og behagelig drag over hele registeret.

Twinturbo er en sammensetning av 2 like turboer, dvs at motoren får et mere begrenset arbeidsområde for maks effekt, men effekten desto større. Eksempel: Mitsubishi 3000GT twinturbo, som er svak på lavt turtall, men når man presser den opp over 4000rpm så kommer trøkket hardt og brutalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig. 4 svar, og alle er like. Om det er riktig, må jeg døpe om bilen min til Twin Turbo.

Det er nok ingen spesiell forskjell på Bi- og Twin. Fabrikantene velger selv navnet.

Forskjellen ligger i parallell eller sekvensiell lading, hvor min bil har parallell lading; 1 turbo pr. 3 eksoskanaler.

motor2_600s.jpg

Sekvensiell lading er når en større turbo tar over der den lille ikke klarer mer.

2218_9mg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...