Gå til innhold

E-36 fusker, mange løsninger,noen som kan sette de i system?


BreitBau
 Share

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen..

Har egentlig ett standard problem for BMW E-36, er bare at det surrer så mye tanker oppi hodet mitt nå at jeg ikke greier å sette tingene i system (høres litt ut saom Trang fødsel sangen)

Uansett, har problem med fusking, og humping. Har funnet ut at det er minst 4 forskjellige løsninger som løser akkurat samme problem. Alle løsninger er funnet på forumet her.

Først problemet:

Problemet synest størst da motoren er i gang, så la oss hoppe dit. Ifra tomgang og opp til 2000 omdr. fusker motorer, det kommer igjen ifra 4700 - ut registeret. Er værst i 2 gir, merker ikke mye til det i 3. (fjerde og femte har jeg ikke prøvd å dra ut av naturlige årsaker). På lavt turtall så fjusker bilen om jeg gir mye gass, men går fint om jeg gradvis øker trykket på pedalen. Hvis jeg gir mye gass, fjusker den veldig, og av og til smeller det HØYT i eksospotta, så høy at det kan kjennes gjennom støymatta i gulvet. Virker som om den ikke tenner på 1 eller flere sylindere. Da jeg når 4800 omdr. ca. så er effekttapet så stort at han som sitter i passasjersetet begynner å tippe fremover igjen. Lyden høres ut som om den kutter på en eller flere sylindere, og det er en jevn bromming. Skjer hver gang.

Bilen jager IKKE på tomgang nå lengre, men i vinter hadde den tendens til å dette på turtall forså å "hente seg inn igjen" (ruse seg opp).

Dette er gjort:

Har byttet alle plugger. Skrudde opp igjen pluggene i går og de er alt nedsotet etter 2 uker. Det er også antydning til noe fuktighet rundt gjengene på tennpluggen. Trodde kanskje det var toppakningen da, men det er ingen tegn til vann i olja. Sendte bilen på BMW for diagnosetest, og de mener det er en coil som er gåen, men de kan ikke verifisere det siden de "ikke hadde nøyaktig nok utstyr til å utføre slike tester".. Grautehuer. Det eneste de kunne si meg var at de mente det var en coil siden eksose hadde for høye HC verdier (ubrent bensin)

Andre Løsninger:

Det finnes MINST 4 andre løsninger her inne på forumet, der problemet er det samme. Enten er det lambdasonden, ellers er det luftmassemåleren. Katalysatoren kan være tett, og pluggene kan være sprekt. Noen mener det er jordinga til motoren osv. Pluggene er nye, så utelukk den.

Lambdasonden sier BMW gir perfekte tilbakeresultater.

Om jeg plugger ut luftmassemåleren skjer absolutt ingenting. Ingen forskjell med eller uten ledningen. Kan dette ha noe å si? Bilen skal jo iåfall gå reint på "nødsystemet" skal det ikke? Det var det BMW verkstedet sa hvertfall. Lambdaen er jo den som styrer bensinen, så er jo nærliggende å tro det er den? Men akk akk, det blir ett mysterium. Er sikker på at for EN av dere ligger løsningen blant alt jeg har skrevet her. Har vært så nøyaktig som mulig.

Så er det da noen som kan sette tingene i system for meg?

på forhånd takk,

Kevin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her har vi litt forskjellige valg. Hc'en var høg, det tyder på uforbrent bensin. Dermed kan det være ein coil som ikkje virker, bensinen som kjem inn i den sylinderen som coilen ikkje virker på vil kaste bensinen vidare og inn i eksosanlegget, der vil bensinen tende og det kjem eit smell. Det trur eg er mest sannsynleg. Ellers kan det no vere luftmassemålaren som gjer feil signal slik at motoren "drukner" i bensin.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...