en325ic Skrevet April 27, 2006 Share Skrevet April 27, 2006 hei tenkte jeg skulle plane toppen min er d nån som vet kor mye jeg bør plane å hvor mye hk jeg får ut av planinga! tenkte jeg skulle plane 1mm kor mye får jeg ut av d? det er snakk om en 2.5L 24v uten vanos Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
en325ic Skrevet April 27, 2006 Forfatter Share Skrevet April 27, 2006 ingen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
325ixturbo Skrevet April 27, 2006 Share Skrevet April 27, 2006 tror ikke d blir nå forskjell i d hele tatt faktisk? men kanskje noen andre har bedre svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joe Skrevet April 27, 2006 Share Skrevet April 27, 2006 du får ikke mer hestekrefter ut av planering. Med mindre du borer ut sylindere. Men noe bedre gassrespons får du. Ihvertfall bedre enn før hvis du har en gamal motor. Fres nye ventilseter itillegg og få nye ventiler og da får du en komplett overhaling av toppen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet April 27, 2006 Share Skrevet April 27, 2006 Det er et lite merke på toppen din som viser hvor mye du kan ta av den? Fres ned til det merke da vel! Det blir jo litt mere HK i børsa da! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Are G Skrevet April 27, 2006 Share Skrevet April 27, 2006 Ein kompis av meg drive faktisk å gjere klar ein topp som skal plandreiast på skulen no Det er snakk om ein Ford Sierra IS topp, men prinsippet er det samme. Læraren som me har hadde gjort det med ein bil og kjøyrte fra andre biler av samme typen, så litt meir HK får du ut av det Men 1mm synest eg høyrest mykje ut! Eg har jo ikkje sett toppen din, men rekner med ein plass mellom 0.4 - 0.7 er meir normalt. Men det kan du jo lett måle deg fram til Du må iallefall passe på at tenplugene fortsatt går ann og feste, og at ikkje stempla tar oppi. Ca hk du får ut av dette varierer litt fra motor til motor. Men mellom ein 5-8 hk har eg høyrt. Vist du samtidig sliper til nye ventilseter kan du jo også bytte stempel og til kvasare kam? Då trur eg du skal få litt meir hk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cornelius Skrevet April 27, 2006 Share Skrevet April 27, 2006 med konfilteret, effektanlegget, og chippen, så hiv du på et par tøffe klistermerker så har du en 300-400hk minst! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
karlo Skrevet April 28, 2006 Share Skrevet April 28, 2006 Du får ikke mer hester av planing av topp. Om du planer toppen for mye kan du få noe høyere kompresjon, men en eventuell effektøkning av det er helt ubetydelig. Planing av topp gjøres for å få en perfekt flate mot toppakning og eventuelt rette ut en topp som har vridd seg pga. overoppheting eller overivrige hobbymekkere (som helst ikke bør skifte olje på bilen selv en gang). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet April 28, 2006 Share Skrevet April 28, 2006 Du får ikke mer hester av planing av topp. Om du planer toppen for mye kan du få noe høyere kompresjon, men en eventuell effektøkning av det er helt ubetydelig.Planing av topp gjøres for å få en perfekt flate mot toppakning og eventuelt rette ut en topp som har vridd seg pga. overoppheting eller overivrige hobbymekkere (som helst ikke bør skifte olje på bilen selv en gang). Selvfølgelig planer man en topp for å gjøre overflaten helt rett, men tar man av litt mer enn man må så blir det trangere i forbrenningsrommet, og høyere komp. Har du testa at dette har 0 å si? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Are G Skrevet April 28, 2006 Share Skrevet April 28, 2006 Du får ikke mer hester av planing av topp. Kan du da forklare kvifor to heilt like bilar, der den eine har frest vekk litt av toppen og den andre ikkje, akslererer heilt forskjellig? Og der den som har frest litt av toppen har betre akslerasjon? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joe Skrevet April 28, 2006 Share Skrevet April 28, 2006 Du får ikke mer hester av planing av topp. Kan du da forklare kvifor to heilt like bilar, der den eine har frest vekk litt av toppen og den andre ikkje, akslererer heilt forskjellig? Og der den som har frest litt av toppen har betre akslerasjon? som nevnt før av meg; den som har planert topp får bedre gassrespons. Man opplever at bilen er slik som om den var ny. Men der null til svært lite hestekrefter å hente av planering. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
karlo Skrevet April 29, 2006 Share Skrevet April 29, 2006 som nevnt før av meg; den som har planert topp får bedre gassrespons. Man opplever at bilen er slik som om den var ny. Men der null til svært lite hestekrefter å hente av planering. Helt korrekt. Om du planer toppen så mye at du faktisk øker kompresjon (og det er ikke en bra måte å øke kompresjon på), får du allikevel veldig lite ekstra effekt. Se http://www.wallaceracing.com/calc-crchg.php. Ved å øke kompresjon fra 9:1 til 10:1 får du ca. 3% effektøkning, mao. nesten ingen ting. Du kan øke effekten ved å øke volum, varve motoren høyere eller sørge for at motoren puster bedre (skifte til hvassere kammer, porting/større ventiler, bedre eksos eller overlading). Alt annet er bullshit og dere må gjerne tro på det, men det gjør det ikke sant. Ekte hestekrefter er skikkelig dyrt. Det billigste er å skifte til en større motor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
en325ic Skrevet April 29, 2006 Forfatter Share Skrevet April 29, 2006 skal ha kvassere kammer på å porte osv. men jeg lurte bare på om man hentet ut noe av planinga eller skal æ bare drite i d? koster meg 750kr før å plane toppen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2RE_Racing Skrevet April 29, 2006 Share Skrevet April 29, 2006 Hallo hallo..! Kompresjon = hk. Mer kompresjon = mer effekt!! Slik er det bare, spør hvem som helst med litt peiling. Planer du toppen så øker du kompresjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
propan Skrevet April 29, 2006 Share Skrevet April 29, 2006 Kompresjon= nm! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå