Gå til innhold

Turbo-eksosmanifold


 Share

Anbefalte innlegg

den blir vel å funke hæst den dr :)

men e d ikke å tenke på å dele opp annleggsflata til toppen?? dn dr stålskinna di blir bra lang når du får opp dampen.

erfaring fra andre motorer med vanlig st32 bygge stål er at bevegelsen er så mye at skruene kan løsne etter en stund.

bare et lite tips ellers fin ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er best om du deler mellom alle sylindrene. På den måten får du mindre problemer når eksosmanifolden ekspanderer. Slik den er nå vil den kappe boltene om du ikke gjør bolthullene skikkelig store. Det sistnevnte er ikke noen god løsning.

Ellers, det er ikke så lett å se fra bildet, men det ser ut som om eksos fra sylindrene 2 og 5 går nesten 90 grader inn på manifolden--dette kan hindre flow en del. Om du hadde klart å føre inn 2 og 5 mer slik du har gjort med 3 og 4 (dvs. gå inn nærmere turboen og med mer løp for seg selv), vil eksospulsene bevares bedre og turboen vil spole opp fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De går ikke i 90 grader, ligger 45 graders bend der det er vanskelig å se. Klar over at dette ikke er en optimal kreasjon, men man må begynne en plass. Det jeg også er litt usikker på er turbo størelse. I utgangspunkte hadde jeg tenkt å bygge på en b20 motor. Har tatt en turbo fra en 2.0 liters bensin motor. Men tiden går, så jeg invisterte i en 2,7 ETA motor. Denne står nå med 2,5 liters topp, stålpakkning fra ppf. Spørsmålet er om denne turboen blir for liten. Vil uansett gå greit på lavt turtall, men redd den ikke klarer jobben når turtallet øker og eksos mengden blir stor. Noen råd her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få tak i en større du,så slipper du problemer med varme,tenningsbank grunnet mottrykk,og at den ganske sikkert flater ut på toppen av registeret.. Er den fra en 2.0 Rekke 4 også eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ka eg skal ta ut, ane eg ikkje. Vet ikkje heilt ka det tåle, Nielsen motor meinte eg ville kunne kjør opp mot 1 te 1,5 bar på dette. Han har rekna forholde ut til 1:81. Har kjøpt et simpelt Haltec system utenom, med to ekstra dyser. Dette for å kunne mate nok bensin. Noen ider på hvilke turbo eg skulle prøvd å få tak i. Turbo fra en 2,3 volvo (740)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du stock internals, er tommelfingerregelen at det er optimistisk å ta ut særlig mer enn 0.5 bar, men jeg kjenner ikke denne motoren, og erfaring kan selvfølgelig tilsi at den tåler mer. Hvor høy kompresjon har den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke 4oo hk som er grensen på orginal innmat da? da er du liksom sikker. med dneddreide stempler seff.

Veeel... Ville vært litt forsiktig i 400 hk-landet med stock innmat. Men klarer nok ikke å komme i nærheten av 400 med den turboen der tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...