Gå til innhold

planing av topp


en325ic
 Share

Anbefalte innlegg

du får ikke mer hestekrefter ut av planering. Med mindre du borer ut sylindere. Men noe bedre gassrespons får du. Ihvertfall bedre enn før hvis du har en gamal motor. Fres nye ventilseter itillegg og få nye ventiler og da får du en komplett overhaling av toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein kompis av meg drive faktisk å gjere klar ein topp som skal plandreiast på skulen no :D Det er snakk om ein Ford Sierra IS topp, men prinsippet er det samme.

Læraren som me har hadde gjort det med ein bil og kjøyrte fra andre biler av samme typen, så litt meir HK får du ut av det :D

Men 1mm synest eg høyrest mykje ut! Eg har jo ikkje sett toppen din, men rekner med ein plass mellom 0.4 - 0.7 er meir normalt. Men det kan du jo lett måle deg fram til :D Du må iallefall passe på at tenplugene fortsatt går ann og feste, og at ikkje stempla tar oppi.

Ca hk du får ut av dette varierer litt fra motor til motor. Men mellom ein 5-8 hk har eg høyrt.

Vist du samtidig sliper til nye ventilseter kan du jo også bytte stempel og til kvasare kam? Då trur eg du skal få litt meir hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke mer hester av planing av topp. Om du planer toppen for mye kan du få noe høyere kompresjon, men en eventuell effektøkning av det er helt ubetydelig.

Planing av topp gjøres for å få en perfekt flate mot toppakning og eventuelt rette ut en topp som har vridd seg pga. overoppheting eller overivrige hobbymekkere (som helst ikke bør skifte olje på bilen selv en gang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke mer hester av planing av topp. Om du planer toppen for mye kan du få noe høyere kompresjon, men en eventuell effektøkning av det er helt ubetydelig.

Planing av topp gjøres for å få en perfekt flate mot toppakning og eventuelt rette ut en topp som har vridd seg pga. overoppheting eller overivrige hobbymekkere (som helst ikke bør skifte olje på bilen selv en gang).

Selvfølgelig planer man en topp for å gjøre overflaten helt rett, men tar man av litt mer enn man må så blir det trangere i forbrenningsrommet, og høyere komp. Har du testa at dette har 0 å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke mer hester av planing av topp.

Kan du da forklare kvifor to heilt like bilar, der den eine har frest vekk litt av toppen og den andre ikkje, akslererer heilt forskjellig? Og der den som har frest litt av toppen har betre akslerasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke mer hester av planing av topp.

Kan du da forklare kvifor to heilt like bilar, der den eine har frest vekk litt av toppen og den andre ikkje, akslererer heilt forskjellig? Og der den som har frest litt av toppen har betre akslerasjon?

som nevnt før av meg; den som har planert topp får bedre gassrespons. Man opplever at bilen er slik som om den var ny. Men der null til svært lite hestekrefter å hente av planering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som nevnt før av meg; den som har planert topp får bedre gassrespons. Man opplever at bilen er slik som om den var ny. Men der null til svært lite hestekrefter å hente av planering.

Helt korrekt.

Om du planer toppen så mye at du faktisk øker kompresjon (og det er ikke en bra måte å øke kompresjon på), får du allikevel veldig lite ekstra effekt. Se http://www.wallaceracing.com/calc-crchg.php. Ved å øke kompresjon fra 9:1 til 10:1 får du ca. 3% effektøkning, mao. nesten ingen ting.

Du kan øke effekten ved å øke volum, varve motoren høyere eller sørge for at motoren puster bedre (skifte til hvassere kammer, porting/større ventiler, bedre eksos eller overlading). Alt annet er bullshit og dere må gjerne tro på det, men det gjør det ikke sant. Ekte hestekrefter er skikkelig dyrt. Det billigste er å skifte til en større motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...