Gå til innhold

Låsebolt=/ Noen ideer?


icc
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, dette blir nok mitt første innlegg så ikke klag. :oops:

Har kjøpt meg en 320i E30 for noen mnd. siden, men nå når jeg skal legge om til sommerdekk har jeg funnet ut at der sitter en låsebolt på det ene forhjulet. "Nøkkelen" som passer på bolten er visst borte for godt har jeg fått høre. Jeg lurer på om dere har noen gode ideer til hvordan jeg kan klare å få av denne bolten så jeg får satt på en vanlig? :cry:

Får ikke av felgen, noe som er meget irriterende. På et verksted sa de at den måtte kappes også sveises på en sats og masse tull. :? Noe jeg ikke syns så mye om.

Hadde vært kjekt om dere hadde noen ideer til hvordan jeg kan få av bolten? Bolten sitter sånn ca. 2cm inn i felgen, i et hull så er ikke like greit å komme til med hva som helst. Bolten ser ut som et tannhjul med sju "tagger" som ikke er spisse og det er ikke like stort mellomrom mellom hver av taggene.

Tusen takk for alle svar. :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på type låsebolt og hvor godt den sitter fast.

Er det utvendige tagger på den ville jeg kjøpt en rimelig pipe til pipenøkkelsettet og tvunget den på med en stor hammer eller mindre slegge.

Er det innvendig tagger på den må du nok ta fram drillen og belage deg på en del arbeid. Bor deg i såfall sakte utover ang, bor dimmensjonene, da er det enklere å styre og du ser at det går sakte framover. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borring er jo en mulighet, hvis bolten ikke er så hard at jeg må bruke 40 borrer. Sveising er jo også en god ide, men kommer nok ikke til for å få sveisa noe på den. Taggene er utvendig så tror først jeg skal prøve å få tvunget en pipe på bolten.

Har hørt at det skal gå hvis man varmer bolten for så å spraye en fryse gass og slå litt på den så den knuses?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

Har fått av bolten:D

Det som var nødvendig var en sterk nabo med noen forskjellige pipe-nøkkler og en hammer. Han fant en fin som han slo på bolten og fikk den løs. Så nå har jeg sommerdekk og er lykkelig:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt på dekkverksteder? De har en flokk med piper til låsebolter. De burde ha det iallefall.

Låseboltene er individuelle med utrolig mange kombinasjoner, hadde de vært relativt like hadde prinsippet forsvunnet og alle som hadde et sett ville da kunne ta av låseboltene til naboen. :roll:

Det er derfor det også heter låsebolt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hepp! Jobber på dekkverksted og mange av låseboltene er faktisk ganske like.. Har vel sett ca 10 forskjellige varianter sånn ca.. men det vi bruker på bolter som er runde eller hvor låsebolten er borte er no piper som skrur seg fast rundt bolten som sitter fast, noe som tvinger den ut til slutt =) men vi har ikke låsebolter liggende på verkstedet.. kanskje 2 typer vi har liggende.. litt merkelig kanskje men men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...