Gå til innhold

hva er riktig ang nullstilling(oljeservice)?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Lest mange innlegg her ang dette! På E36 forresten... Mange sier at det ikke er noe problem å gjøre selv.. vet godt hvordan jeg gjør det! men har også lest et par innlegg her der folk forteller om biler som får hjernen ødelagt etter slike inngrep!(motor vil ikke starte, osv) hva skal man tro?

mange som har gjort det selv?

del gjerne erfaringer....

Skrevet

Kortslutte pinne 7 mot jord. Skru på tenninga og etter 3 sek skal alle de 5 grønne ledene lyse inni bilen. Da kan du skru av tenningen.

Mener det er slik..

Skrevet

Det er korrekt.

Sikreste er å bruke en testlampe (koster ca. 40,-)

Sett på tenningen og kjør denne mellom nr. 7 og karrosseri/jord.

Skulle du gjøre feil vil testlampen lyse som ved vanlig + til - kobling, gjør du det riktig vil serviceindikatoren bli resatt.

Ofte må du prøve flere ganger før den resetter seg.

Du må også holde forbindelsen noen sekunder, husker ikke hvor mange i farten.

Skrevet

Kan dette være noe som funker bare på enkelte E36'er?

Har selv prøvd på min 318 Compact, og en kompis sin 320 Touring, og her har det gått på første forsøk.

Så skulle jeg hjelpe en kamerat å gjøre det på sin 316, men får det ikke til. Har sikkert prøvd 20 ganger uten å lykkes. Noen tips??

Skrevet

Riktig som "Øyvind L." seie... Bruk ein helt vanleg ledning som du teke vekk islasjonen på og setter rett mot jord...

Etter ca 5 sek vil grønne led lys lyse... Då skrur du berre av tenninga igjen.. Enkelt og greit...

Fått øydelagt hjernen? Ke dei har surra med da?

Skrevet
Riktig som "Øyvind L." seie... Bruk ein helt vanleg ledning som du teke vekk islasjonen på og setter rett mot jord...

Etter ca 5 sek vil grønne led lys lyse... Då skrur du berre av tenninga igjen.. Enkelt og greit...

Fått øydelagt hjernen? Ke dei har surra med da?

Å jorde pin 7 med vanlig ledning er en av de sikreste måtene å brenne printplaten bak på instrumentene, det skjer ikke nødvendigvis første gang men etter noen ganger skjer det garantert. Du kan bruke en vanlig gammeldags prøvelampe 0-24v (ikke diodelampe) denne har heller ikke rett motstand men ødelegger ikke printplaten. Til opplysning så selges det uorginalt nullstillingsverktøy for 98,- så det er ike akkuratt noen stor innvestering. Det er nok ingen som har klart og ødelegge hjernen med jorde pinn 7 men biler som har orginalt montert starrsperre vil ikke starte dersom printplaten brenne

Skrevet

Det er et backup batteri bak instrumentpanelet. Dersom dette batteriet begynner og bli dårlig så blir det vanskeligere å nullstille. Jæger i Bergen som sa dette. Det går likevel men man må gjerne prøve mange ganger og gjerne holde lenger, gjerne opp mot 30 sek. Bruk helst prøvelampe slik at det blir litt motstand i ledningen som jordes. Har bruk dette trikset på mange biler og funker alltid men må gjerne ha litt tolmodighet. Når verkstedet skulle gjøre det på min E46 første gangen så brukte de 5 forsøk.

Skrevet

Hvorfor ikke heller kjøpe et nullstillingsverktøy, en å ødelegge hjernen til flere tusen?

Har en tilsalgs for kr.500,-som er kjøpt hos Jo`s bildeler, og som tar alle biler fra 1982 og oppover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...