Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

på bi turbo så står det 2 turboer etter hverandre på samme eksos rør og på twin torbo så står det 1 turbo på hvert sitt eksos rør. kanskje litt dårlig forklart menmen...

Skrevet

Slik jeg har forstått det har et biturbo-oppsett en mindre turbo på bånn og en større på topp. Det minste turboen blåser i gang den store turboen samt mater motoren med luft. Dette for å forhindre turbolagg.

Mens twinturbo vil si to like turboer. F. eks en BMW rekkesekser med twinturbo har en turbo til hver sine 3 sylindre

Skrevet

Biturbo er sammensetning av en lavtrykksturbo og en høytrykksturbo, for å få mere effekt i hele registeret, midre turbolagg og minimere ketchupeffekten. Eksempel: Audi A6 2.7 Biturbo som har et jevn og behagelig drag over hele registeret.

Twinturbo er en sammensetning av 2 like turboer, dvs at motoren får et mere begrenset arbeidsområde for maks effekt, men effekten desto større. Eksempel: Mitsubishi 3000GT twinturbo, som er svak på lavt turtall, men når man presser den opp over 4000rpm så kommer trøkket hardt og brutalt.

Skrevet

Pussig. 4 svar, og alle er like. Om det er riktig, må jeg døpe om bilen min til Twin Turbo.

Det er nok ingen spesiell forskjell på Bi- og Twin. Fabrikantene velger selv navnet.

Forskjellen ligger i parallell eller sekvensiell lading, hvor min bil har parallell lading; 1 turbo pr. 3 eksoskanaler.

motor2_600s.jpg

Sekvensiell lading er når en større turbo tar over der den lille ikke klarer mer.

2218_9mg.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...